33. pokračování korespondenčního kurzu - verše 4.37-42 Závěrečná výzva k překonání pochybností a získání poznání Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 4.37. | | jathaidhámsi samiddho'gnirbhasmasátkurute'rdžuna gňánágnih sarvakarmáni bhasmasátkurute tathá
Jak dřevo oheň planoucí na popel spálí Ardžuno, činnosti oheň poznání také na popel přemění. | | Tak, jako planoucí oheň, přemění dřevo na popel Ardžuno, oheň poznání také přemění užitek všech činů na popel. | Oheň a popel je v indické tradici velice oblíbené přirovnání. oheň symbolizuje poznání a moudrost, jejichž záře překonává temnotu a nevědomost a zároveň rozpouští závislosti na zcela zanedbatelný popel. Tento oheň může být také pohřební hranicí. Šrí Ramana měl oblíbené přirovnání pravého Já (v angličtině Self a sanskrtu Átma) k dřevěné tyči, kterou se celá pohřební hranice udržuje a který je nakonec do hranice vložen, aby také shořel. Stejně tak soustředění na pravé Já pomocí dotazovací metody ničí veškeré ostatní myšlenky a nakonec i toto soustředění na Já shoří v ohni božské milosti přicházející díky získanému poznání a čistotě. | jatha | jako | edhámsi | dřevo; palivo | samiddho | planoucí | agnih | oheň | bhasmasát | popel | kurute | koná; přetvoří | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | gňána | poznání | agnih | oheň | sarva | všichni; vše | karmáni | činy; činnost | bhasmasát | popel | kurute | koná; přetvoří | tathá | také; dále |
| | Verš : 4.38. | | na hi gňánena sadršam pavitramiha vidjate tatsvajam jogasamsiddhah kálenátmani vindati
Jistě nic jako poznání stejně očistné tu není. Toto sám, v józe úspěšný, časem nalezneš ve svém Já. | | Není zde jistě nic tak očistného jako poznání. To sám, disciplínou zdokonalený, časem v sobě najdeš. | I když je Bhagavadgíta hodně založena na učení Karmajógy, tj. vědy o činech a činnostech a Bhaktijógy, tj. učení oddanosti, přesto obsahuje významnou výzvu k růstu pomocí Gňánajógy, neboli cesty poznání. Jeden poutník se Šrí Ramany tázal : "Ty vyučuješ gňánu a náš učitel nás učí Bhakti, není v tom nějaký rozpor?" Šrí Ramana bez zaváhání odvětil : "Bhakti je matka gňány". Poznání musí být vždy prostoupeno pokorou a činorodostí oddanosti a činů, zároveň však činy musejí vycházet z moudrosti. Zdánlivě se jedná o různé cesty, ale ve skutečnosti je jen jediná cesta k jedinému cíli. Je to cesta pokorné a moudré činnosti, víry v Nejvyšší cíl a klidné odhodlanosti dosáhnout takového stavu, abychom byli hodni ho obdržet. | na | Ani; ne- | hi | jistě; také | gňánena | poznání | sadršam | stejné | pavitram | očistné | iha | zde | vidjate | tam je; existuje | tat | to | svajam | své; sami | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | samsiddhah | úspěch; dosažení dokonalosti | kálena | čas | átmani | svým pravým Já; myslí | vindati | získat; nalézt |
| | Verš : 4.39. | | šraddhávánllabhate gňánam tatparah samjatendrijah gňánam labdhvá parám šántimačirenádhigaččhati
Věřící získá poznání, pilným ovládnutím smyslů. Ziskem poznání čistý mír bez odkladu hned přichází. | | Věřící člověk získá poznání usilovným ovládnutím smyslů. Když získá poznání, záhy dojde nejvyššího míru. | Cesta k poznání vede pouze skrze úsilí a snahu, kterou se snažíme zkrotit divokou mysl a očistit ji od nečistot. Nejvyšší stav nelze získat snahou, to je vždy dar, který obdrží jen ten, kdo je ho hoden. Nezáleží na počtu let praxe, nezáleží na množství použitých metod. Jediné co je opravdu rozhodující, je schopnost snahu správně směřovat, bojovat s rozmary mysli a poznávat je a tak je poznáním zbavovat jejich síly a odstraňovat je. Kdo díky poznání spočine v hlubokém klidu, ten bude zcela jistě Bohy odměněn prvním ochutnáním Nejvyšší vznešenosti. | šraddháván | věřící; člověk s pevným přesvědčením | labhate | získá | gňánam | poznání | tatparah | úsilovný; ten, kdo má To za nejvyšší cíl | samjata | ovládat | indrijah | smysly | gňánam | poznání | labdhvá | získání; dosažení | parám | věčná; nejvyšší | šántim | mír; klid | ačirena | brzy; ihned | adhigaččhati | získat; dosáhnout |
