Zde se Vám dostává překlad třetí knihy otázek a odpovědí Šrí Ramany Maharšiho. Zde se Mistr pokouší osvětlit zákonitosti lidské mysli a nejmocnějšího nástroje pro její očistu - Dotazovací metodu. Pokusil jsem se o co nejsrozumitelnější překlad z anglického originálu vydaného Šrí Ramana Ašrámem. Odkaz na anglickou verzi naleznente na konci překladu. Doufám, že se Vám podaří alespoň poodhalit ukryté poklady indické moudrosti a také věčné světlo vaší vlastní mysli a všeho života vůbec.
Sebedotazování
(Self-Enquiry, Vichara Sangraham)
Od
Bahgavána Šrí Ramany Maharšiho
Přeloženo z anglického
překladu tamilského originálu Dr. T.M.P. Mahadevana
Úvod
Toto prosaické dílo obsahuje
čtyřicet otázek a odpovědí, které pokrývají celou oblast duchovních oborů
potřebných pro dosažení osvobození (mokši). Tazatelem byl Gambhiram
Sešajja, jenž byl jedním z prvních oddaných Bhagavána Šrí Ramany
Maharšiho. Okolo roku 1900 byl obecním inspektorem v Tiruvannamalai. Kromě
své horlivé oddanosti Šrí Rámovi, zajímal se také o studium a cvičení jógy.
Četl přednášky Svámího Vivekanady o různých druzích jógy a také anglický
překlad Ráma Gíty. Čas od času navštěvoval Bhagavána, aby vyřešil obtíže
přicházející se studiem těchto knih a vlastní duchovní praxí. Bhagavánovi bylo
tehdy pouze dvacet jedna let a žil v jeskyni Virupakše na hoře Arunáčale.
Protože Bhagaván byl v tomto čase tichý, nikoli pro nějaký slib, ale
protože prostě neměl potřebu mluvit – zapisoval odpovědi na Sešajjovy otázky na
kousky papírků. Tyto zápisky pan Sešajja zapsal později do sešitu. Takto
získaný materiál byl zveřejněn Šrí Ramana Ašrámem pod názvem Vichara
Sangraham, což doslova znamená Příručka Sebedotazování. Výtah učení
z tohoto materiálu je později publikován v angličtině pod názvem Self-Enquiry.
V této anglické verzi byly vynechány otázky a podstata Bhagavánova
učení byla podána ve dvaceti krátkých kapitolkách s vhodnými nadpisy.
Tento anglický překlad obsahuje celý originální text, tak jak je zapsán
v tamilštině. Vichara Sangraham má jedinečnou cenu, protože
obsahuje první sadu pokynů předaných Bhagavánem jeho vlastním písmem.
Pečlivé studium Bhagavánových
pokynů ukáže, že jsou založeny na jeho komplexní zkušenosti, potvrzené
posvátnými knihami přinesenými jeho rannými oddanými, které přečetl, aby mohl
odstranit pochybnosti vznikající v myslích jeho oddaných. V textu
Bhagaván používá výrazy jako písma praví, mudrci říkají apod.
Také cituje pasáže z Bhagavadgíty a Viveka Čudamani a jednou
zmiňuje jméno Ribhu Gíta. Ovšem je zcela jasné, že tyto citace jsou
nabídnuty pouze jako potvrzení pravdy, kterou Bhagaván objevil sám ve své
vlastní zkušenosti.
Základem učení je Advaita
Védanta. Úplná zkušenost nedvojného Já je zde cílem a dotazování se na
podstatu Já je prostředkem. Pokud mysl nerozlišuje Já a ne-já (tělo atd.), pak
existuje pouto, pokud je toto chybné rozpoznání odstraněno pomocí dotazování Kdo
jsem Já?, potom nastává osvobození. Proto je toto Sebedotazování přímou
cestou vyučovanou Bhagavánem Ramanou. Prožitek Já je znám každému. Myšlenka Já
je první ze všech vznikajících myšlenek. Co by každý měl dělat je tedy
dotazovat se na zdroj své myšlenky Já. To je opačný proces, než ty, které běžně
vznikají v životě mysli. Mysl se dotazuje na složení a zdroj všeho
ostatního, které po průzkumu bude objeveno jako její vlastní zobrazování. Mysl
tak už neuvažuje o sobě a zaměřuje se na svůj zdroj. Sebedotazování je dosaženo
soustředěním mysli dovnitř. To by však nemělo být zaměňováno s introspekcí
uváděnou v psychologii. Sebedotazování není zkoumaním mysli svého obsahu,
ale hledá k prvotnímu stavu mysli, myšlenku Já, a jejímu zdroji, kterým je
Já. Pokud je dotazování správné a trvalé, myšlenka Já také zaniká a zůstává
tiché osvícení ve formě Já-Já, které je čistým vědomím. To je osvobození, zničení
pout. Metoda, kterou je tento stav dosažen, tak jak bylo ukázáno, je
dotazování, která se ve Védantě nazývá gňána - poznání. Skutečná oddanost (bhakti),
meditace (dhjána) a koncentrace (jóga) jsou s ní identické.
Jak Bhagaván nádherně objasňuje, nezapomeňte, že úplná zkušenost Já je skutečná
oddanost, ovládnutí mysli, poznání a všechno ostatní odříkání. V jazyce
oddanosti může být nejvyšší cíl popsán jako rozložení mysli v jeho zdroji,
kterým je Bůh, Já; v technice jógy může být popsáno jako rozpuštění mysli
v Srdečním lotosu. To jsou pouze různé způsoby vyjádření stejné pravdy.
Cesta Sebedotazování bývá obtížná
pro ty, kdo pro ni nezískali potřebné schopnosti. Mysl by měla být očištěna a
soustředěna do jednoho bodu. Toho se dosáhne meditací apod. Tak různé cesty
v druhotném smyslu, jsou pomůcky k přímé cestě, kterou je
Sebedotazování. V této souvislosti mluví Bhagaván o třech stupních
uchazečů : nejvyšší, střední a nízký. Pro nejvyšší typ uchazečů je předepsanou
cestou dotazování z Védanty a pomocí této cesty dojde
k utišení mysli v Já, nakonec skončí existence mysli a zůstane
neposkvrněná a zářivá zkušenost čistého Já. Cesta pro střední typ je cestou
meditace na Já. Meditace spočívá v směřování nepřetržitého toku mysli
k jednomu předmětu. Existuje několik druhů meditace. Nejlepší druh má
podobu Jsem Já. Tento způsob může vyvrcholit uvědoměním Já. Pro nejnižší
typ uchazečů je užitečná cesta ovládání dechu která vede ke kontrole mysli.
Bhagavan vysvětluje rozdíl mezi Gňána
jógou (cestou poznání) a Dhjána jógou (cestou meditace) takto : gňána je podrobení svéhlavého býka vedením pomocí
hrsti zelené trávy, zatímco dhjána je ovládnutí silou. V dhjáňa
józe je osm větví stejně jako v gňána józe. Větve druhé zmíněné
jsou blíže konečnému stadiu než větve té první. Na příklad pranajáma v technice
jógy spočívá v kontrole a zadržování dechu, zatímco pranajáma, která
je větví gňány souvisí se zavržením světa jmen a tvarů, který je
neskutečný, a uvědoměním Skutečnosti, která je Bytí-Vědomí-Blaženost (sat-čit-ánanda).
Uvědomění Já může být dosaženo
právě v tomto životě. Ve skutečnosti není Sebeuvědomění něco, co by mělo
být znovu získáno. My již jsme Já, pouze toto Já samo existuje. Je to
nevědomost, která způsobuje to, že si představujeme, že si neuvědomujeme Já.
Když je tato nevědomost odstraněna pomocí Sebepoznání, pak si uvědomíme naši
věčnou povahu Já. Ten, kdo dosáhl tohoto uvědomění se nazývá dživamukta
(osvobozený během života). Ostatním se může zdát, že pokračuje v pronájmu
těla. Pro dobro těchto ostatních se uvádí, že tělo zůstává tak dlouho, dokud
trvají zbytky prarabdha karmy (minulé karmy, jež přinesla plody
v tomto těle). Po dokončení tohoto procesu tělo zahyne a džvamukta
se stane videhamuktou. Ale je nutno pochopit, že z hlediska
Absolutní pravdy není rozdíl v mukti. Co je třeba pochopit je, že
toto mukti nebo osvobození je nezcizitelná povaha Já.
