Věčné město, město zasvěcené bohu smrti Šivovi, město na pravém břehu nejposvátnější řeky Gangy, město umění a vzdělanosti, město sádhuů - Šivových následovníků, město ghátů, stupňovitých břehů složících všem lidským potřebám, Varanásí.
Bubeníci začínají udávat rytmus největší zimní události v Indii. Celá Indie slaví svatbu boha Šivy a jeho krásné ženy Paravátí. Šivova noc nebo-li Šiva ratri ve věčném městě Varanásí, zvaném též jiným Šivovým jménem Káší, právě začíná.
Největší událostí je průvod městem, který projde celým městem, aby na závěr skončil u nejposvátnějšího ghátu Dasašvamedh, kde bůh kdysi bůh Brahma obětoval deset koní.
V tento den vyrazí do průvodu snad všechny hudební skupiny z celého města. Hudba musí být hlasitá a rytmická, ostatní vlastnosti již nejsou moc důležité.
Každá skupina má svůj styl světelného doprovodu. Svítidla nesou chudé děti či ženy a jsou napájena 220 V z elektrocentrály tažené na rikše. Tento moderní doplněk velice dobře doplňuje hlasitou hudbu a jistě upoutá každého účastníka zábavy.
Bohatší a úspěšnější skupiny mají vozy tažené koňmi, napájené z elektrocentrály a vydávající neuvěřitelný hudební výkon.
Součástí průvodu jsou i alegorické vozy, vyjadřující některé momenty ze života Šivy a Paravátí.
Další veselý výjev ze života Šivy a jeho ženy Paravátí.
Součástí průvodu musí být i majitelé různých hadů, neboť had je doplněk, který nosí Šiva kolem svého krku.
Alegorické rikši s výjevy z božského života jsou další důležitou součástí. Děti, pro které je několikahodinová projížďka po městě v dosti nepohodlné pozici, jsou ke konci velice unavené, a téměř na svých postech usínají.
V průvodu jsou i velice oblíbení místní umělci, kteří svou trochou také přispívají k všeobecnému veselí.
Další z mnoha kapel v průvodu jela na povoze.
Jelikož byl Šiva veliký piják sómy, opojného nápoje, jsou po celém městě rozestaveny nádrže s bhangovým lassím, jogurtovým nápojem s konopím, který je zdarma rozdáván. A tak tisíce obyvatel Varanásí upadají tuto noc do bhangového opojení, smějí se, tancují a jsou mnohem více družní než obvykle.
Všichni účastníci mají také pomalovaná čela barevnými prášky. Na snímku je další skupina rozjařených, ale velice přátelských mužů.
Bubeníci v chrámech i na ulicích rozhýbávají běh celé slavnosti.
Jedno z míst, kde bylo možno zadarmo získat bhangové lassi.
Bhangový stánek podruhé
Bhangový stánek potřetí. Ačkoli vůbec nepatřím mezi konzumenty nebo propagátory drog, tento způsob jejich prezentace mi připadá více než zajímavý.
A toto telátko se narodilo o Šiva ratri. Protože je býk Nandin Šivovým vozidlem a kráva je v Indii posvátná, čeká jej ve srovnání s naší zemí velice příjemný a dlouhý život.
Jeden z nesčetných stánků ve Varanásí. Zde byly k dostání smažené bramborové placky s kořeněnou omáčkou, porce za 1/4 dolaru.
Cesta z vesnice Nagua na Assi ghat patří všem bez rozdílu.
Moje japonská kamarádka Sudžata Kimiko z Indie, t.č. bydlící ve vesnici Nagua a připravující oběd.
Sudžata Kimiko se nahřívá na únorovém sluníčku po noci ve svém chladném hotelovém pokoji.
Ranní pohled na Gangu a přepravu obytné lodi proti proudu.
Svastika bije každého evropana do očí, ale v Indii je tento symbol k vidění na všech možných místech. Svastika totiž chrání před zlými démony a nešťastným osudem.
Kravský trus je velice oblíbené topivo. Jeho popularita je dána jeho pořizovací cenou. Dřevo je v Indii vzácné a ve Varanásí přímo nedostatkové a tak sušení kravského trusu je jedna z rutinních ženských prací.