| | Verš : 4.40. | | agňaščášraddadhánašča samšajátmá vinašjati nájam loko'sti na paro na sukham samšajátmanah
Nevědomé a bez víry, pochybující Já hyne. Není svět zde ani vyšší, v pochybnostech, ani štěstí. | | Pochybující bytost bez poznání a bez víry zahyne. Ani tento svět, ani vyšší, ani štěstí není pro pochybujícího ducha. | Naopak, vědomé setrvávání v nevědomosti a podléhání pochybnostem je přímo odpovědné za setrvávání ducha v otroctví těla. O pochybnostech praví Šrí Ramana krásnou větu : "Nikdo nepochybuje o pochybovači". To znamená že nikdo nepochybuje o svých názorech, dedukcích a stanoviscích, protože jsou dávno přijaty a nepodléhají žádnému zkoumání. Moudré poučky však pochybovač neustále zkoumá, i když pro to nemá žádné skutečné znalosti. Skutečná moudrost nespočívá v nabytých vědomostech, ale pouze v ochotě měnit své hodnoty a své postoje tak, aby odpovídaly úrovni poznání. | agňaš | nevědomec; člověk bez poznání | ča | a; také | ašraddadhánaš | bezvěrec; člověk bez pevné víry | ča | a; také | samšaja | pochybnost | átmá | pravé Já; mysl | vinašjati | hynout | na | Ani; ne- | ajam | toto | loko | svět | asti | tam (je) | na | Ani; ne- | parah | nejvyšší | na | Ani; ne- | sukham | štěstí; radost; snadno | samšaja | pochybnost | átmanah | mysl; pravé Já; svoje |
| | Verš : 4.41. | | jogasamnjastakarmánam gňánasamčhinnasamšajam átmavantam na karmáni nibadhnanti dhanaňdžaja
Jógou činy odevzdává, ničí pochyby poznáním, v Já spočívá, žádné činy neváží ho, Dhanandžajo. | | Kdo disciplínou odevzdává své činy, poznáním rozptyluje pochybnosti a ve svém Já spočívá, ten žádnými činy není poután, Dobyvateli vítězství. | Pěstování jógy je jediná cesta k dokonalosti. Jóga je disciplína, jóga je každodenní pravidelnost, jóga je klid mysli i aktivní zkoumání jejího fungování. Je nutno přestat pochybovat a začít pevně věřit v Nejvyšší cíl. Ani to nejde samo o sobě. K překonání pochybností a přijmutí víry je nutno změnit svou mysl, doslova si z něj vymýt nečistotu pochyb a vnutit si víru tisícinásobným opakováním manter, proseb, modliteb nebo vlastních pouček tak, aby nahradily původní myšlenky a postoje. Až provedete tuto radikální změnu myšlení, tehdy budete hodni nejprve jen na chvilku nahlédnout na život z pohledu věčnosti. Tehdy se vaše víra změní v poznání a potom už nebudete chtít nic jiného. | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | samnjasta | odevzdání | karmánam | činy; činnosti | gňána | poznání | samčhinna | rozptýlit | samšajam | pochybnosti | átma | pravé Já; mysl | vantam | obsahující | na | Ani; ne- | karmáni | činy; činnost | nibadhnanti | poutat | dhanaňdžaja | Ardžuna - dobyvatel bohatství |
| | Verš : 4.42. | | tasmádagňánasambhútam hrtstham gňánásiná''tmanah čhittvainam samšajam jogamátišthottištha bhárata
Nerozumnou, v srdci dlící tak mečem sebepoznání, tni tuto pochybnost, v józe trvej, vytrvej Bhárato. | | Proto mečem poznání svého Já rozetni tuto pochybnost sídlící v tvém srdci a zrozenou z nevědomosti, setrvej v disciplíně a povstaň, Bhárato. | Závěrečná výzva není pronášena pouze k Ardžunovi, ale ke každému kdo čte Bhagavadgítu. Poznávej svou mysl, poznávej svět z jiné vznešenější perspektivy. Toto nové poznání použij ke změně své mysli, k odstranění pochybností, k očištění mysli od zlých a hloupých myšlenek. Uvědom si, že žiješ v nevědomosti a neznalosti a chtěj poznat věčnost. Věř ve věčnost, věř sobě, že ji můžeš poznat, uklidni se a klidu poznej svou mysl. Očisti ji a připrav se, abys mohl být obdarován božskou milostí. | tasmát | proto | agňána | nevědomost | sambhútam | stvořený | hrtstham | v srdci; v mysli | gňána | poznání | asiná | zbraň; meč | átmanah | mysl; pravé Já; svoje | čhittvá | rozetni | enam | toto | samšajam | pochybnosti | jogam | jógu; jóga | átištha | umístit v; setrvat | uttištha | vstaň | bhárata | Bharata - potomek dynastie Bharatů (Dhrtaráštra, když mluví Saňdžaja; Ardžuna, když mluví Kršna) |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 31.7.2011, zobrazeno : 2545
|