Toto je, v kostce, učení
Bhagavána Šrí Ramany ve Vichara Sangraham.
Madráská univerzita
15. listopadu 1965
T.M.P. Mahadevan
Poznámka k osmému vydání
Narazil jsem na dřívější vydání
tohoto díla ve formě otázek a odpovědí. Je datováno 1930, vydáno A. Šivalinamem
Mudaliarem a V. Subrahmanjou Ačárjem a vytištěno firmou Šravana Bava Press
v Madrásu. V něm je předmluva od Muruganara datovaná 16. června 1930. Zde
je zmíněno, že úpravu do formy otázek a odpovědí provedl Natananada. Ve své
předmluvě Natanananda podotýká, že práce obsahuje učení předané zápisky
Bhagavánem Ramanou Sešajjovi v letech 1901 a 1902. V této formě
otázek a odpovědí je dílo zahrnuto v Collected Works v Tamilštině, v nejstarších
vydáních publikovaných Ašrámem. V třetím vydání z roku 1940 a také
dalších vydáních se Self-Enquiry objevuje jako zhuštěný výtah.
V dodatku na konci vydavatelovy poznámky je uvedeno, že rukopisná kopie
získaná od bratra Gambhirama Sešajji byla upravena Šivaprakášem Pillaiem a
převedena do formy otázek a odpovědí Natananandou.
Madrás
18. ledna 1971
T.M.P. Mahadevan
Sebedotazování
(Self-Enquiry, Vichara Sangraham)
Od
Bhagavána Šrí Ramany Maharšiho
Motto :
Existuje jiný způsob uctívání
Nejvyššího, který je vším, než pevně v něm setrvávat ?
1
Žák : Mistře, jakým způsobem lze
dosáhnout věčné blaženosti a být navždy zbaven utrpení ?
Mistr : Nehledě na to, že ve
Védách je stanoveno, že kde je tělo tam je i utrpení, je to také přímá zkušenost
všech lidí. Proto každý by se měl dotazovat na svou pravou přirozenost, která
je vždy bez těla, a stát se tím. To je způsob získání tohoto stavu.
2
Žák : Co se myslí tím, když se
říká, že by každý se měl dotazovat na svou pravou přirozenost a porozumět jí ?
Mistr : Zkušenosti jako „Já jsem
šel“, „Já jsem přišel“, „Já jsem byl“, „Já jsem udělal“ jsou zcela přirozené
pro každého. Není snad znát z těchto zkušeností, že vědomí já je základem
těchto rozličných úkonů ?
Dotazování na pravou přirozenost tohoto
vědomí a spočívání jako pravé Já je cesta porozumění pravé přirozenosti pomocí
dotazování.
3
Žák : Jak se provádí dotazování
„Kdo je já“ ?
Mistr : Činnosti jako jdu a
přicházím jsou spojené pouze s tělem. Proto, když někdo řekne Přišel
jsem, Šel jsem, znamená to, že tělo je já. Lze však tělo označit jako
vědomé já, když toto tělo neexistovalo před zrozením, je stvořeno z pěti
prvků, neexistuje ve chvíli hlubokého spánku a po smrti se stane mrtvolou.
Můžeme o tomto tělu, které je netečné jako kus dřeva, říct, že září jako já
? Proto je toto vědomí já, které povstává dříve, než se objeví pocit těla,
označováno jako ješitnost (tarbodham), sobectví (ahankara),
nevědomost (avidja), iluze (májá), nečistota (mala) a duše
jedince (dživa). Můžeme být bez dotazování na podstatu vědomí já ?
Nehlásají všechna písma pro naši spásu, že zničení ješitnosti je osvobození (mukti)
? Proto, aby se toto mrtvolné tělo opravdu stalo mrtvolou a ani nezašeptalo
slovo já, se musí každý nadšeně dotazovat : „A co je to To, které povstává jako
já ?“ A potom se v srdci rozzáří druh nepopsatelného záření má tvar Já.
Tak je to, bude zářit čisté vědomí, samostatné, jediné a neomezené. To omezené
a spousty myšlenek zmizí. Pokud zůstanete klidní, bez přerušení tohoto
prožitku, pak sobectví, pocit jedinečnosti ve formě těla, bude zcela zničeno, a
nakonec poslední myšlenka, a to pocit Já, také zhasne jako oheň, který spálil
všechen kafr (tj. nezanechal žádný popel). Velcí mudrci praví, že toto samo je
osvobození.
4
Žák : Pokud se někdo dotazuje na
kořen „sebevědomí“, které je druhem já, zdá se, že vznikají různé druhy
rozličných nespočetných myšlenek a nikoli jedna oddělená myšlenka Já.
Mistr : Pokud se objeví podmět,
který je prvním pádem, pak ostatní věty obsahující další pády jsou vždy
založeny na prvním pádu. Stejně tak všechny myšlenky, které se objeví
v srdci, mají svůj základ v sobectví. Toto sobectví je první duševní
vyjádření pocitu já. Je to poznání já jsem tělo. Toto je vznik sobectví,
Ega, které je důvodem a zdrojem vzniku všech ostatních myšlenek. Proto všechny
ostatní myšlenky zaniknou jako padlý strom, pokud je zničeno sebevědomí ve
formě sobectví. Toto sobectví je kořenem zdánlivého stromu samsáry, pouta
spočívajícího v převtělování. Pokud se objeví myšlenky a brání tak duchovním
cvičení (sádhaně), pak nesmí být mysli dovoleno následovat tyto
myšlenky. Naopak mysl musí být donucena spočinout v pravém Já,
které je Átmanem. To znamená, že se stanete pouze svědkem čehokoli, co
se děje. Získáte tak postoj : „Pokud se dějí zvláštní věci, ať se dějí,
uvidíme.“ Toto by mělo být vaše cvičení. Jinými slovy řečeno, nesmíte se
ztotožňovat s ději, které se dějí a opustit své pravé Já.
Toto je ten správný nástroj ke
zničení mysli (manonasa), jejíž přirozeností je vidět sebe jako tělo. Ta
je důvodem vzniku uvedených překážek. Tato metoda, která snadno ničí sobectví,
si vskutku zaslouží být nazývána oddanost (bhakti), meditace (dhjána),
soustředění ( jóga) a poznání (gňána). Jelikož Bůh setrvává
přirozeně jako pravé Já, jako zářící Já v srdci a jelikož písma stanoví
samotné myšlenky jako pouto, nejlepší cvičení je zůstat tichý a nezapomínat na
Něj (Boha, pravé Já). Nezáleží na tom, jakou metodou dojde k rozpuštění
v Něm, ale mysl, která vychází z Já musí zmizet. To je nezvratné
učení písem.
5
Žák : Je dotazování pouze metodou na odstranění chybné
víry v pocit sebe v hrubém těle, nebo také odstraňuje tento chybný
pocit v jemném a příčinném těle ?
Mistr : Ostatní těla vycházejí z
těla hrubého. V chybné víře, která má tvar Já jsem tělo jsou
zahrnuta všechna tři těla, která se skládají z pěti obalů. Zničení této
chybné víry sobectví v hrubém těle je zároveň zničením chybné víry
sobectví v ostatních tělech. Takže dotazování je nástrojem ke zničení
chybné víry sobectví ve všech tělech.
6
Žák : Jelikož jsou různé stavy
vnitřních orgánů, jako manas (odraz), buddhi (intelekt), čitta
(paměť) a ahamkara (sobectví), jak je možné, že zničení mysli je
samo o sobě osvobození ?
Mistr : V knihách popisující
stavy mysli je uvedeno toto : „Mysl je tvořena zhmotněním jemné porce jídla,
které jíme. Narůstá díky žádostem jako jsou připoutanost a odpor, touha a hněv.
Mysl je souhrnem pro mysl, intelekt, paměť i sobectví. Jedinečný název mysl je
používán pro všechny tyto části a jejími vlastnostmi jsou myšlení, rozlišování
a podobně. Jelikož je předmětem vědomí (pravého Já), je tím, co je viděno. Ale
je netečná. Ačkoli je netečná, vypadá jako vědomá, protože je spojená
s vědomím (jak do ruda zbarvená rozžhavená železná koule). Mysl je omezená
a rozdělená, není věčná a je proměnná jako vosk, zlato nebo svíčka a podobně.
