Budhistická stúpa z dob krále Ašóky, nádherné kamenné brány z 2. stol. před Kristem, pozůstatky obrovského budhistického kláštera.
První vstupní brána před stúpou, ještě v ranní mlze.
Sloupy jsou ozdobeny reliéfy z života Buddhy. Byly vyrobeny a vztyčeny asi 200 let před Kristem.
V době vytvoření vstupních bran se Buddha nesměl zobrazovat přímo. V reliéfech je zabudován jako strom, stúpa či otisk nohou.
Sloupy jedné ze čtyř bran obklopující velkou stúpu. Na bližším sloupu je možno vidět podobiznu symbolickou Buddhy.
Otisky Buddhových nohou. Jeden ze způsobů symbolického ztvárnění Buddhy. V ranných dobách nebylo možno zobrazovat Buddhu jako člověka a proto byl umělecky vyjádřen jako otisk jeho nohou, strom nebo stúpa.
V den našeho příjezdu do Sánčí slavili na Mahabodhi Society, kde jsme byli ubytováni den nezávislosti Srí Lanky. Srí Lanka bývala vždy součást Indie, ale v době anglické nadvlády spadala pod jinou obchodní společnost (jak mniši s oblibou říkali) a svou nezávislost získala o několik měsíců později. Pohoštění se skládalo z čaje a originálních oplatek ze Srí Lanky.
Při oslavě nezávislosti nám jeden mnich slíbil prohlídku velké stúpy s jeho výkladem.
Při výkladu používal vědomostí získaných z knih anglických badatelů a vlastních bohatých zkušeností ze studia budhismu a stúpy jako takové.
Celkový pohled na stúpu. Na tomto místě postavil král Ašóka cihlovou stúpu, do které vložil schránku s částí popela Buddhy. O sto let později získala stúpa svůj nynější kamenný plášť a o dalších sto let později ohradu se čtyřmi branami.
Detail výzdoby západní brány. Na branách se vyskytují čtyři hlavní zvířata : sloni, lvi, koně a draci.
Detail výzdoby jižní brány. Podle pověsti a podle jemného zpracování motivů se věří, že výzdobu dělali řezbáři pracující se slonovinou.
Pohled na západní bránu z vnitřního chodníku. Kamenná zeď je popsaná jmény dárců, kteří přispěli na danou část zdi.
Detail sloupu nesoucí jednu z bran. Tato brána byla nesena lvy. Podobný symbol byl i na Ašókově sloupu, který stál vedle stúpy. Sloup byl vztyčen králem Ašókou a byl na něm vyryt zákoník platící pro všechny obyvatele. Sloup byl za vlády muslimů místním zámíndárem povalen a rozbit do tří kusů. Hlavice Ašókových sloupů jsou nyní indický státní znak.
|