51. pokračování korespondenčního kurzu - verše 7.26-30 Popis cesty moudrého uctívání, která skončí poznáním. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 7.26. | | vedáham samatítáni vartamánáni čárdžuna bhavišjáni ča bhútáni mám tu veda na kaščana
Znám Já všechno to co bylo a co je nyní, Ardžuno, i co se stane bytostem. Mne ale nikdo nepozná. | | Znám Já, Ardžuno, co se událo a co se právě děje, i co se stane bytostem. Mne však nezná nikdo. | Věčný duch dlí v srdci každé bytosti, je věčným svědkem a zná, co se událo nejen v tomto vtělení, ale i ve vtěleních předchozích. To říká Kršna Ardžunovi na začátku čtvrté kapitoly. Budoucnost každé bytosti vždy skončí smrtí a tak klidně může Kršna prohlásit, že zná i budoucnost bytostí. Nakonec si tak trošku postěžuje, že Jeho nezná nikdo. Jeho znamená Kršnu věčného, kterým je věčným Brahma. Všichni chtějí po Kršnovi všechno možné, ale jen opravdu málokdo chce poznat Kršnovu přirozenost a stát se věčnému Kršnovi rovným. Skoro nikdo se nechce teď vzdát svých tužeb po pomíjivých věcech, které stejně časem opustí. I když Kršna slibuje nádhernou věčnou svobodu, nikdo pro ni nepřichází. | veda | vědět; Védy, posvátné knihy | aham | Já, jsem | samatítáni | minulost | vartamánáni | přítomnost | ča | a; také | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | bhavišjáni | budoucnost | ča | a; také | bhútáni | bytosti; tvory; prvky | mám | mne | tu | ale; však | veda | vědět; Védy, posvátné knihy | na | Ani; ne- | kaščana | cokoli; kdokoli |
| | Verš : 7.27. | | iččhádvešasamutthena dvandvamohena bhárata sarvabhútáni sammoham sarge jánti parantapa
Chtění, odpor zrodí dvojnost a ta oklame Bhárato. Všechny bytosti do klamu vejdou zrodem, Parantapo. | | Dvojnost vzniklá ze chtění a odporu oklame Bhárato. Zrozením vstupují do klamu všechny bytosti, Ničiteli nepřátel. | Každá bytost získáním těla začne prožívat rozpolcenost, objeví se různé protikladné pocity a na konec bytost zapomene na nejvyšší prvotní stav a nadšeně hraje hru života. Čím dříve se začne zajímat o smysl celé té hry, tím rychleji může objevit onen zapomenutý nejvyšší stav. Čím později začne bytost hledat cestu ven, tím déle to trvá. Mysl dospělého člověka rychle tuhne a kostnatí a odstranit všechna vytvořená dogmata je čím dál více nadlidský úkol. Pokud se bytost začne zajímat o smysl života až ve chvíli, kdy se dostane do těžkých problémů, potom je nalezení cesty ven ze hry velice nesnadné, či spíše prakticky nemožné. | iččhá | chtění | dveša | odpor | samutthena | vznikat; povstávat | dvandva | dvojnost | mohena | klam | bhárata | Bharata - potomek dynastie Bharatů (Dhrtaráštra, když mluví Saňdžaja; Ardžuna, když mluví Kršna) | sarva | všichni; vše | bhútáni | bytosti; tvory; prvky | sammoham | klam; mylná představa | sarge | stvoření; zrod | jánti | dojít | parantapa | Ardžuna - ničitel nepřátel |
| | Verš : 7.28. | | ješám tvantagatam pápam džanánám punjakarmanám te dvandvamohanirmuktá bhadžante mám drdhavratáh