Mysl má přirozenost všech prvků jevového jsoucna. Její sídlo je srdeční lotus
stejně jako sídlem zraku jsou oči. Mysl je doplněk duše jedince, který přemýšlí
o předmětech. Sama se proměňuje a spolu se znalostmi, které sídlí v mozku,
prochází pěti smyslovými kanály. Pomocí znalostí z mozku se spojuje
s předměty a tímto způsobem předměty zná, prožívá a získává uspokojení.
Toto je podstata mysli.“ I jeden člověk je nazýván různými jmény podle funkcí,
které vykonává. Stejně tak mysl má několik názvů jako mysl, intelekt, paměť a
sobectví. To je způsobeno rozdílnými funkcemi ale neexistuje žádný skutečný
rozdíl. Mysl sama může mít jakoukoli podobu, například duše, Boha nebo světa.
Když pomocí poznání získá podobu pravého Já, pak dochází osvobození,
které má základ v Brahmanu. Toto je podstata učení.
7
Žák : Pokud tyto čtyři stavy -
mysl, intelekt, paměť a sobectví – jsou jedno a to samé, proč se pro ně udávají
rozdílná umístění ?
Mistr : Je pravda, že když se o
nich mluví jednotlivě, pro mysl se udává umístění v hrdle, intelekt se
umísťuje do srdce nebo tváře, pupek je místo pro paměť a srdce nebo sarvanga
je umístěním sobectví. Pokud jde o mysl nebo vnitřní orgán jako souhrn všeho,
pak je jeho sídlem pouze srdce. To je nezvratné učení písem.
8
Žák : Proč se říká, že mysl,
která je vnitřním orgánem, září jako jakákoli podoba, třeba duše, Bůh nebo svět
?
Mistr : Smyslové orgány se
používají jako nástroje pro poznávání vnějších předmětů, proto se nazývají
vnější smysly. Mysl se nazývá vnitřním orgánem, protože je uvnitř. Rozlišování
na vnější a vnitřní je zde pouze ve vztahu k tělu, ve skutečnosti není nic
jako vnější nebo vnitřní. Mysl přirozeně zůstává čistá jako éter. To, co se
nazývá jako srdce nebo mysl, vzniká spojením prvků jevového jsoucna a vypadá to
jako vnitřní nebo vnější. Proto není žádných pochyb o tom, že všechny jevy,
které mají jména a tvary, vychází z podstaty samotné mysli. Vše, co se
venku odehraje, ve skutečnosti je pouze uvnitř a ne venku. Tento způsob výuky
je zcela v pořádku, neboť i ve Védách se vše popisuje tak, že vychází
pouze ze srdce. To, čemu říkáme srdce není nic jiného než Brahman.
9
Žák : Proč můžeme říct, že srdce není nic jiného než Brahman
?
Mistr : I když pravé Já prožívá
své zkušenosti ve stavech bdění, spánku a hlubokém spánku, sídlíce
v očích, hrdle a srdci, ve skutečnosti nikdy neopouští své hlavní sídlo,
srdce. Světlo pravého Já v podobě já září v srdečním lotosu, jehož
podstata vychází ze všeho, jinými slovy v éteru mysli. Jak si tak
v každém září, tak se tomuto Já říká svědek (sakši) a přesahující
(transcendental, turija neboli čtvrtý). Nejvyšší Brahman, který
je bez pocitu já, září ve všech tělech uvnitř světla v podobě Já. Toto je
éter pravého Já, nebo také éter poznání. Toto je samotná absolutní Skutečnost.
Toto je všepřesahující (super-transcendent,
turijatita).
Proto se říká, že to co je zváno srdce není nic jiného než Brahman.
Navíc, protože Brahman září v srdci všech duší jako pravé Já, bylo
Brahmanu dáno jméno srdce (To, co září v srdcích všech jedinců je Brahman
a proto je zván Srdce – Brahma Gíta). Význam slova hrdajam, které
se dá rozdělit na hrt-ajam je ve skutečnosti Brahman. Dostačující
důkaz tvrzení, že Brahman, který září jako pravé Já, sídlí ve všech
srdcích, je to, že když lidé mluví o sobě a říkají já, ukazují na svoji hruď.
10
Žák : Pokud celý vesmír vychází z podstaty mysli,
neznamená to, že vesmír je pouhá iluze ? V tom případě proč Védy zmiňují
stvoření vesmíru ?
Mistr : Není vůbec žádných pochyb
o tom, že celý vesmír je pouhá iluze. Hlavní účel Véd je poznání pravého Brahmanu,
po tom, co ukáží, že zjevný vesmír je klam. Právě z tohoto důvodu Védy
připouští vznik vesmíru. Není pro to žádný jiný důvod.
Navíc je stvoření vyučováno méně
pokročilým lidem jako postupná evoluce přírody (prakrti), velkého
intelektu (mahat-tatva), jemných esencí (tanmater), hrubých prvků
(bhut), světa, těla atd. z Brahmanu. Více pokročilí lidé se
učí o náhlém stvoření, kdy tento svět povstal jako sen, díky myšlenkám
vyvolaným chybou, neznalostí sebe sama jako pravého Já. Už jen z toho, že
stvoření světa bylo popsáno mnoha způsoby, je jasné, že účel Véd spočívá ve
výuce pravé přirozenosti Brahmanu po tom, co tak či jinak ukáže na
iluzorní povahu vesmíru. To, že svět je pouhá iluze, může každý přímo poznat ve
stavu uvědomění (realization),
což je forma zkušenosti vlastní blažené přirozenosti.
11
Žák : Je prožitek pravého Já možný pro mysl, jejíž
přirozeností je neustálá změna ?
Mistr : Jelikož kvalita čistoty (sattva
guna, součást prakrtti – přírody, která vytváří čistotu, inteligenci
apod.) je přirozenost mysli a mysl je čistá a neznečištěná jako éter, tak to,
co nazýváme myslí, je ve skutečnosti podstata poznání. Když setrvává ve svém
původním, neboli čistém, stavu, nemá dokonce ani jméno mysl. Je to jen
nesprávné poznání, které zamění původní stav za jiný, nazývaný mysl. To, co
byla původně čistá sattvická mysl, založená na čistém poznání, zapomene
svůj původní stav kvůli neznalosti a přemění se na svět pod vlivem temnoty (tamo
guna, součást prakrtti – přírody, která vytváří tupost, netečnost
apod.) a díky vlivu aktivity (radžo guny, součást prakrtti – přírody,
která vytváří touhy, činnosti apod.) si představuje „Já jsem tělo atd. a svět
je skutečný“. Dále získává následné zásluhy nebo provinění díky připoutanostem,
odporu, atd. a díky zbytkovým otiskům (vasánám) tak získává zrození a
smrt.
Naproti tomu mysl, která se
zbavuje svého znečištění pomocí činností bez závislostí vykonávaných
v mnoha minulých zrodech, naslouchá učení písem a učitelů, přemýšlí o
jejich významu a medituje, aby získala přirozený duševní stav, který má podobu
pravého Já, např. „Jsem Brahman“, což je výsledkem dlouhodobé
koncentrace na Brahman. Takto se dá odstranit transformace mysli do
tvaru světa, který je výrazem tamo guny a jejího toulání, které je
výrazem radžo guny. Když se je podaří odstranit, potom se mysl stane
jemnou a nepohyblivou. Pravé Já
nemůžeme prožívat jen proto, že mysl je nečistá a pod vlivem tamo a
radžo guny. Stejně tak nelze sešít jemné hedvábí tlustým páčidlem, nebo
rozlišovat jemné detaily lampou blikající ve větru. Ovšem v čisté mysli,
která je zjemněná a nehybná díky výše popsané meditaci, se projeví blaho
pravého Já (tj. Brahmanu). Bez mysli nemůžeme nic prožít. Pro vyčištěnou
mysl obdařenou velmi jemnými způsoby myšlení (vrtti) je možné prožít
blaho pravého Já, tím že zůstává v této formě (tj. ve formě Brahmanu).
Potom tedy já jedince získá přirozenost Brahmanu a bude zřetelně
prožíváno.
12
Žák : Je možný uvedený prožitek
pravého Já i ve stavu existence založené na prožitcích ? Týká se to
mysli, která musí konat činy podle jeho parabhdy (minulé činy (karma),
která začíná přinášet plody) ?
Mistr : Brahmínský herec může
hrát ve hře různé role, ale vědomí, že je stále Brahmínem neopouští jeho mysl.
