17. pokračování korespondenčního kurzu - verše 2.54-59 Vlastnosti moudrého člověka Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 2.54. | | ardžuna uváča sthitapragňasja ká bhášá samádhisthasja kešava sthitadhíh kim prabhášeta kimásíta vradžeta kim
Ardžuna uvádí : V moudrosti dlící jaký je, v sámadhi jsoucí Kéšavo. V poznání dlící, co říká, jak sedí a jak hýbe se? | | Ardžuna pravil : Jaký je člověk dlící v moudrosti a spočívající v jednotě, Ó Kéšavo. Jak mluví člověk dlící v poznání, jak sedí a jak se pohybuje? | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | sthita | umístěn; zůstávat | pragňasja | moudrost; učenost | ká | co | bhášá | říkat; popsat | samádhi | Samadhi - dosažení soustředění mysli | sthasja | setrvat; spočinout | kešava | Kršna - Ničitel démona Kéši; Kršna - ka (Brahma) + iša (Rudra) + váti (dávat sílu) | sthita | umístěn; zůstávat | dhíh | moudrost | kim | k čemu; proč;co | prabhášeta | mluvit | kim | k čemu; proč;co | ásíta | sedět | vradžeta | chodí; pohybuje se | kim | k čemu; proč;co |
| | Verš : 2.55. | | šrí bhagavánuváča pradžaháti jadá kámán sarván pártha manogatán átmanjevátmaná tuštah sthitapragňastadočjate
Šrí Bhagaván uvádí : Pokud touhy své odmítne, všechny Pártho, v mysli jsoucí, sám jistě tichý ve svém Já, dlí v moudrosti pak říká se. | | Blahoslavený Pán pravil: Kdo se vzdá všech tužeb, Synu Prthy, které jeho mysl vytváří, jistě sám ve svém nitru spokojený, pak se říká, že setrvává v moudrosti. | Ardžunova otázka míří spíše na vnější viditelné znaky, ale Kršna ve svém výkladu hned uvádí ne zcela viditelné vlastnosti duševní. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | pradžaháti | vzdát se; odmítnout | jadá | jestli | kámán | touhy | sarván | všechny | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | manogatán | myslí vytvořené; smíchané | átmani | svým pravým Já; myslí | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | átmaná | pravé Já; v pravém Já | tuštah | spokojený | sthita | umístěn; zůstávat | pragňas | v moudrosti | tadá | když; tehdy | učjate | říkat; nazývat |
| | Verš : 2.56. | | duhkhešvanudvignamanáh sukhešu vigatasprhah vítarágabhajakrodhah sthitadhírmuniručjate
Strasti mu mysl nevzruší, také si štěstí nežádá, svodů, strachů, hněvu prostý, dlící v poznání říkají. | | Mudrcem pevného poznání je zván ten, jehož mysl neznepokojují strasti a nežádá si štěstí, kdo je osvobozen od půvabů, strachů a hněvu. | Moudrost není souhrn rozličných znalostí, ale poznání řádu svého vlastního života. Na duchovní úrovni se stará o předání potřebných znalostí náboženský sytém, který pomocí různých příběhů a soubory různých doporučení tyto znalosti přirozeně předává. Na společenské úrovni splňuje tyto podmínky nejlépe kastovní systém. Kastovní systém stanovuje každé společenské třídě vlastní řád - soubor znalostí, povinností a práv potřebných pro spokojený život. Pro nižší kasty je tento řád jednodušší, pro kasty nejvyšší je mnohem složitější. Tento řád je přijat během dětství, jednodušší prostým rodinným životem, složitější speciálními mnohaletými školami. Obrovskou výhodou kastovního systému je to, že běžný člověk nemusí znát řád celé společnosti, ale pouze tu část, která se týká jeho života. Pokud se dostane do situace, kdy jeho znalosti nejsou dostatečné, je povinností vyšších tříd, vládců nebo kněžích, aby takovému člověku pomohli. | duhkhešu | strast | anudvigna | neznepokojovat | manáh | mysl | sukhešu | štěstí | vigata | zbavený | sprhah | žádost | víta | zbavený | rága | lákání; půvab; svody | bhaja | strach; nebezpečí | krodhah | hněv | sthita | umístěn; zůstávat | dhír | moudrý; znalý | munih | mudrc | učjate | říkat; nazývat |
