Ztracené uprostřed plání střední Indie skrývá nekrásnější architektonické skvosty dávné Indie. Již 1000 let leží na periferii dění a díky tomu zde tyto klenoty hinduistické architektury přežily netknuté lidskou rukou a díky poctivosti a kvalitě práce starých kameníků ani zubem času. Nádherná a odvážná architektura doplněná nevšední výzdobou nemá v celé Indii obdoby.
Tento obrázek ukazuje pohled na architekturu konce 9. století ve střední Indii. Je to džínistický chrám Adinath stojící v Khadžuráhu
Zde je pohled na věž předchozího chrámu. Bohatá sochařská výzdoba výjevů ze života hindských bohů završuje nádherný tvar a výzdoba věže.
Na tomto detailu je zobrazení mytologických zvířat a bohů z hindského panteonu. Energie vyzařující z těchto soch měla chrámy chránit před znečistěním démony a před ostatními pohromami.
Chrám bohyně Lakšmí patří k vrcholu indické hinduistické architektury. Nádherné tvary a bohatá výzdoba jej řadí ke klenotům světové architektury. Již 1000 let se můžeme obdivovat jeho dokonalé kráse.
Chrámy v Khadžuráho přitahují indické tvůrce všeho druhu. Na snímku je příprava tanečnice před natáčením.
První snímek tanečnice během natáčení.
Další snímek tanečnice během natáčení.
Poslední snímek tanečnice během natáčení.
I filmoví pracovníci mají své reinkarnace. Bolek Polívka by jistě měl radost, že jeho dvojník také pracuje u filmu.
Chrám Kandariya Mahadév je další skvělou ukázkou mistrovství starých indických kameníků.
Ve vnitřku, pod velkou věží je postaveno sanctum, ve skutečnosti další chrám uvnitř toho velkého. Světlo dopadající vnitřkem tvoří nádhernou hru světla a stínů.
Před vchodem chrámu Kandariya Mahadév pózují pro fotografy další tanečnice a tanečníci v tradičních oděvech.
Tanečníci jsou ve svých pestrých úborech nádherným příkladem indické estetiky. Tak se zde spojuje dokonalé umění starých mistrů s krásou současných indických lidí.
Přítomnost tanečníků u chrámu přitahuje i stráž a policisty chránící areál chrámů.
Boční pohled na chrám Kandariya Mahadév nejlépe vystihne odvahu starobylých mistrů a jejich cit pro krásu.
Pohled na chrám Kandariya Mahadév a jeho neopakovatelnou atmosférou.
Pokud se vracíte na stejné místo, čeká Vás vždy milé uvítání.
Noční pohled na nasvícené chrámy a zapadající měsíc
Východ slunce nad chrámem Višvanath.
Východ slunce nad chrámem Višvanath a Nandin.
Ranní pohled na chrám bohyně Lakšmí.
Ranní pohled na chrám bohyně Paravátí.
Detaily erotických výjevů ze chrámu Déví Džagadamba.
Další detailní pohled na sochařskou výzdobu chrámu Déví Džagadamba. Hinduistická tradice věří, že sexuální energie, energie pána touhy Kámy je velice pozitivní a má silný ochranný vliv.
Sochařská výzdoba chrámu Kandariya Mahadév je opravdové učení pána touhy Kámy - Kámasútra.
Pohled na další blok výzdoby chrámu Kandariya Mahadév.
Na chrámech je vidět, že lidstvo je stejné celá tisíciletí. Toto je detail výzdoby z chrámu bohyně Lakšmí.
Detailní pohled na chrám Kandariya Mahadév.
Skupina indických návštěvníků chrámů před chrámem Lakšmí.
Pohledů na chrámy není nikdy dost. Ještě jednou výzdoba chrámu Déví Džagadamba pod bambusovým lešením.
Chrám Matangešvara v podvečer. Je to jediný chrám ze skupiny nejstarších chrámů, kde se pravidelně konají bohoslužby.
Mladý obchodník z Khadžuráha. Na zdejší obyvatele má obrovský vliv turistický ruch. Prakticky zde zmizela indická pohostinnost a z většiny lidí se stali obchodníci.
Pohled na nádvoří džínistického chrámu Parsvanath.
Interiér džínistického chrámu
|