Stejně tak každý, kdo je zaměstnán různými činy pro získání zkušeností, může
stále setrvávat v pevném přesvědčení „Jsem pravé Já“, aniž by se objevil
klamný názor „Jsem tělo a podobně“. Když mysl zabloudí pryč z její
přirozeného stavu, měla by být okamžitě použita metoda sebedotazování. „Ach!
Ach! My nejsme těla apod.! Kdo teda jsme?“ a tak znovu navrátit mysl do jejího
(čistého) stavu. Dotazování „Kdo jsem ?“ je základním nástrojem
k odstranění všech obtíží a dosažení nejvyšší blaženosti. Když se takto
mysl zklidní ve svém přirozeném stavu, prožitek pravého Já sám od sebe
povstává, bez jakýchkoli zábran či obtíží. Potom smyslové slasti a bolesti stav
mysli neovlivní. Všechny jevy se potom objevují jako sen, a nevzniká k nim
připoutanost. Pravá oddanost (bhakti), ovládání mysli (jóga) a
poznání (gňána) a ostatní odříkání znamená nikdy nezapomenout na
dokonalý prožitek pravého Já. To říkají mudrci.
13
Žák : Když pracujeme, vzniká aktivita. My však nejsme ani
činiteli této práce, ani těmi, kdo si užijeme plody. Aktivita patří třem
nástrojům (tj. mysli, řeči a těla). Můžeme však zůstat nedotčeni, pokud takto
přemýšlíme ?
Mistr : Pokud je mysl držena
zůstat v pravém Já, které je jejím Božstvím a zůstává netečná
k různým zážitkům, protože nezabloudí pryč z pravého Já, tak jak může
taková mysl přemýšlet uvedeným způsobem? Nevytváří takové myšlenky opět pouta?
Když takové myšlenky povstanou díky zbytkovým otiskům (vasánám), měli
bychom mysli zabránit, aby se vydávala tímto směrem a snažit se udržet ji ve
stavu pravého Já a donutit ji být nedotčenou k různým zážitkům. Neměli
bychom nechávat v mysli prostor pro takové myšlenky jako „Je to dobré ?“,
„Nebo je dobré tamto ?“, „Může být uděláno toto ?“, „Nebo může být uděláno tamto
?“ Musíme být ostražití dříve než takové myšlenky povstanou a držet mysl
v jejím přirozeném stavu. Když ponecháme byť jen malý prostor, taková
vyrušená mysl nás zraňuje, i když vystupuje jako náš přítel. Jako nepřítel,
tvářící se jako přítel nás bude srážet k zemi. Nevznikají takové myšlenky
a nezpůsobují více a více zla jen proto, že jsme zapomněli na své pravé Já? Je
pravda, že přemýšlení pomocí rozlišování „Nic nedělám, vše je činěno pouze
nástroji“ je pomůckou ochránit mysl následovat vasány. Ovšem to znamená,
že jen když mysl následuje vasány, potom musí být krocena výše uvedeným
rozlišováním. Může mysl, který zůstává ve stavu pravého Já, myslet jako „Já“ a
jako „Já jednám podle zkušeností tak nebo tak“? Všemi možnými způsoby musíme
snahou postupně nezapomínat své pravé Já, které je božské. Pokud toto
dokončíme, potom bude hotovo vše. Mysl by neměla být směřována žádným jiným
směrem. I když konáme, jako blázni, činy, které jsou výsledkem parabdha
karmy, přesto bychom měli setrvávat ve stavu pravého Já a nedovolit vznik
myšlenky „Já“, čili Ega. Nevykonávali nespočetní oddaní (bhaktové) své
mnohé činy dle svých zkušeností a přesto zůstávali nedotčení ?
14
Žák : Jaký je skutečný účel vzdání se (sanjásy) ?
Mistr : Sanjása je pouze
vzdání se myšlenky „Já“ – Ega. Není to odmítání vnějších předmětů. Kdo se takto
vzdal (myšlenky „Já“), ten setrvává stejný o samotě i uprostřed samsáry
(světa na základě zkušeností). Stejně jako se mysl umí soustředit na nějaký
předmět a nevidí ostatní bližší a důležitější věci. Také mudrc, který zdánlivě
vykonává mnohé činy ve světě, ve skutečnosti nečiní nic. Je to proto, že stále
udržuje svou mysl ve stavu pravého Já, a nedovolí vznik myšlenky „Já“. Také ve
snu můžeme padat hlavou napřed, a přesto se v posteli ani nehneme. Stejně
tak nevědomá osoba, ten jehož myšlenka „Já“ nezanikla, i když setrvává
v neustálé meditaci, přesto je to on, kdo vykonává všechny možné činy (ta
mysl, jejíž zbytkové otisky – vasány se vyčerpaly, ve skutečnosti moc
nefunguje, i když se to tak zdá, stejně jako posluchači neslyší příběh, když se
jejich pozornost toulá. Mysl, která není osvobozená od zbytkových otisků
opravdu funguje, i když to tak nevypadá. Je to jako když jsme v klidu,
přesto ve svých snech stoupáme na kopec a nakonec z něj spadneme.). Toto
moudří pronesli už v dávných dobách.
15
Žák : Mysl, smyslové orgány a podobně, mají schopnost
vnímat. Proč jsou přesto označovány
jako vnímající orgány ?
Mistr :
Drg Dršja
(Znalec) (Poznávaný objekt)
1) Pozorovatel Šálek
(neboli zřený objekt)
a
dále pokračujeme
2) Oční orgán Šálek,
tělo atd.
3) Zrak Oční
orgán
4) Mysl Zrak
5) Duše jedince Mysl
6) Vědomí (pravé Já) Duše jedince
Jak ukazuje výše uvedený systém,
my neboli Vědomí, známe všechny předměty a tak nám říkají Znalec (Drg).
Skupina, která končí šálkem, jsou viděné předměty, protože jsou ty, které jsou
poznávány. V tabulce znalost/nevědomost (čili znalec-poznávané), která je
uvedena výše, vidíme, že mezi znalci a poznávanými objekty jsou „znalci“ pro
jiné poznávaným objekty podle vzájemného vztahu. Žádná z těchto skupin
však není skutečným znalcem. Když říkáme o sobě, že jsme znalec, je to proto,
že známe vše. Zároveň nejsme poznávané, protože nic jiného nás nezná. Ovšem být
znalcem znamená být ve vztahu s poznávaným objektem. Avšak ve skutečnosti, to
co zveme poznávaným není mimo nás. Proto jsme Skutečnost, která překonává oboje
(znalce i poznávané). Vše ostatní spadá do skupin znalec-poznávané.
16
Žák : Jak se rozliší sobectví (ahamkara
- egoism), duše (dživa - soul), pravé Já (Átma - Self) a Brahman
?
Mistr :
Příklad : Znázornění
:
1) Železná koule Sobectví
2) Rozžhavená železná koule Duše
se jeví jako překrytí pravého Já
3) Oheň,
jež je uvnitř žhavé koule Světlo
vědomí, tj. neměnný Brahman,
který
září v duši každého jedince
4) Plameny
ohně, které zůstávají jako celek Všeprostupující
Brahman, který zůstává jako celek
Z výše uvedeného příkladu bude jasné, jak se dá rozlišit
sobectví, duše, svědek a svědek všeho (Brahman).
Tak jako koule vosku u zlatníka ukrývá různé kousky kovů a
vosku, přesto na první pohled vypadá jako jeden kus hmoty, stejně i
v hlubokém spánku jsou hrubá a jemná těla všech duší jedinců obsažena
v kosmické iluzi – Máje. Tato Mája je nepoznání, je založena na čiré
temnotě a i když jsou duše odhodlány v spočinout v jednotě v pravém
Já, přesto vidí okolo sebe pouze temnotu. Z temnoty spánku povstane jemné
tělo – sobectví a z tohoto sobectví zase povstane hrubé tělo. Jak sobectví
povstane, hned se jeví jakoby překrývající přirozenost pravého Já, zrovna jako
rozžhavená koule železa. Tak, bez duše (dživa), která je myslí nebo
sobectvím a která je spojena se světlem vědomí, pak není svědek duše neboli
pravé Já. A bez pravého Já není Brahman, neboli svědek všeho. I když
kovář kuje z koule různé tvary, toto tvarování nemá žádný vliv na oheň,
který je uvnitř železa. Stejně tak duše, i když je zapletena do mnohých
zkušeností a podstupuje slasti a bolesti, přesto se tím světlo pravého Já
uvnitř vůbec nemění. Toto světlo je jako éter vše prostupujícím čistým poznáním
toho, že je jedno jediné a září v srdci jako Brahman.
