|
|
Kurz Bhagavadgíty 42. lekce
|
42. pokračování korespondenčního kurzu - verše 6.23-28 Nejlepší způsob pěstování jógy jako disciplíny. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 6.23. | | tam vidjád duhkhasamjogavijogam jogasamgňitam sa niščajena joktavjo jogo'nirvinnačetasá
Věz - toto pouto se strastí rozpojení se jógou zve. Tak s jistotou cvič se v józe však bez srdce sklíčenosti. | | Poznej, že disciplínou se nazývá rozpojení pouta se strastí. Proto neochvějně provozuj tuto disciplínu a neklesej na duchu. | Jóga je snaha, jóga je kázeň, jóga je poznání a taková jóga přinese trvalou blaženost. Tato blaženost je zcela závislá na nezávislosti k pomíjivému světu. Jediné nerozbité pouto dokáže zničit toto blaho. Kdo toto blaho nepoznal v jeho plné síle, ten si jej nemůže představit. Kdo díky své snaze poznal toto blaho, už si ho nenechá vzít pro nějaké pomíjivé potěšení. | tam | k němu; tomu | vidjád | vědět | duhkha | neštěstí; strast | samjoga | spojení; pouto | vijogam | rozpojení | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | samgňitam | nazývat; označovat | sah | on; ten; tak | niščajena | s jistotou | joktavjo | provozuj; cvič (spřažení s jógou) | jogah | Jóga, nejvyšší moudrost; disciplína | anirvinna | bez pochyb; bez sklíčenosti | četasá | srdce; přeneseně mysl |
| | Verš : 6.24. | | sankalpaprabhavánkámámstjaktvá sarvánašešatah manasaivendrijagrámam vinijamja samantatah
Plány své zrozené z touhy úplně všechny odevzdej. Myslí jistě činnost smyslů všestranně, zcela ovládni. | | Všech svých záměrů pocházejících z tužeb se úplně vzdej. Myslí zcela a pevně ovládni všechny činnosti smyslů v jejich mnohočetné různorodosti. | V minulém verši začala výzva k cvičení. Cvičení bez pochybností a s vírou v pravdu, že každý - tedy i já - to může kdykoli získat. Jen se musí vzdát svých osobních plánů, sklonů a záměrů, které vznikají ze svazku s tělem prostřednictvím tužeb. Navíc je nutno prozkoumat a poznat jak funguje mysl, jak zpracovává smyslové vjemy a díky tomuto poznání zcela a bez výjimky ovládnout mysl. | sankalpa | záměr; chtění | prabhaván | původ; pocházet z | kámáms | toužící; touha | tjaktvá | zříkat se; riskovat | sarván | všechny | ašešatah | zcela; úplně | manasa | mysl | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | indrija | smyslové | grámam | soubor; souhrn | vinijamja | zcela ovládnout | samantatah | ze všech stran; ze všech možností |
| | Verš : 6.25. | | šanaih šanairuparamed buddhjá dhrtigrhítajá átmasamstham manah krtvá na kiňčidapi čintajet
Krok za krokem uklidni se, rozumu stálostí pevnou. V Já přebývat svou mysl nech a vůbec na nic nemysli. | | Postupně, krok za krokem se uklidni pomocí rozumu a pevné vytrvalosti. Ve svém Já nech spočinout svou mysl a na nic nemysli. | Trvalá a nevratná změna v lidské mysli vzniká postupně, krok za krokem. Člověk se uklidní sebekázní, ustálí svoje myšlení díky soustředěné pozornosti. Naučí se v meditaci přebývat poblíž svého věčného neměnného Já, a to díky pečlivé a pravidelné práci s myslí, kdy jsou všechny rušivé myšlenky rozpouštěny a odstraňovány i s jejich kořeny. | šanaih | krok; část | šanaih | krok; část | uparamed | zklidnit | buddhjá | moudrostí; rozumu | dhrti | vytrvalost | grhítajá | pevně; držení | átma | pravé Já; mysl | samstham | spočinout | manah | mysl | krtvá | dělat; způsobit; úděl | na | Ani; ne- | kiňčit | cokoli | api | v; i; zahrnovat | čintajet | myslet |
| | Verš : 6.26. | | jato jato niščarati manaščaňčalamasthiram tatastato nijamjaitadátmanjeva vašam najet