Kdo však došli konce hříchu, ti lidé jen ctnostných činů, nad dvojností, klamu prostí, pevnými sliby, Mne tak ctí. | | Ale ti, kdo jíž více nehřeší, lidé konající ctnostné činy, ti jsou od dvojnosti a klamu osvobozeni díky svým pevným postojům a protože Mne uctívají. | Všichni musíme projít nevědomostí, kterou popisuje minulý verš. Nicméně cestou očisty našeho života, tedy nejprve činů, potom řeči a nakonec i očistou mysli se můžeme vrátit do původního jedinečného stavu věčnosti. K tomu je zapotřebí pevné rozhodnutí, že svůj život očistím. Jako vzor může sloužit jakýkoli vznešený a čistý princip. | ješám | kterým; kteří | tu | ale; však | anta | konec | gatam | prostupovat | pápam | hřích; zlý čin | džanánám | lidé | punja | spravedlivé; správné | karmanám | činy | te | Tobě; tito | dvandva | dvojnost | moha | zmatení představ; klam; iluze | nirmuktá | osvobozen | bhadžante | uctívat | mám | mne | drdha | houževnatá; pevná | vratáh | slib; závazek |
| | Verš : 7.29. | | džarámaranamokšája mámášritja jatanti je te brahma tadviduh krtsnamadhjátmam karma čákhilam
Stáří a smrti být zbaven, kdo touží, ke Mně se schová, ti Brahma poznají celé, ducha i všechny činnosti, | | Kdo usiluje o osvobození od stáří a smrti, ten se ke Mně uchýlí. Ten pozná celé Brahma, ducha i všechny činnosti. | I zde platí, že po vykonání určitého úsilí bude bytost pohlcena něčím mnohem mocnějším a vznešenějším, než kdy byla sama. Tehdy se veškerá víra a pevnost přetaví do poznání. Nejprve musíte vlastním cvičením svou mysl zklidnit a soustředit na představu boha. Až bude vaše cvičení dostatečně silné a správně zaměřené, tehdy vás skutečný Bůh navštíví ve formě své milosti a blaženosti. | džará | stáří | marana | smrt | mokšája | osvobozen | mám | mne | ášritja | uchýlit se | jatanti | usilovat | je | kdo | te | Tobě; tito | brahma | Brahma; Védy | tat | to | viduh | dozvědět se; znát; vědět | krtsnam | celý | adhjátmam | prostoupený Já; původ Já; duch | karma | čin; činnost | ča | a; také | akhilam | zcela |
| | Verš : 7.30. | | sádhibhútádhidaivam mám sádhijagňam ča je viduh prajánakále'pi ča mám te vidurjuktačetasah
původ bytostí i bohů, původ oběti, poznají, a i v čase smrti znají Mne Ti srdcem zapojení. | | Kdo Mne poznají jako původ bytostí, původ bohů i původ oběti, ti Mne znají a jsou i v čase smrti spojeni svým srdcem se Mnou. | Hra života má svá pravidla a stejně tak má svá pravidla uvědomění si života jako hry. Pro dosažení úspěchu je nutné věřit v nejvyšší cíl, pěstovat vznešené ctnosti a zbavovat se neřestí, poznávat pravidla života i fungování vlastní mysli, která nám život zobrazuje. Postupně pomocí víry v nejvyšší stav, odříkání, poznávání, očišťování mysli a setrvávání v klidu odstraňovat pouta, která nás váží do hry a nakonec se vrátí ke spočívání v nejvyšším stavu. Je více způsobů, jak nejvyššího cíle dosáhnout. Ze všech nejmocnější je cesta moudré oddanosti k projevenému Bohu. Tímto způsobem je totiž možné žít dále běžný činný lidský život, konat své povinnosti, cvičit svou mysl na běžných každodenních obtížích a tak se krok za krokem pomalu, ale jistě osvobozovat. Je nutno mít neustále na mysli tento věčný cíl a víru, že dosáhnu stavu, kdy budu moci být odměněn. | sah | on; ten; tak | adhibhúta | nadbytost; původ bytostí | adhidaivam | nadbůh; původ bohů | mám | mne | sah | on; ten; tak | adhijagňam | nadoběť; původní oběť | ča | a; také | je | kdo | viduh | dozvědět se; znát; vědět | prajána | odchod; smrt | kále | čas; doba života | api | v; i; zahrnovat | ča | a; také | mám | mne | te | Tobě; tito | viduh | dozvědět se; znát; vědět | jukta | zapřažen; zapojen | četasah | srdce; přeneseně mysl |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 1.9.2011, zobrazeno : 2499
|