| | Verš : 2.57. | | jah sarvatránabhisnehastattatprápja šubhášubham nábhinandati na dvešti tasja pragňá pratišthitá
Kdo není vázán k ničemu, ten to získá, v dobru i zlu jenž nechválí a nehaní, jeho je moudrost neměnná. | | Kdo není nikdy ovlivněn, ten To získá. Ať v dobru nebo zlu, nechválí ani neodsuzuje, pak jeho moudrost je pevně ustálená. | jah | kdo | sarvatra | kdekoli | anabhisnehas | bez připoutaností; závislostí; možnosti ovlivnění | tat | to | tat | to | prápja | získat; dosáhnout | šubha | dobro | ašubham | nedobro; zlo | na | Ani; ne- | abhinandati | chválit; velebit | na | Ani; ne- | dvešti | nenávidět; závidět | tasja | jeho | pragňá | učený; moudrý | pratišthitá | pevně ustálená; upevněná |
| | Verš : 2.58. | | jadá samharate čájam kúrmo'ngáníva sarvašah indrijáníndrijárthebhjastasja pragňá pratišthitá
A jestli on zatahuje, jak želva nohy úplně, smysly od jejich lákadel, jeho je moudrost neměnná. | | A pokud zcela odtáhne své smysly od smyslových vjemů, jako želva zatahuje své nohy do krunýře, potom je jeho moudrost pevně ustálená. | jadá | jestli | samharate | zasunout | ča | a; také | ajam | toto | kúrmo | želva | angáni | údy | iva | jakoby | sarvašah | zcela; vše | indrijáni | smysly | indrija | smyslové | arthebhjas | vnímané předměty; vjemy | tasja | jeho | pragňá | učený; moudrý | pratišthitá | pevně ustálená; upevněná |
| | Verš : 2.59. | | višajá vinivartante niráhárasja dehinah rasavardžam raso'pjasja param drštvá nivartate
K předmětům pouta pukají, u střídmého vtěleného, chuť tu zbude. I ona chuť zmizí, když Boha uvidí. | | Pouta k předmětům opouští střídmou vtělenou bytost, jen chuť zůstává. I tato chuť však zmizí po spatření Nejvyššího. | Základním problémem většiny lidí je neznalost své věčné podstaty. Lidé se považují za lidská těla žijící ve světě. Tato těla mají různé potřeby, které je nutno tělům dodat. Naplňování těchto potřeb vyvolává v těle slast. Duch dlící v těle je raději v těle, které prožívá slast než v těle které pociťuje nedostatek a trpí. Proto se duch snaží potřeby zabezpečit co nelépe, aby tělo prožívalo co nejvíce slasti. Jelikož duch zapomněl na svou svébytnost a ztotožňuje se s tělem, je ovládán touhou být spokojeným tělem. Z touhy se často rodí nenasytnost nebo zlost. Cesta z této pasti vede skrze střídmost a disciplínu. Postupně se oslabují jednotlivé závislosti tak dlouho, až bude moci Božská milost ukázat duchu jeho pravou úžasnou podobu. | višajá | předmět; záměr | vinivartante | mizet; vzdalovat se | niráhárasja | odříkavý; zdrženlivý | dehinah | vtělený | rasa | chuť; šťáva | vardžam | zůstat | raso | chuť | api | v; i; zahrnovat | asja | této; tohoto | param | nejvyšší; dávné; věčné | drštvá | hledět | nivartate | zmizí; odpadne; nesetrvat |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 13.6.2011, zobrazeno : 2533
|