Vždy kdykoli rozptýlená mysl se neklidnou stane, potom ji ovládni ve svém Já, drž ji pevně od zlých vlivů. | | Kdykoli se mysl rozptýlí a stane se neklidnou, potom ji vždy ovládni ve svém Já, pevně ji chraň před rušivými vlivy. | Pro ovládnutí rozptýlené mysli používejte dotazovací metodu. Může se použít na jakoukoli životní situaci. Pomáhá v meditaci snadno a bezbolestně přivádět zaběhlou mysl, pomáhá mysl zklidnit v pracovních, společenských nebo rodinných neshodách i ve problémech způsobených nečistotou nebo nemocí mysli. Musíte se naučit co nejdříve odhalit, že se vaše mysl vydala na nekontrolovanou cestu. Potom si můžete pomoci první otázkou : "Čí je to myšlenka?" Odpovíte si : "Moje." V této fázi se vůbec nevydáváte na průzkum příčin tohoto vzplanutí mysli. Takový výzkum dává této myšlence důležitost a také sílu. Když si jí nevšímáte, tak pomalu ztrácí svou moc nad myslí. proto další otázka zní : "Kdo jsem já?" Na tuto otázku nehledáte slovní odpověď. To není žádoucí, ba naopak velice zavádějící.Tato otázka vás má dovést zpět, poblíž vašeho pravého věčného Já. Ještě však tímto já nejste, jen se mu pomocí nyní popisovaných postupů přibližujete a snažíte se trávit v jeho blízkosti co nejvíce času. | jatah | z nehož; z čeho; když | jatah | z nehož; z čeho; když | niščarati | rozptýlit | manah | mysl | čaňčalam | neklidná | asthiram | stanout | tatah | potom | tatah | potom | nijamja | ovládnout; zkrotit | etat | toto; tento | átmani | svým pravým Já; myslí | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | vašam | vliv | najet | podrobit |
| | Verš : 6.27. | | prašántamanasam hjenam joginam sukhamuttamam upaiti šántaradžasam brahmabhútamakalmašam
Klidnou myslí jistě tento jogín štěstí nejvyššího dojde utišením vlivů, bytosti Brahma bez kazu. | | Takový jogín s klidnou myslí jistě dojde nejvyššího štěstí bytosti Brahmovy, bez pout, ztišením touhy po moci a ovlivňování. | Snaha je aktivita mysli. Dokud se snažíte pěstovat nějakou metodu popisovanou jógou, tak je vaše mysl stále aktivní. Tato aktivita se odlišuje od běžné nekontrolované aktivity. Kontrolovaná snaha učí člověka poznávat svou mysl a tím i sám sebe. Nekontrolovaná aktivita se snaží polapit mysl a udržet ji ve svých představách co nejdéle. V té chvíli ji nic neohrožuje a mysl se žene za svým pomíjivým štěstím. Jednou, až jogín zapomene, že se snaží, se jeho vnímání zmocní odvěká blaženost. Proto je rozumné svou snahu provozovat v co nejjednodušší formě. Uklidníte se na klidném a bezpečném místě, můžete použít třeba nějaké dechové cvičení. Potom si opakujeme jednoduchou, třeba jen jednoslabičnou mantru nebo jen přebíráme korálky. Svou mysl upneme k nějakému vznešenému ideálu a snažíme se takto převzít co nejvíce moudrosti. | prašánta | klidné | manasam | mysl | hi | jistě; také | enam | toto | joginam | jogín | sukham | štěstí; radost; snadno | uttamam | nejvyšší; nejlepší | upaiti | dojít | šánta | zklidnit | radžasam | kvalita neklidu, ovládání | brahma | Brahma; Védy | bhútam | bytost | akalmašam | bez pout; bez hříchu |
| | Verš : 6.28. | | juňdžannevam sadá''tmánam jogí vigatakalmašah sukhena brahmasamsparšamatjantam sukhamašnute
Soustředěn tak věčně na Já, jogín hříchů svých zbavený, ve štěstí spojení s Brahma získá blaho nekonečné. | | Jogín, který je stále takto soustředěn na své Já a zbavený svazujících nečistot a hříchu, lehce získá nekonečné štěstí pocházející ze spojení s Brahma. | Postupným rozkrýváním svých pout se jogín stává pevněji zakotven v blízkosti své věčné podstaty. Až bude připraven a ve chvíli, kdy to nebude očekávat, tehdy bude na chvilku přiveden do stavu věčnosti. Potom by měl hledající rozpoznat, že jeho skvělý stav v Brahma byl překryt představami mysli. Poznáním příčiny - nějaké formy ega - bude člověk bohatší o znalost dalšího úskoku ega. Ego bude slabší o svou další zbraň. Má jich sice spoustu, ale hodně z nich je jich velice podobných. Po několika vítězstvích nad úskoky ega bude ego oslabeno, čímž vznikne dlouhodobější schopnost pobývat v nekonečném blahu. | juňdžann | soustředěn | evam | tak | sadá | vždy | átmánam | mysl; pravé Já | jogí | Jogín - člověk spřažený s jógou | vigata | zbavený | kalmašah | hříchy; pouta | sukhena | šťastně; snadno | brahma | Brahma; Védy | samsparšam | zcela spojen | atjantam | neomezené; nekonečné | sukham | štěstí; radost; snadno | ašnute | získat |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 15.8.2011, zobrazeno : 2548
| | |
|