13. pokračování korespondenčního kurzu - verše 2.29-36 Apel na Ardžunovu dobrou pověst válečníka. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 2.29. | | áščarjavatpašjati kaščidenamáščarjavadvadati tathaiva čánjah áščarjavaččainamanjah šrrnoti šrutvápjenam veda na čaiva kaščit
Jako zázrakem někdo Toto vnímá, jako zázrakem o Tom mluví jiní. Jako zázrakem o Tom jiní slyší. Ač slyší o Tom, někdo nepozná To. | | Někdo Ho vidí jako zázrak, také jistě jiní o Něm hovoří jako o zázraku . Jako o zázraku o Něm další slyší. I když o Něm slyší, někteří ho vůbec neznají. | Tento verš je odpovědí na otázku "Odkud On pochází ?", "Jaký to vše má důvod ?" Odpovědi na tyto otázky nejsou zřejmé a jejich znalost není vůbec důležitá. Mnohem důležitější je začít prakticky cvičit svou mysl, uklidňovat ji a očišťovat do stavu, kdy bude moci dojít k transformaci a prožití skutečnosti, která je v těchto verších popisována. Duch vše prostupuje a každá bytost Ho prožívá. Někteří o tom nemají vůbec žádné tušení, někteří v Něj věří, podle toho co slyšeli. Jiní o něm mluví, ať z doslechu či vlastní zkušenosti a jen někteří Ho "vidí" a žijí v něm. Nikdo však nemůže dát zcela zaručenou odpověď na univerzální smysl toho všeho. Individuální smysl existence je zřejmá - dosažení vznešeného věčného stavu. Pokud není tento stav prožíván, nebyl naplněn smysl daného lidského života. | áščarja | zázrak | vat | jako | pašjati | vidět | kaščit | někdo | enam | toto | áščarja | zázrak | vat | jako | vadati | mluvit | tatha | také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také | anjah | jiný; další; ostatní | áščarja | zázrak | vat | jako | ča | a; také | enam | toto | anjah | jiný; další; ostatní | šrrnoti | slyší | šrutva | slyšet | api | v; i; zahrnovat | enam | toto | veda | vědět; Védy, posvátné knihy | na | Ani; ne- | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | kaščit | někdo |
| | Verš : 2.30. | | dehí nitjamavadhjo'jam dehe sarvasja bhárata tasmátsarváni bhútáni na tvam šočitumarhasi
Vtělené je nesmrtelné, věčné v tělech všech Bhárato. Proto pro tyto bytosti tvůj smutek není vhodný tu. | | To vtělené ve všech tělech je věčné a nesmrtelné, Bhárato. Proto pro jakoukoli bytost není tvůj smutek vhodný. | V těchto verších se Kršna snaží přesvědčit Ardžunu, že nebude zabíjet své příbuzné, protože to skutečné stejně nejde zabít a navíc jejich pomíjivá těla, která stejně zemřou, jsou jeho blízkými jen pro toto zrození. Co bylo před tímto životem, ani co bude potom, nemá k současnému svazku žádný vztah. Zde končí Kršna argumentaci z pohledu věčného ducha, nesmrtelného, neměnného věčného principu, které je podstatou každé bytosti, ale které je většině bytostí skryto. V 11. kapitole, kdy Kršna předvede svou vesmírnou podobu, bude princip předurčenosti pomíjivého bytí dále rozveden. | dehí | vtělený | nitjam | věčné | avadhjo | nesmrtelné | ajam | toto | dehe | tělo | sarvasja | všechna; každé | bhárata | Bharata - potomek dynastie Bharatů (Dhrtaráštra, když mluví Saňdžaja; Ardžuna, když mluví Kršna) | tasmát | proto | sarváni | všechny | bhútáni | bytosti; tvory; prvky | na | Ani; ne- | tvam | tě; tebe; ty | šočitum | smutek | arhasi | hodit se; být vhodný |
| | Verš : 2.31. | | svadharmamapi čávekšja na vikampitumarhasi dharmjáddhi juddháčhrejo'njatkšatrijasja na vidjate
A také uvaž svůj osud, váhání tu není vhodné. Boj je tu osudem vládce, jistě jiný, lepší není. | | A také zvaž svou povinnost vládce, váhání není vhodné. Pro vládce a bojovníka je povinnost i osud boj. Není pro Tebe žádná jiná, lepší povinnost. | Nyní Kršna vysvětluje, že Ardžunova touha opustit bojiště a žít v lesích není správná (verš 1.46). Ardžuna se narodil jako bojovník a jeho povinnost je ochrana společnosti a tím nutnost potrestat Kuruovce za jejich hříchy. Nyní Kršna apeluje z nižšího stupně, a to společenské odpovědnosti každého jedince. Nikdo nebude skutečně šťastný pokud nesplní své povinnosti. | svadharmam | povinnosti dané osudem člověka | api | v; i; zahrnovat | ča | a; také | avekšja | uvážit; pohlédnout | na | Ani; ne- | vikampitum | váhat; kolísat | arhasi | hodit se; být vhodný | dharmjádd | povinnost daná řádem | hi | jistě; také | juddhá | bojovat | šrejah | dokonalost; nejlepší | anjat | jiný | kšatrijasja | Kšátria - bojovník; vládce; druhý stav indické společnosti | na | Ani; ne- | vidjate | tam je; existuje |
| | Verš : 2.32. | | jadrččhajá čopapannam svargadváramapávrtam sukhinah kšatrijáh pártha labhante juddhamídršam