17
Žák : Jak se dá poznat, že v srdci září pravé Já jako Brahman
?
Mistr : Je známo, že éter, jeden
ze živlů, který je v plamenu lampy, vyplňuje bez omezení a bez rozdílu
prostor uvnitř i vně plamene. Stejně tak éter poznání, který je ve světle
pravého Já, vyplňuje bez omezení a bez rozdílu obě části, jak uvnitř tak vně
světla pravého Já. Toto se označuje jako Brahman.
18
Žák : Jak se tři stavy zkušeností, tj. tři těla a podobně,
objevují ve světle pravého Já, které je jedno, nedělitelné a samozářící ? A i
když by se mohly objevit, jak poznáme, že pravé Já samo zůstává vždy nepohnuté
?
Mistr :
Příklad : Znázornění
:
1) Lampa Pravé Já
(Self - átma)
2) Dveře Spánek
3) Práh dveří Mahat-tattva
(úplná materiální energie)
4) Vnitřní stěna Nevědomost
neboli příčinné tělo
5) Zrcadlo Sobectví
(egoity - ahamkara)
6) Okna Pět
poznávacích smyslových orgánů
7) Vnitřní místnost Hluboký
spánek, kdy se projeví příčinné tělo
8) Prostřední místnost Snění,
kdy se projeví jemné tělo
9) Vnější dvůr Bdělý
stav, kdy se projeví hrubé tělo
Pravé Já, které je lampou, je
samozářící ve vnitřní místnosti. Tato místnost je příčinné tělo, které je
vybaveno zdí nevědomostí (4) a dveřmi (2) spánku. Když má pomocí základních
životních sil jako čas, karma apod. dveře spánku otevřené, pak nastane odraz
pravého Já v zrcadle sobectví (5), které je hned vedle prahu – Mahat-tatvy.
Toto zrcadlo sobectví potom odráží prostřední místnost tj. snění (8) a skrze
okna, což jsou smyslové orgány (6) také vnější dvůr, což je bdělý stav. Když se
pomocí základních životních sil dveře spánku zavřou, potom sobectví spolu se
sněním a bděním zmizí a pravé Já vždy samo září. Tento podaný příklad
vysvětluje jak to, že je pravé Já nepohnuté, kde je rozdíl mezi pravým Já a
sobectvím a jak se tři stavy zkušeností, tři těla apod. objevují.
19
Žák : I když jsem naslouchal vysvětlení znaků dotazování
v takových detailech, přesto má mysl nezískala ani trochu klidu. Co je
toho příčinou ?
Mistr : Důvodem je nepřítomnost síly nebo jednobodovosti
mysli.
20
Žák : Co je důvodem nepřítomnosti duševní síly ?
Mistr : Nástroje, které připravují zralost mysli
k dotazování, jsou meditace, jóga apod. Musíte získat dovednosti postupným
cvičením a tak zajistit proud duševních stavů, které jsou přirozené a pomáhají.
Když mysl tímto způsobem dozraje a naslouchá tomuto dotazování (enquiry), brzy
si jistě uvědomí svou pravou podstatu a setrvá v tomto skvělém stavu, aniž
by ho více opustila. Pro mysl, která nedozrála, je bezprostřední uvědomění
(realization) a klid obtížně získatelný pomocí naslouchání dotazování. Pokud
však někdo používá nástroje pro ovládnutí mysli, tak nakonec mír v mysli
získá.
21
Žák : Který nástroj pro ovládnutí mysli je nejdůležitější ?
Mistr : Ovládání dechu je nástrojem pro ovládnutí mysli.
22
Žák : Jak se dech správně ovládá ?
Mistr : Dech může být ovládnut
buď úplným zadržením dechu (kevala kumbhaka) nebo regulací dechu (pranayama).
23
Žák : Jaké je úplné zadržení dechu ?
Mistr : Je to způsob jak pevně zadržet životní síly
v srdci bez vydechování a nadechování. Toto lze ovládnout pomocí meditace
nad základními životními silami apod.
24
Žák : Co je regulace dechu ?
Mistr : Je to způsob jak pevně zadržet životní síly
v srdci pomocí výdechů, nádechů a zádrží dechu, podle instrukcí daných
v jógových textech.
25
Žák : Proč je ovládání dechu nástrojem k ovládnutí
mysli ?
Mistr : Ovládnutí dechu je bezpochyby nástrojem
k ovládnutí mysli. Je to proto, že podstata dechu i mysli je vzduch,
jejich společná přirozenost je proměnlivost. Proto i místo jejich původu je
společné. Pokud ovládneme jeden z nich, i druhý se dostane pod kontrolu.
26
Žák : Pokud ovládnutí dechu vede
pouze k zklidnění mysli (manolaja) a ne k jejímu zničení (manonasa),
jak potom můžeme říci, že ovládání dechu je nástrojem pro dotazování (átmavičáru),
které vede ke zničení mysli ?
Mistr : Knihy uvádějí dva způsoby
pro dosažení seberealizace. Je to jednak jóga s osmi větvemi (aštanga
jóga) a druhak poznání s jeho osmi větvemi (aštanga gňána).
Mysl se dostane pod kontrolu buď ovládáním dechu (pranajama) nebo jeho
zastavením (kevala kumbhaka), což je jedna z větví jógy.
Mysl nenecháme v tomto stavu, ale pokračujeme dalšími metodami. Jednou
z nich odtažení pozornosti od vnějších předmětů (pratjahara). A
potom, na konec bude jistě dosaženo sebepoznání, které je plodem dotazování (átmavičáry).
27
Žák : Jaké jsou větve jógy ?
Mistr : Jama,
nijama, asána, pranajama, pratyahara, dhárana, dhyana a samadhi. Tyto jsou :
1)
Jama
: je rozvíjení
takových ctností jako dobré vedení, nenásilí (ahimsá), pravda (satja),
odmítnutí krádeží (asteja), celibát (brahmačárja) a potlačování
majetnictví (aparigraha).
2)
Nijama
: je zachovávání
takových pravidel dobrého vedení jako čistota (sauča), spokojenost (santoša),
odříkání (tapas), studium posvátných knih (svadhjaja) a oddanost
k Bohu (Išvara pranidhana) (Jama a Nijama se zaměřují na dosažení všech
dobrých cest otevřených těm, kdo jsou hodni pro osvobození – mokšu. Více
detailů najdete v knihách Jógasútra a Hathajóga dípika).
3)
Asána
: vybírá
z mnohých pozic 48 hlavních a z těchto jsou dále čtyři označeny za
skvělé. Jsou to simha, padma, bhadra a siddha. A
z těchto čtyř je nejlepší siddha. To uvádějí jógové knihy. (siddhásana
– levá pata se umístí před genitálie a nad ní se dá pravá pata, pohled se
upne mezi obočí, tělo je nehybné a vzpřímené jako proutek)
4)
Pranajama
: podle posvátných
textů jsou uváděny výdech jako rečaka, nádech je puraka a zádrž
dechu je kumbhaka. Co se týká
délky doby jednotlivých částí dechu, potom délky nádechu a výdechu mají být
stejné a zádrž dechu dvojnásobná. Jiné texty uvádějí, že rečaka má svoji délku, puraka je dvakrát
dlouhá, a kumbhaka čtyřikrát dlouhá. Za míru se bere tak dlouhý čas,
jaká zabere jedna recitace gajátrí mantry. Taková pranajama,
která se skládá z rečaky, puraky a kumbhaky, má být cvičena
denně podle možnosti pomalu a postupně. Nakonec v mysli vznikne touha
setrvávat ve štěstí a bez pohybu. Potom by mělo následovat cvičení pratjahary.
5)
Pratjahara
: je to ovládání
mysli a bránění mysli utíkat za vnějšími jmény a tvary. Mysl, která dosud
bývala roztržitá, se nyní začíná kontrolovat. K tomu pomáhají a) meditace
na pránavu – Óm, b) upnutí pozornosti mezi obočí, c) sledování špičky
nosu, d) přemítání o nada (nauka o zvuku). Mysl se tak zaměří na jeden
bod a tak bude schopná zůstávat na jednom místě. Jako další má být cvičena dharana.
