"Oproštěni od pýchy a klamu, bez zla ulpívání, znalí podstaty Já, osvobozeni od tužeb, mimo vliv protikladů zvaných štěstí a strast, dosahují onoho stavu věčnosti." Bhagavadgíta 15.5.
Ego, tato konstrukce mysli, musí logicky svoji existenci v mysli odůvodnit. Vytváří se proto pocit výjimečnosti, který se následně stává důvodem pro rozdělení představy a vzniku ega. Dá se říci, že ego má čtyři základní, různě propojované kořeny, ze kterých sílí.
První kořen je založen na porovnávání kvalit částí představy. Souvisí s pocitem "toto je dobré, toto není dobré". Toto se mi líbí, tamto se mi nelíbí, toto je dobré, tamto je špatné, zlé, toto mám rád, tamto rád nemám, s tímto jsem spokojený, tamto mi nedá spát...
Druhý kořen je spojen s různými touhami a přáními, které vznikají z nespokojenosti vyvolané existencí prvního kořene, kdy rozlišujeme kvality části představy. Je vyjádřen pocitem "Chci něco". Chci něco mít, vlastnit, zničit, změnit, dosáhnout, vytvořit, ovládat, prožít... Tyto touhy se následně mění v připoutanosti a závislosti dalších dvou kořenů.
Třetí kořen je založen na pocitu "Jsem někdo". Jsem někdo výjimečný, nenahraditelný, vzdělaný, silný, mocný, skromný, hodný... Každý si snadno vytvoří několik důvodů své jedinečnosti.
Čtvrtý kořen souvisí s vlastnictvím věcí v okolní představě a je to pocit "Mám něco". Mám rodinu, firmu, bohatství, ženy, moc, povinnosti, prožitky... Nebo naopak pocit "Nemám" může být základem hodnoty ega. Nemám rodinu, majetek se může stát stejně dobře připoutaností, ze které ego sílí.
Tyto kořeny ještě doplňují hluboko zakořeněné pudové vazby, které se projevují zejména jako touha zachování vlastního života a touha po zachování rodu a rozmnožení. Tyto vazby jsou prorostlé celou myslí a je velice obtížné je zkrotit a ovládnout.
Je samozřejmé, že všechny tyto kořeny jsou navzájem provázané a podporující se. Každý kořen hledá opodstatnění své existence v kořenech dalších a za odměnu jim poskytuje stejnou službu. Objevit všechny hodnoty, na kterých ego stojí a ze kterých čerpá sílu, je velice obtížné, ale je to nesmírně důležité. Viz Ellam Ondre - kapitola 6. Ego Předchozí kapitola Další kapitola
Zařazeno dne : 1.7.2004, zobrazeno : 23054
1-3
1) Zdroje Ega, 2004-12-21 17:25:30
kosova, gabina
Tak to vypada, ze abychom dosahli stavu vecnosti, je potreba se zbavit pychy, osvobodit se od tuzeb, byt mimo vliv stesti a strasti....Nebyl by ten zivot pak tak trochu jalovej? A vubec, kdybychom nemeli tuzby, byl by ve svete vubec nejaky pokrok?
To co prožíváme teď se nemůže rovnat tomu co přijde. Stav nejvyšší je nepopsatelný. Kdo ho opravdu dosáhl, už se nikdy zpátky nevrátil. Proč? Co může nabídnout svět? Lásku, která vyprchá, štěstí, které pomine. Nejistotu zítřka a mlhavost včerejška. Tělo, které stárne a bolí. Děti, které odejdou. Pokrok, který zotročuje, ubližuje a zabíjí. Zvláště v našem světě pod vládou peněz je vidět jak duch ustupuje, spolu s ním odříkání, dobročinnost a soucit a nastupuje nenasytnost a zloba. Tak proč být jeho součástí?
Dosažení duchovního blaha však neznamená osvobození těla od světa. Tělo moudrého stejně dýchá a jí. Stejně tak moudrý pracuje pro blaho ostatních. Ovšem blaho, které nabízí je mír v srdci, klid v mysli a spokojenost za všech okolností. A toho je v každé době nedostatek.