Účast tu jistě bezděčně nebeské brány otevře. Je štěstí pro vládce, Pártho, dojíti k bitvě takové. | | Pouhá účast zde, bez jakékoli jiné snahy, ti otevře nebeské brány. Je velikým štěstím vládců, Synu Prthy, dojít k takové bitvě. | Pouhá účast v této bitvě, neboli snaha splnit svou povinnost, vede do nebe. Mudrci tvrdí, že poctivé splnění životních povinností postačuje k osvobození ducha. To je podstata karmajógy, umění činů, která bude popsána v 3. kapitole. | jadrččhajá | bez hledání; bez snahy | ča | a; také | upapannam | účast | svarga | nebe | dváram | brána | apávrtam | otevřené dokořán | sukhinah | štěstí | kšatrijáh | Kšátria - bojovník; vládce; druhý stav indické společnosti | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | labhante | dosáhnout; dojít | juddham | boj; bitva | ídršam | takovýto |
| | Verš : 2.33. | | atha čaittvamimam dharmjam samgrámam na karišjasi tatah svadharmam kírtim ča hitvá pápamavápsjasi
Ale když tuto povinnost, bitvu tuto, nepodstoupíš, potom svůj osud a slávu ztratíš a hřích tě poskvrní. | | Když však tuto svou povinnost, spravedlivý boj, nepodstoupíš, potom svůj příznivý osud a svou slávu ztratíš a získáš hřích. | Není hříchem vykonat svou povinnost ochránce a bojovníka. Naopak hříchem je boji se vyhnout a to z jakékoli příčiny. Povinnost musí být vykonána, ať je jakkoli hrozná. | atha | Když; ale; také | čait | ale | tvam | tě; tebe; ty | imam | tuto | dharmjam | poctivý; spravedlivý | samgrámam | bitva | na | Ani; ne- | karišjasi | podstoupit; přijmout | tatah | potom | svadharmam | povinnosti dané osudem člověka | kírtim | pověst; sláva | ča | a; také | hitvá | ztratit | pápam | hřích; zlý čin | avápsjasi | získat |
| | Verš : 2.34. | | akírtim čápi bhútáni kathajišjanti te'vjajám sambhávitasja čákírtirmaranádatiričjate
A bytosti budou věčně vyprávět si o hanbě tvé. Pro vznešeného je hana, mnohem horší než sama smrt. | | A o tvé hanbě si budou vyprávět všechny bytosti na věky. Pro vznešeného člověka je pohana horší než smrt. | Král, bojovník a ochránce je dobrý, pokud jeho pověst je dobrá a pokud tato pověst stačí většinu protivníků zastrašit. Jakmile by Ardžuna přišel o svou dobrou pověst, jeho lidé by ho opustili, protože by už nemohli důvěřovat svému vládci - ochránci. | akírtim | hanba; potupa | ča | a; také | api | v; i; zahrnovat | bhútáni | bytosti; tvory; prvky | kathaji | budou | šjanti | mluvit | te | Tobě; tito | avjajám | věčné | sambhávitasja | vážený; uznávaný člověk | ča | a; také | akírtir | pohana; hanba | maranád | než smrt | atiričjate | horší |
| | Verš : 2.35. | | bhajádranáduparatam mamsjante tvám maháratháh ješám ča tvam bahumato bhútvá jásjasi lághavam
Strachy že z bitvy utíkáš, pomyslí si válečníci, kteří tebe uctívali, budou teď tebou pohrdat. | | Mocní velitelé si pomyslí, že ze strachu v bitvě ustáváš. Ti, kteří k tobě chovali velikou úctu, budou tebou pohrdat. | bhajád | strach | ranád | z bitvy; z válečného pole | uparatam | přestat; zdržet se | mamsjante | pomyslet; myslet si | tvám | o tobě; tě; tebe | maháratháh | Velitelé velkých vozů - schopní bojovat najednou proti desetitisíci lučištníků | ješám | kterým; kteří | ča | a; také | tvam | tě; tebe; ty | bahumato | velice ctít | bhútvá | žít; existovat; stát se | jásjasi | bude; stane se | lághavam | pohrdat |
| | Verš : 2.36. | | aváčjavádámšča bahún vadišjanti taváhitáh nindantastava sámarthjam tato duhkhataram nu kim
A nepěkná slova mnohá pronesou tví protivníci špiníce vlastnosti tvoje. Co může být strastí větší? | | Tví protivníci pronesou mnohá neslušná slova a budou špinit tvé schopnosti. Může být nějaké horší utrpení? | Tyto verše trochu apelují na Ardžunovu ješitnost a snahu být nejlepší bojovník na světě. Ale hlavně opět apelují na zachování dobré pověsti, kterou každý člověk získává pouze poctivým plněním svých povinností, svou skromností a štědrostí. Dobrou pověst si člověk nemůže koupit, tu musí vybudovat svými ctnostmi. Každý dobrý náboženský systém má nauku pro individuální duchovní život, ale zároveň má stmelující společenskou funkci. | aváčja | nevhodný; neslušný | vádámš | řeč | ča | a; také | bahún | mnoho | vadišjanti | budou mluvit | tava | tvůj | ahitáh | protivníci | nindantas | špinit; očerňovat; hanit | tava | tvůj | sámarthjam | schopnosti; možnosti | tatah | potom | duhkha | neštěstí; strast | taram | větší | nu | jen | kim | k čemu; proč;co |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 13.6.2011, zobrazeno : 2828
|