6)
Dharana
: ustálení mysli
v místě, které je vhodné k meditaci. Tato místa jsou srdce a Brahma
randhra (v temenu hlavy). Je možno si představovat, že ve středu lotosu
s osmi okvětními lístky, který je v místě meditace, září Božstvo jako
plamen. To je pravé Já neboli Brahman a do tohoto místa se soustředí
pozornost mysli. Po tom je možno meditovat. (je pravda, že na temeni hlavy je
lotus s tisíci okvětními plátky, ale lze říci, že jich je jen osm, každý
složený ze 125 menších plátků)
7)
Dhjána
: je to meditace
pomocí myšlenky „Já jsem On“ která není
rozdílná od dříve uvedeného plamene. Jak písma uvádějí, když se takto
dotazujete „Kdo jsem?“, potom Všudepřítomný Brahman září v srdci
jako pravé Já, které je svědkem rozumu. Tehdy je možno si uvědomit, že je to
Božské pravé Já, které září v srdci jako Já-Já. Tento způsob přemítání je
nejlepší meditací.
8)
Sámadhi
: jako výsledek
plodů předchozích meditací, mysl se rozplyne v předmětu meditace bez
skrytých pocitů „jsem takový nebo onaký“ a „dělám toto či ono“. Je to velice
jemný stav, kdy i myšlenka Já-Já zmizí, a to je sámadhi. Pokud je to
cvičeno denně, vidíce v tomto stavu, že nepřichází spánek, Bůh jistě brzy
propůjčí nejvyšší stav klidu mysli.
28
Žák : Jaký je účel učení, že v pratjahaře by se
mělo meditovat o pránavě ?
Mistr : Účel předepsané meditace
na pránavu je tento. Pránava je Ómkara složená ze tří a
půl mater tj. a, u, m a ardha matra (ardha znamená
poloviční). A zde znamená bdělý stav Višva dživa a hrubé tělo. U znamená
stav snění Taidžas dživa a jemné tělo. M je stav spánku bez snů Pragňadživa
a příčinné tělo. Ardha matra představuje čtvrtý stav Turija, což
je pravé Já nebo stav
v přirozenosti Já. To, co je za těmito čtyřmi stavy, je Turijatíta,
nebo-li čistá Blaženost. Čtvrtý stav, stav v přirozenosti Já, byl popsán
v kapitole o meditaci (dhjána). Je popisován různě, jako přirozená amatra,
které zahrnuje všechny tři matry A,
U, M, ale jako maunakšara tedy
tichá slabika. Dále se popisuje jako adžapa, tedy opakování manter bez
zvuku a jako Advaita mantra (nedvojná mantra), která je základem všech
manter, například pančakšara. K poznání pravého významu je potřeba
meditovat na pránavu. Tato meditace vychází z oddanosti a složené
z přemítání o pravdě pravého Já. Výsledný plod tohoto procesu je sámadhi,
to urodí uvolnění, stav nepřekonatelné blaženosti. Ctění mistři také uvádějí,
že toto uvolnění může být získáno pouze oddaností, která vzniká
z přemítání o pravdě pravého Já.
29
Žák : Jaký je účel učení, že je třeba meditovat pomocí
myšlenky „Já jsem On“ o pravdě, že nejsme odlišní od samozářící Skutečnosti,
která září jako plamen ?
Mistr : (A) Účel učení, kdy
člověk rozvíjí myšlenku, že není odlišný od samozářící Skutečnosti je tato :
Písma popisují meditaci těmito slovy : „Skutečnost se nachází ve středu srdečního lotosu s osmi okvětními
lístky, který je podstatou všeho a který je označován jako Kailás, Vaikundha
a Parama Pada. Tato Skutečnost má velikost palce, je oslnivá jako
blesk a září jako plameny. Pokud o ní bytost medituje, potom získá
nesmrtelnost.“ Při této meditaci musíme vědět, že je nutno se vyhnout těmto
chybám : (1) myšlenka rozdílnosti tj. ‚Já jsem jiný a toto je také jiné‘, (2)
meditace o tom, co je konečné, (3) názor, že skutečné může být konečné a (4) je
to omezeno na určitý prostor.
(B) Účel učení, kdy člověk
medituje pomocí myšlenky ‚Já jsem On‘, je tento : sahaham, soham, sah je
nejvyšší pravé Já, aham je pravé Já, které se projevuje pocitem Já. Dživa
(duše) je Šiva lingam umístěný v srdečním lotosu. Srdeční lotos je
jeho místo v těle a tělo je městem Brahmanu. Mysl, která je založena
na sobectví, tak vychází ven do představ a ztotožňuje se s tělem a jinými
předměty. Při meditaci by měla být mysl rozpuštěna v srdci, tj. pocit Já
sídlící v těle a jiných předmětech by měl být odstraněn. Dosahuje se toho
dotazováním ‚Kdo jsem Já?‘ a nerušeným setrváváním ve stavu přirozenosti
pravého Já se jeho bytí stává velice jemným jako Já-Já. Tato přirozenost sebe
sama je vším a zároveň ničím. Je projeveno jako nejvyšší pravé Já všude, bez
rozlišovaní vně a uvnitř. Tato přirozenost pak září jako plamen, který jsme
zmínili výše, a vyjadřuje pravdu ‚Já jsem Brahman‘. Pokud však
nemeditujeme o Tom jako totožném se sebou, ale máme představu odlišnosti, potom
nevědomost nezmizí. To je důvod, proč je předepsána meditace ztotožnění.
Úplná moudrost bude získána tehdy, když člověk bez
vyrušení dlouhý čas medituje o pravém Já. Je-li neustále používána myšlenka ‚Já
jsem On‘, což je metoda přemítání o pravém Já. Tehdy bude odstraněna temnota
nevědomosti v srdci a všechny další překážky, které jsou pouze vedlejšími
projevy nevědomosti. (Sámadhi se dostaví, pokud nepřetržitě cvičíme
meditaci způsobem ‚Já jsem Šiva‘ (Šivoham bhavana). Tato meditace brání
myšlenkám vycházet ven. - Vallalar)
Uvědomění Skutečnosti
v jeskyni srdce, jež sídlí v těle (městě Brahmanu), je stejné
jako uvědomění si nejdokonalejšího Boha.
Ve městě s devíti branami, což je tělo, mudrc setrvává
s lehkostí. (Ve městě, které
má devět falešných bran, On setrvává ve formě blaženosti. – Bhagavadgíta)
Tělo je chrám, duše je Bůh (Šiva).
Pokud jej člověk uctívá myšlenkou ‚Já jsem On‘, jistě dosáhne osvobození.
Tělo složené z pěti obalů je jeskyní. Nejvyšší, který
tam setrvává, je pánem jeskyně. To stanovila písma.
Meditace o pravém Já, které je samo sebou, je nejlepší ze
všech meditací, protože pravé Já je skutečnost všech Bohů. Všechny ostatní
meditace jsou pouze jeho částí. Ostatní metody jsou předepsány proto, abychom
toto poznali. Takže pokud toto získáno, ostatní již nejsou potřeba. Poznání
svého pravého Já je poznání Boha. Když neznáme pravé Já toho, kdo medituje a
představujeme si, že existují různí bohové, a na ty soustřeďujeme svou
meditaci, pak o tom učenci praví, že je to jako měření délky stínu podle délky
vlastního chodidla a nebo hledání bezcenné lastury, po tom co jsme odhodili
drahocennou perlu, kterou přesto neustále vlastníme. (Měli bychom meditovat o
tom, co existuje ve formě pravého Já, je to átma tattva a je zářící. Sídlí ve všech živých
bytostech a neustále říká „Já“, „Já“. Hledat Boha venku a opustit Boha
sídlícího v jeskyni srdce je jako odhodit drahocennou perlu a hledat
bezcennou lasturu.)
30
Žák : I když jsou srdce a Brahma
randha (temeno hlavy) správná místa pro směřování meditace, je možno
meditovat, pokud je to nezbytné, na šest mystických center (ádhár)
Mistr : Těchto šest mystických
center, jež jsou označena za místa pro soustředění meditace, jsou pouze výtvory
představivosti. Ty všechny jsou pouze pomůckou pro začátečníky v józe.