2) dva prsticky jezinky touhy, 2008-01-30 12:08:33
kiwi
Dobra, krasne jste vystihl korey ega (potykam se s nimi denne), ale jak vytrhnout onen koren? Pokud pocituji silnou touhu, ovlada cele me telo a i kdyz volam :"ne, vdyt to nepotrebuji!", vidim jak me ruce pokladaji danou vec do nakupniho kosiku. Jedine co mi pomaha, je rozebrani one touhy....odkud prisla, co to je za touhu, kdo ma tuto touhu...., pak se ma mysl uklidni. Ovsem jen na chvilku. Za nejakou dobu to ego zkousi znova. Takze, bud vydrzim se neustale sebe dotazovat ci zpivat mantru, anebo se opet stanu otokem sveho ega, ktere mi ulozi dalsi omezeni a uvrhne me v marny boj o jejich prekonani. A obracet svou mysl do sebe po cely den je pro me tedy fuska. To vam reknu. Prosim, nemate nejakou radu?
Není moc jednoduché radit, když o Vašem stylu života nic nevím. Určitě by prospělo zavést si určitý systém. Při nákupech mít připravený lístek co koupit, a pokud budete chtít něco navíc, opravdu důkladně si to ospravedlnit. Takto si systematizovat všechno, co děláte, abyste si tyto činnosti vlastně uvědomil. Až systematizace života přinese své ovoce, můžete některé oblasti opět uvolnit. Některé stereotypy je dobré dodržovat stále, určitě pravidelné ranní cvičení a ranní a večerní chvilku meditace.
Pokud jste svobodný, určitě není na škodu sbalit si batoh a vyrazit na vlastní pěst někam nejlépe do ciziny. Naučit se žít s tím, co si nesete na zádech a co si můžete koupit od místních lidí. S rodinou to samozřejmě moc nejde, ale ta Vám odříkání tohoto typu připraví sama.
To že něco navíc hodíte nevědomky do košíku není kořen připoutanosti, to jsou lístečky na větvích z kmene stromu, jeho kořeny jsou mnohem hlouběji než tušíte.
Dobrá metoda je odevzdávání svých jistot (závislostí). Sednete si a v meditaci se soustředíte na to, co Vám poskytuje životní jistotu. Třeba peníze v bance. Taková dobrá jistota. Uvědomte si to, jak Vás to uklidňuje a potom naprosto otevřeně prohlašte. Ty peníze nemám. Nejsou moje. Je to jen dar, který jsem dostal a který mohu díky Boží milosti využívat. Dále pokračujte bydlením, prací, rodinou a všemi věcmi, které doposud nevědomky považujete za důležité. Sledujte jak se to ve Vás šponuje a kroutí, to jsou ty kořeny a nyní je můžete vidět.
Pár dalších věcí je napsáno v mé knize, případně si stáhněte mou Bhagavagítu v PDF (taky ji najdete na WEBu). Tam je spousta různých postřehů z mé vlastní zkušenosti. Já už si to moc nepamatuji, ale v té knize je to sepsáno.
3) system, 2008-01-31 22:28:51
kiwi
Dekuji moc za rady, dekuji. Mam vsak jeste jeden dotaz. Pokud si zesystematizuji zivot, nestane se ego zavisle prave na techto systemech?
Toto se snažím popsat v dalších částech knihy. Dá se říci, že každá metoda může být v boji proti egu prospěšná, ale stejně dobře ji může ego zneužít ve vlastní prosěch. Záleží na Vašem přístupu, schopnosti rozlišit správnost použité metody. Nejvtipnější na tom je to, že nevíte co hledáte. Je to jako v té pohádce - jdi tam, nevím kam, přines to, nevím co.
Hodně se toho dá pochopit logicky, ale důležité je vědět, co je cíl. To, co hledáte, máte v každém okamžiku. Je to jen překryto proměnlivou iluzí. Jako plátno v kině není vidět, pokud běží film. Proto je třeba běžící film zastavit a v sále rozsvítit, a potom se plátno objeví v celé své bělostné kráse.
Takže každá použitá metoda musí uklidňovat mysl, činit ji schopnou sebereflexe - nahlížení samu na sebe. Uvědomovat si jak funguje a hledat a odstraňovat to, co brání neustálé spokojenosti. Schopnost spokojenosti je podstatou každé existence, záleží pouze na kvalitě mysli a v žádném případě není závislé na kvalitě okolí.
|