Východ slunce nad Gangou je vždy zážitek.
Ranní koupel v Ganze se začíná na ghátu Assi při východu slunce. Voda je příjemně teplá a navzdory předsudkům velice čistá.
Ranní pohled do ulic starého města. Vidíme rikšu, stádo ovcí, prodejce květin a spoustu rozsypaného fialového prášku, jako pozůstatek včerejšího Šiva ratri.
Socha bohyně Gangy stojící na nejposvátnějším ghátu Dasaswamedth.
Ulice jsou po ránu prázdné a pusté, ale během dne získají atmosféru, ve které se mísí duchovní klid a čistota s neklidem a špínou běžného života.
Ranní siesta ve vylidněných ulicích.
Buvol s nádhernou bílou ofinou se prochází po hlavních ulicích Varanásí.
Tradiční pohled na ghát ve Varanásí. V popředí je oranžový Šivův chrám, napravo dole jsou pradláci, dále stádo vodních buvolů a samozřejmě nádherná zákruta posvátné Gangy.
Očišťování ghátů od nánosů bahna, které přinesly poslední záplavy. Nynější moderní metoda čerpání vody z Gangy a jejím proudem splachování zpět do vody.
Mladí hinduisté, pózující pro fotoaparát.
Pontonový most přes Gangu, spojující Varanásí s městečkem Ram Nagar, kde sídlí maharádža z Varanásí.
Čtyři dny před Šiva ratri probíhají festivaly, které sponzoruje maharádža, šedivý pán sedící na podiu v bílé róbě, velký milovník umění.
Cesty se na rozdíl od Evropy nevyhrabávají ze sněhu, ale z bahna.
Všudypřítomné reklamy na Coca a Pepsi Colu jsou připomínkou, že to jsou pobočky dvou z mála amerických firem, které se v Indii udržely. Ostatní obory západního průmyslu jsou pro Indy příliš drahé nebo nevítané. Například firmy produkující alkohol a maso neměly v indické převážně abstinentní a vegetariánské společnosti úspěch.
Gháty získávají po západu slunce jinou, temnější a chladnější atmosféru. Ganga se nezastavuje a teče dál.
Ranní koupel na Assi ghátu přitahuje stovky lidí. Na břehu řeky se koupe, pere, umývá, obchoduje a vůbec se zde vykonávají všechny lidské činnosti a potřeby. Řeka čaruje.
Ghát pradláků. Pradláci patří až na dno hinduistického kastovního systému, protože očišťují špínu z šatů bohatších Indů. Ti si klidně oblékají očištěné šaty, ale doteku pradláka se štítí. Na obrázku jsou roztažené pruhy látky na sárí žen a mužské kalhoty. Potom co prádlo uschne, vyklepe se z něj písek, složí se a doručí majitelům.
Rušný život na ghátu. Směs chudých a bohatých, bráhmánů i šudrů, svatých mužů i normálních lidí, žen a mužů, dospělých, starých i dětí. Vše se točí okolo vody, protože v Indii voda velice zřetelně znamená život a Ganga je matka všech Indů, z ní se zrodili a do ní se vrátí popel z jejich těla. V této vodě se myjí a zároveň ji pijí. Vše je v neustálém oběhu. Nic nezačíná a nic nekončí, ale vše se mění v nekonečném koloběhu života.
Jogín s kobrami v košíku. Velice tradiční motiv. Kobra je zvíře doprovázející boha Šivu, nosí ji okolo krku. Varanásí je Šivovo město. Poutníci na břehu se za rupii dotýkají kobry, dávají jí pít mléko, zdobí ji barevnými prášky. Je to pro ně služba Šivovi, dotek či zdobení boha.
Na ghátu Dasašwamedh je postaven oltář, kde se denně odehrává večerní obřad pro bohyni Gangu. Mladý velekněz provádí za zvuku gongu a svitu svíček rituální oběť pro uspokojení bohyně, která potom lidem neškodí, ale pomáhá.
Ranní koupele na ghátech ve Varanásí.
Jeden z tradičních pohledů na gháty ve Varanásí, rituální koupele při východu slunce.
Detailní pohled na koupající se hinduisty v Ganze.
|