Šiva jógíni odkazem na meditaci na šest center říká : „Bůh, jehož
podstata je nedvojnost, úplnost a vědomí pravého Já, nás všechny udržuje a
vede. Je opravdu veliký hřích znečistit tuto Skutečnost zakrytím různými tvary
a jmény jako Ganapati, Brahma, Višnu, Rudra, Mahéšvara a Sadašiva.“ Védantisté říkají : „Vše toto je
pouze představa vytvořená myslí“. Proto když člověk zná své pravé Já, jehož
základem je vědomí, které zná vše, potom i člověk zná vše. Učenci také pravili
: „Když On je poznán takový jaký skutečně je, potom i to, co nebylo známo je
také poznáno.“ Pokud člověk, který je sužován mnohými myšlenkami, medituje na
Boha, který je pravým Já, může se tak zbavit mnohosti myšlenek touto jedinou
myšlenkou. I tato myšlenka nakonec může zmizet. To je přesně to, co je míněno
tím, když řekneme, že znalost svého pravého Já je znalost Boha. Toto poznání je
osvobození.
31
Žák : Jak má člověk myslet na své pravé Já ?
Mistr : Pravé Já je samozářící, bez světla a temnoty a je
to skutečnost, které se sama projevila. Proto by člověk neměl o ní přemýšlet
jako o takové nebo jinaké. Pouhá myšlenka o přemýšlení skončí otroctvím.
Smyslem meditace o pravém Já je změnit mysl tak, aby spočinula v pravém
Já. Ve středu jeskyně srdce se čistý Brahman projeví jako pravé Já ve
formě Já-Já. Může být větší neznalost než přemýšlet o něm mnohými způsoby, aniž
by byl poznán tak, jak bylo výše uvedeno.
32
Žák : Bylo řečeno, že Brahman
se projevuje jako pravé Já ve formě Já-Já a sídlí v srdci. Aby bylo podpořeno
porozumění tohoto tvrzení, je možno ho dále vysvětlit ?
Mistr : Každý má jistě tu
zkušenost, že v době hlubokého spánku nebo bezvědomí, není vůbec žádné
poznání, to znamená ani poznání pravé Já, ani jiná poznání. Později, když se
objeví zkušenost „Probudil jsem se ze spánku“ nebo „Probral jsem se z
bezvědomí“, není to způsob zvláštního poznání, které vzniká z výše
uvedeného stavu bez rozlišování ? Toto zvláštní poznání se nazývá vigňána.
Tato vigňána vzniká pouze ve vztahu k pravému Já nebo k ne-já,
ale nikdy sama o sobě. Když náleží k pravému Já, pak se nazývá pravé
poznání. Toto poznání je založeno v takovém duševním módu na podmětu
pravého Já, nebo když je obsah poznání zcela nedělitelný. Pokud se poznání
vztahuje k ne-já, potom se nazývá nevědomost. Stav této vigňány,
která se vztahuje k pravému Já a je projevem formy pravého Já, je také
projevem Já. Tento projev nemůže nastat bez vztahu k něčemu skutečnému
(např. pravému Já). Je to tento projev, který slouží jako značka pro přímý
prožitek Skutečnosti. Avšak samo o sobě nemůže nastolit stav bytí ve
Skutečnosti. Tak základní skutečnost zvaná pragňána, závisí na jakém
projevu se odehraje. Védský text pragňánma brahma učí tu samou pravdu.
Vězte, že toto je také účel
písem. Pravé Já, které je samozářící a svědkem všeho, se také projevuje jako
dlící v vigňánakosa (obal intelektu – jeden z pěti obalů).
Uchop toto pravé Já pomocí duševního módu, který je nedělitelný (impartite), a
vychutnej jej jako pravé Já.
33
Žák : Co je to, co se nazývá vnitřní uctívání, nebo uctívání
principu bez vlastností ?
Mistr : V textech, jako
například Ribhu Gita, bylo uctívání principu bez vlastností rozsáhle
vysvětleno (jako zvláštní druh cvičení). Avšak všechna tato cvičení jako oběť,
dobročinnost, odříkání, dodržování slibů, džapa, jóga a půdža
jsou ve svém působení různé druhy meditace ve tvaru ‚Já jsem Brahman‘.
Tak ve všech způsobech cvičení by hledající měl mít na zřeteli, že nemá nechat
bloudit mysl mimo myšlenku ‚ Já jsem Brahman‘. Toto je účel uctívání
principu bez vlastností.
34
Žák : Jaké jsou osm větví poznání (gňána aštanga) ?
Mistr : Těchto osm větví jsou ty,
které byly již dříve zmíněny, viz jama, nijama atd. Jen jsou odlišně
definovány :
- Jama – ovládání všech smyslových orgánů,
uvědomování si nedostatků, které jsou obsaženy ve světě skládajícím se
z těla apod.
- Nijama – udržování takových duševních
způsobů, které jsou vztažené k pravému Já a odmítání způsobů
opačných. Jinými slovy to znamená nepřetržitou lásku, která narůstá
k pravému Já.
- Asána – postoj, s jehož pomocí je možno
snadněji nepřetržitě meditovat o Brahmanu
- Pranajama – Rečaka (výdech) slouží
k odstranění dvou neskutečných stránek (jmen a tvarů) z předmětů
tvořících svět, tělo apod. Puraka (nádech) je uchopení tří
skutečných stránek Sat-čit-ánanda (bytí, vědomí a blaženost), které
jsou neustále ve všech těch předmětech. Kumbhaka (zádrž dechu)
slouží k udržení těchto uchopených stránek.
- Pratjahara – toto je zamezení návratu jménům
a tvarům, které již byly z mysli odstraněny
- Dharana – zde necháváme mysl spočívat
v srdci, aniž by bloudila pryč. Tím si uvědomujeme že každý je sám
pravým Já, které je Sat-čit-ánanda (bytí, vědomí a blaženost)
- Dhjána – toto je meditace ve tvaru ‚Jsem
čisté vědomí‘. To je tak, že se dotazujeme ‚Kdo jsem Já ?‘ a opouštíme
tělo skládající se z pěti obalů. Výsledkem je, že zůstáváme jako
pocit ‚Já‘, které září jako pravé Já.
- Sámadhi – Když projev já také zmizí, pak
nastane velmi jemná přímá zkušenost. To je sámadhi.
Pro pranajámu apod.
popsaných zde, cvičení jako asána, zmíněné ve spojení s jógou,
nejsou nutné. Větve poznání mohou být cvičeny na jakémkoli místě
v jakýkoli čas. Každý si může zvolit, zda bude následovat jen jógu
nebo gňánu, nebo obě, to záleží na okolnostech a založení člověka.
Největší mistři říkají, že kořen všeho zla spočívá v zapomnětlivosti, což
je smrt pro ty, kdo hledají osvobození (Smrt neboli Kala, je vzdání se na této zemi meditace
nad pravé Já. To by nemělo být nikdy vzdáno ani trošku). Proto každý má
neustále držet svou mysl v pravém Já a nikdy na své pravé Já nezapomínat.
To je záměr této metody. Pokud je mysl pod kontrolou, vše ostatní může být také
pod kontrolou. Rozdíl mezi osmi větvemi jógy a osmi větvemi poznání (gňány)
byl dopodrobna popsán v posvátných knihách. Proto je zde uvedena pouze
hlavní myšlenka tohoto učení.
35
Žák : Je možno cvičit najednou pranajámu,
která patří k józe a pranajámu, která náleží k poznání
(gňána) ?
Mistr : Dokud mysl nespočine
v klidu v srdci je potřeba ji uklidňovat. Může se použít absolutní
zádrž (kevala kumbhaka), dotazování, puraka a rečaka apod. Proto
je možno ve chvílích cvičení použít pranajámu z jógy, pranajáma
z poznání se může používat kdykoli. Obě tedy mohou být používány.
Nicméně stačí cvičit jógovou pranajámu dokud se nevytvoří schopnost
úplné zádrže.
36
Žák : Proč je cesta ke svobodě vyučována tak různorodě ?
Nevytváří to zmatek v myslích hledajících ?
Mistr : Různé cesty jsou ve Védách popisovány proto, že
každá cesta je vhodná pro hledajícího na určité úrovni. Protože osvobození není
nic jiného než zničení mysli, tak všechny druhy snahy mají pro svůj cíl
kontrolu mysli. I když se zpočátku zdá, že meditace má různé druhy, nakonec se
ukáže, že je to jen jediná metoda. O tom není pochyb. Každý by si měl nalézt
metodu, která vyhovuje nejlépe zralosti jeho mysli.
