25. pokračování korespondenčního kurzu - verše 3.33-37 Poučení o nutnosti přijmou svůj osud, poznat své povinnosti a plnit je. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 3.33. | | sadršam češtate svasjáh prakrtergňánavánapi prakrtim jánti bhútáni nigrahah kim karišjati
Shodně vždy jedná se svojí přirozeností i moudrý. Příroda vede bytosti, tak proč se bránit to přijmout? | | I mudrc jedná podle své přirozenosti. Všechny bytosti jednají podle zákonů přírody. Proč se bránit přijmout její řád? | Osvobozený člověk stále jedná ve shodě se svou přirozeností.Rozdíl mezi osvobozeným a nesvobodným člověkem je v tom, že osvobozený jedná z vlastního rozhodnutí, nelpí ani na činnosti ani na jejím výsledku. Osvobozený se věnuje činnosti poctivě, zdánlivě se stejným zanícením jako člověk svázaný touhami. Nemá sice žádný důvod povinnosti konat, ale také neexistuje žádný důvod aby povinnosti nevykonal a proto je moudré v činnostech pokračovat. | sadršam | stejné | češtate | jednat | svasjáh | vlastní; svou | prakrteh | příroda; přirozenost | gňánaván | moudrý | api | v; i; zahrnovat | prakrtim | přírodu; přirozenost | jánti | dojít | bhútáni | bytosti; tvory; prvky | nigrahah | potlačovat; bránit se | kim | k čemu; proč;co | karišjati | podstoupit; podrobit se |
| | Verš : 3.34. | | indrijasjendrijasjárthe rágadvešau vjavasthitau tajorna vašamágaččhettau hjasja paripanthinau
Ve smyslech, také pro smysly, svody, odpor spočívají. Ty nesmí získat žádný vliv, oni jsou jistě překážkou. | | Ve smyslech a jejich vjemech se rodí vábení půvabu i odpor. Ty nesmí získat vliv, oni jsou jistě překážkou. | Mysl běžného člověka vidí očima věci pro ni příjemné a vidí i věci nepříjemné, stejně tak ostatní smysly přinášejí vjemy příjemné a nepříjemné. problém není ve vnímaných vjemech, problém je v mysli, která v neznalosti věčné blaženosti hledá štěstí v pomíjivých vjemech světa. Je nutno očistit mysl tak, aby žádný vjem neměl vliv na její stav. Krásný příklad je když se mudrc ptá nesvobodného člověka : "Jak můžeš dovolit někomu jinému, aby ovlivňoval stav tvé mysli ?" Proto rozpusťte své touhy, svá pouta se světem a spočiňte klidu sebe sama. | indrijasja | smysly | indrijasja | smysly | arthe | pro (někoho); důvod | rága | lákání; půvab; svody | dvešau | odpor; nechuť | vjavasthitau | rozestavený | tajor | těmi | na | Ani; ne- | vašam | vliv | ágaččhet | dostat se | tau | oni; tito | hi | jistě; také | asja | této; tohoto | paripanthinau | nepřítel; překážka |
| | Verš : 3.35. | | šrejánsvadharmo vigunah paradharmátsvanušthitát svadharme nidhanam šrejah paradharmo bhajávahah
Lépe plň svůj osud s kazem, než osud cizí bez kazu. Lépe osudem zemřít svým. Cizí osud je úskalí. | | Je lépe naplnit svůj osud i nedokonale než osud cizí dokonale. Lépe je zemřít při plnění svého úkolu. Cizí osud přináší úskalí. | Dělejte činnosti, které Vám osud nadělil, bez touhy, bez očekávání radosti z plodů těchto činů. Nechtějte víc než nutně potřebujete, nechtějte jiný osud. Přijměte své místo, které dobře znáte a udělejte co se od Vás očekává. Ve skutečnosti je úplně jedno čím jste ve světě. Jediné, co je opravdu důležité, je poznat svou podstatu. A to je možno jen tehdy, když budete mít své ostatní povinnosti splněny. Slušný, skromný a poctivý život je základní podmínkou duchovního osvobození. | šreján | dokonalost; nejlepší | sva | své; vlastní | dharmo | Osud; řád; posvátné obřady; oběti a morální povinnosti popsané védami | vigunah | nedokonale; s chybami | para | cizí; jiné | dharmát | Osud; řád; posvátné obřady; oběti a morální povinnosti popsané védami | svanušthitát | dokonale; perfektně | sva | své; vlastní | dharme | řád; obřady | nidhanam | zemřít | šrejah | dokonalost; nejlepší | para | cizí; jiné | dharmo | Osud; řád; posvátné obřady; oběti a morální povinnosti popsané védami | bhaja | strach; nebezpečí | avahah | obtěžuje; zatěžuje |
| | Verš : 3.36. | | ardžuna uváča atha kena prajukto'jam pápam čarati púrušah aniččhannapi váršneja baládiva nijodžitah
Ardžuna uvádí : Ale co že to přinutí udělat zlý čin člověka, i proti vůli, Varšnejo, silou jakoby pobízen? | | Ardžuna pravil: Co je to, co nutí člověka udělat zlý čin, i proti své vůli, Ó Potomku Vršni, kdy je jakousi silou pobízen? | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | atha | Když; ale; také | kena | co | prajukto | nutit; hnát; tlačit | ajam | toto | pápam | hřích; zlý čin | čarati | jednat | púrušah | Osoba | aniččhann | proti vůli | api | v; i; zahrnovat | váršneja | Kršna - potomek Vršni | balád | síla | iva | jakoby | nijodžitah | naléhat; pobízet |
| | Verš : 3.37. | | šrí bhagaván uváča káma eša krodha eša radžogunasamudbhavah mahášano mahápápmá viddhjenamiha vairinam
Šrí Bhagaván uvádí : Touha tato a tento hněv, z jakosti Vlivu zrození, velmi žraví, velmi hříšní, věz, tak to je zde nepřítel. | | Blahoslavený Pán pravil: Poznej, že touha a hněv, z vášní a neklidu zrození, nesmírně nenasytní a nesmírně zlí, to jsou tví nepřátelé. | Odpověď na Ardžunovu otázku je naprosto konkrétní. Touha je největší nepřítel člověka, nepřítel nenasytný, nepřítel kazící mysl hloupostmi a způsobující nepříznivé chování pod vlivem hněvu. Člověk se musí naučit rozlišit mezi povinností a touhou. Touhy nelze nikdy ukojit, ale pravidelně plněné povinnosti nesmějí okrást člověka o všechen jeho čas. Naopak, měly by zabezpečit vše potřebné a ještě ponechat pokornému a skromnému člověku dostatek času na duchovní růst. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | káma | touha | eša | tento | krodha | hněv | eša | tento | radžo | touha; neklid; ovládání; jedna ze tří kvalit | guna | kvality | samudbhavah | zrodit | maha | velký | ašano | hltavý; nenasytný | mahá | obrovský; velký | pápmá | hříšný; nečistý | viddhi | znát; vědět | enam | toto | iha | zde | vairinam | nepřítel |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 12.7.2011, zobrazeno : 2555
|