Ovládání prány (dechu), což je jóga a
ovládání mysli, což je gňána (Vidět vše jako Skutečnost podle písem : Já
jsem Brahman, pouze jeden jediný, bez druhého), jsou dva hlavní nástroje
pro zničení mysli. Pro některé je snadné dělat to první, pro jiné je zase
snazší dělat to druhé. Ano, gňána je jako podmaňování si divokého býka
lákáním na zelenou travičku, zato jóga je ovládnutí pomocí veliké síly.
Toto říkají mudrci : Existují tři druhy schopných hledajících. Ti nejvyšší
dosahují cíle tím, že mysl pevně zakotví v pravém Já. K tomu použijí
porozumění skutečnosti pomocí Védského dotazování a pohlížejí na sebe a všechny
věci z pozice skutečnosti. Prostřední dosáhnou cíle tím, že udrží mysl ve
svém srdci pomocí kevala kumbhaka a nebo meditace nad skutečností po
dlouhou dobu. Nejnižší jdou k cíli postupným způsobem pomocí ovládání
dechu a podobných metod.
Mysl by měla být donucena setrvávat v srdci tak
dlouho, dokud nedojde ke zničení já-myšlenky. Tato já-myšlenka je druh
nevědomosti, která v srdci sídlí. To samo je gňána (poznání), a
také je to dhjána (meditace). Vše ostatní jsou pouze odbočky ze slov a
textů. To prohlašují písma. Proto když získáte schopnost držet mysl ve svém
pravém Já pomocí nějakého nástroje, nemusíte se nijak obávat neznalosti jiných
cest.
Velcí mistři také učí, že oddaný je více než jogín (Ze
všech jogínů, ten který neúnavně spočívá svou myslí a láskou ve mně, ten
je mi nejdražší - Bhagavadgíta) a že nástrojem k osvobození je
oddanost, která je v podstatě přemítáním o vlastním pravém Já (ze všech
nástrojů k osvobození jen bhakti (oddanost) může být označena za
nejvyšší. Bhakti je totiž neustálé přemítání o vlastním pravém Já - Vivekačudamani).
Takže je cesta k uvědomění Brahmanu která je
nazývána různými jmény jako Dahara vidja, Brahma vidja, Átma vidja apod.
Co můžeme více říci ? Měli bychom porozumět zbytku bez dělání rychlých závěrů.
Písma vyučují různé způsoby. Mudrci všechny tyto způsoby analyzovaly a
prohlásili, že toto je nejkratší a nejlepší způsob.
37
Žák : Cvičením výše uvedených metod můžeme z mysli
odstranit různé překážky, tj. nevědomost, pochybnosti, omyly atd. a tak získat
klid v mysli. Mám poslední pochybnost. Pokud bude mysl rozpuštěna
v srdci, zůstane pouze vědomí zářící jako úplná skutečnost. Když taková
mysl získá podobu pravého Já, kdo zbude aby se dotazoval ? Takové dotazování
musí skončit sebe-uctíváním. To bude jako příběh o Ovčákovi, který hledá svou
ovečku, kterou celou dobu nese na svých ramenou.
Mistr : Dživa (duše) sama
je Šiva. Šiva sám je dživa. Je pravdou, že dživa není nic
jiného než Šiva. Pokud je zrno zabaleno v plevách, potom je to
obalené zrno. Když je plev zbavíme, potom je to rýže. Stejně tak dokud jsme
ovlivněni karmou, tak jsme dživa. Když pouto nevědomosti praskne, potom
se rozzáříme jako Šiva, samo Božství. To stanovily posvátné texty.
Stejně tak dživa, která je myslí je ve skutečnosti čisté pravé Já. Jenže
dživa zapomněla tuto pravdu a představuje si, že je duší jedince a
získává pouta ve formě mysli. Tak je vždy hledání pravého Já, které je vždy
samo sebou, stejné, jako hledání ovce ovčákem. Ale pozor, dživa, která
zapomněla na svoji podobu se nestane pravým Já pouhým zprostředkovaným
poznáním. Díky překážkám způsobenými zbytkovými otisky získaných
v předchozích životech (vasány), dživa zapomíná znovu a
znovu svoji totožnost s pravým Já a stává se oklamaným a ztotožňuje se
s tělem apod. Může se člověk stát vysoce postaveným úředníkem jen tak, že
se na něj podívá ? Není náhodou zapotřebí obrovské úsilí vydané k tomu,
aby takového postu bylo dosaženo ? Stejně tak dživa, která je
v otroctví díky duševnímu ztotožněním s tělem, musí vydat úsilí ve
formě přemítání o pravého Já trvalým a narůstajícím způsobem. Když se takto
mysl podaří odstranit, potom se dživa stane pravým Já (i když se
překážky způsobující otroctví a zrody zdají mnohé, hlavní příčinou je ahankara
– Ego. Tato hlavní příčina musí být zničena jednou pro vždy - Vivekačudamani).
Takové přemítání o vlastním
pravém Já, pokud je prováděno neustále, nakonec zničí mysl. Potom zničí i sebe
stejně jako nakonec shoří i klacek, kterým je udržován pohřební oheň.
V tomto stavu to nazýváme osvobozením.
38
Žák : Pokud je postata dživy
totožná s pravým Já, co brání dživě uvědomit si svou pravou
podstatu ?
Mistr : Je to zapomnětlivost, dživa
zapomíná na svou pravou podstatu, to je známo jako síla zahalení.
39
Žák : Pokud dživa zapomněla na svoji podobu, jak se nakonec
může Já-zkušenost objevit ?
Mistr : Závoj nevědomosti
nezakrývá dživu zcela (nevědomost nemůže zakrýt základní pocit Já, ale
skrývá tu zvláštní pravdu, že dživa je Nejvyšší - pravé Já). Tento závoj
pouze zakrývá podstatu pravého Já a vnímané já dále ukazuje jako představu ‚Já
jsem tělo‘. Závoj však neumí zakrýt existenci pravého Já, což je věčný a
skutečný pocit Já.
40
Žák : Jaké jsou znaky dživan
mukty (osvobozeného za života) a videha mukty (osvobozeného
v okamžiku smrti) ?
Mistr : Já nejsem tělo. Já jsem Brahman, který se projevuje jako pravé Já. Ve mně, který
jsem dokonalou skutečností (když existuje dlouhodobá meditace, učící, že světy
jsou pouhá zdání na mně, který jsem dokonalou Skutečností, kam se může potom
nevědomost schovat ?), je svět složený z těl a věcí pouhým zdáním, stejně
jako modř nebe. Ten, kdo si uvědomil tuto pravdu je dživan mukta. Dokud
jeho mysl není zcela rozpuštěna, stále může vzniknout nějaké utrpení. To je
dáno jeho vztahy k předmětům díky prarabdha (karma, která začal
přinášet plody a jejíž výsledky zažívá toto tělo). Jelikož pohyb v mysli
neustal, tak také nemůže nastat prožitek blaženosti. Prožitek pravého Já je
možný jen pro mysl, která je jemná a nepohyblivá. Toho se dosahuje dlouhodobou
meditací. Kdo je obdařen jemnou myslí a kdo prožívá své pravé Já, ten se
označuje za dživan muktu. Tento stav dživan mukty je nazýván jako
Brahman, který nemá žádné vlastnosti nebo jako Turija. Když se i
tato jemná mysl rozpustí, a prožitek sebe sama zmizí, když je hledající ponořen
do oceánu blaženosti a hledající se sjednotil s touto blažeností bez
jediného pocitu odlišné existence, pak se tento hledající nazývá videha
mukta. Tento stav videha mukti se označuje jako překonávající Brahman
bez vlastností a také překonává stav Turija. Toto je konečný cíl. Podle
různých druhů utrpení a štěstí jsou osvobozené bytosti dživan muktové a videha
muktové dělení do čtyřech kategorií a to : Brahmavid, Brahmavidvara,
Brahmavidvarija a Brahmavid varištha. Toto rozlišení je zdánlivé
pouze pro ty, kdo na ně hledí z vnějšku. Ve skutečnosti nejsou
v osvobození pomocí gňány žádné rozdíly.
Požehnání
Ať nohy Šrí Ramany, Mistra, který je sám bůh Šiva a je také
v lidské podobě, kvetou navždy !
Zde je ke stažení původní knížečka v angličtině ze Šrí Ramana Ašrámu
Self Enquiry
Zařazeno dne : 28.2.2015, zobrazeno : 6655
|