53. pokračování korespondenčního kurzu - verše 8.7-13 Jak využít poslední chvíle lidského života. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 8.7. | | tasmátsarvešu kálešu mámanusmara judhja ča majjarpitamanobuddhirmámevaišjasjasamšajam
Proto v každém okamžiku jen na Mne mysli a bojuj. Mně zasvěť mysl a rozum, Mne pak získáš bez pochyby. | | Proto na Mne mysli v každém okamžiku a bojuj. Když Mně zasvětíš svou mysl a rozum, jistě Mne bez pochyby dosáhneš. | Naprosto jednoznačná Kršnova výzva - konej své povinnosti, ale mysli na Mne stále. Svým rozjímáním změň své myšlení tak, aby tam zůstaly jen ctnosti a pak budeš připraven na Boží milost. Zde můžeme najít i jinou moudrost. Žijte tak, jak by to byl váš poslední okamžik. Neodkládejte nic na později, ale mějte všechny své povinnosti každý den splněny. | tasmát | proto | sarvešu | všude; vše | kálešu | čase | mám | mne | anusmara | myslet; upni mysl | judhja | bojuj | ča | a; také | maji | Mně | arpita | zasvětit | manah | mysl | buddhih | moudrost; rozum | mám | mne | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ešjasi | získáš; dosáhneš; dojdeš | asamšajam | nepochybně |
| | Verš : 8.8. | | abhjásajogajuktena četasá nánjagáminá paramam purušam divjam játi párthánučintajan
Cvičením Jógy spřažená mysl jinam nezabloudí. Nejvyšší Osoby Božské dojde, Pártho, meditací. | | Mysl zapojená cvičením v disciplíně nikam jinam nezabloudí a neustálou meditací dosahuje Nejvyšší Božské Osoby, Synu Prthy. | Pro využití okamžiku smrti k osvobození ducha je nutné celoživotní, pravidelné cvičení vznešených ctností, víry a schopnosti koncentrace. A nejjednodušší cesta je cesta činů - karmajóga. Pro ni nepotřebujete nic než žít čistý, užitečný a činorodý život. To je ten nejsnadnější druh jógy. Je jistě možno navíc používat také jiné metody, ale plnění povinností je nenahraditelné. | abhjása | duchovním cvičením | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | juktena | spřežen; zapojen | četasá | srdce; přeneseně mysl | na | Ani; ne- | anja | jiní; ostatní | gáminá | bloudit | paramam | nejvyšší | purušam | bytost; osoba | divjam | Božský | játi | dosahuje; jde | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | anučintajan | vždy myslí; medituje |
| | Verš : 8.9. | | kavim puránamanušásitáramanoraníjámsamanusmaredjah sarvasja dhátáramačintjarúpamáditjavarnam tamasah parastát
K mudrci dávnému zákonodárci než atom menšímu kdo mysl upne, tvůrci všeho nepostižitelnému, co jasem slunce temnotu překoná | | Kdo svou mysl upne na mudrce odvěkého, zákonodárce jemnějšího než atom, na ustanovitele všeho s nepostižitelnou podobou, který barvou slunce temnotu překonává, | kavim | mudrc; znalec učení | puránam | odvěký | anušásitáram | vládce; ten kdo nastolil pravidla | anor | atom | aníjámsam | menší; jemnější | anusmared | myslet; upnout mysl | jah | kdo | sarvasja | všechna; každé | dhátáram | ustanovitel; udržovatel | ačintja | nepochopitelný; nepostižitelný | rúpam | podoba; forma | áditja | slunce | varnam | kasta; společenská třída; barva | tamasah | kvalita temnoty | parastát | nadřazené; přesahující |
| | Verš : 8.10. | | prajánakále manasá'čalenabhaktjá jukto jogabalena čaiva bhruvormadhje pránamávešja samjaksa tam param purušamupaiti divjam
a v odchodu čase s myslí nehybnou oddaně spřažen jistě jógy silou, mezi obočí životní dech cílí, ten k Nejvyšší Osobě dojde Božské. | | v čase odchodu z těla s myslí uklidněnou, oddaně zapojeni a silou disciplíny, mezi obočí správně upnuli životní sílu, ti dojdou k té Nejvyšší Božské Osobě. | prajána | odchod; smrt | kále | čas; doba života | manasá | mysl | ačalena | nepohyblivý; pevný | bhaktjá | oddanost | juktah | zapojit; zapřáhnout | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | balena | síla | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | bhruvoh | obočí | madhje | mezi | pránam | životní síla výdechu | ávešja | upnout | samjak | správně; zcela | sah | on; ten; tak | tam | k němu; tomu | param | nejvyšší; dávné; věčné | purušam | bytost; osoba | upaiti | dojít | divjam | Božský |
| | Verš : 8.11. | | jadakšaram vedavido vadantivišanti jadjatajo vítarágáh jadiččhanto brahmačarjam čarantitatte padam samgrahena pravakšje
Té Nezničitelné znalci Véd zvané, vstoupí vytrvalý a svodů prostý, kdo touží a činy jen v Brahma koná, jeho stav skvělý ti stručně objasním. | | Té, kterou znalci Véd zvou nezničitelná, kam vstupují jen ti vytrvalí, osvobozeni od půvabu, ti, kdo touží a pouze činy ve shodě s Brahma provádějí. Jejich skvělý stav ti stručně objasním. | V okamžiku smrti je nutno vložit vše s naprostou důvěrou do rukou Boha. Je potřeba opustit tento svět bez jediné myšlenky na to, co zde zůstává. Lidský život končí a nás čeká spravedlivé vyúčtování. V Indii mají krásné příběhy, jeden o otci, který v okamžiku své smrti volal svého syna jménem Višnua a to stačilo k jeho osvobození. Obávám se, že tak snadné to není. Na druhou stranu to není ani nikterak obtížné nebo nedosažitelné. Každý člověk má možnost dosáhnout osvobození za života a také i v hodině smrti. Zda toho dosáhne je dáno jen jeho ochotou se změnit a poctivým cvičením. Samozřejmě je nutno zcela a naprosto věřit ve vznešený princip a v to, že je možno ho dosáhnout. Svět nesmíte opouštět ani v hněvu a opovržení a ani v touze či pocitu nenahraditelnosti. Prostě žijete jednoduchý a poctivý život a když se přiblíží konec, tak jen odložíte své nářadí a s naprostou důvěrou počkáte na konec tohoto života a začátek něčeho mnohem krásnějšího. | jad | pro; který | akšaram | nezničitelný; neměnný | veda | vědět; Védy, posvátné knihy | vidah | znalí | vadanti | říci | višanti | vstoupit | jad | pro; který | jatajah | vytvalý | víta | zbavený | rágáh | lákání; půvab; svody | jad | pro; který | iččhanto | chtít | brahmačarjam | žák - první epocha života hinduisty; celibát; jednání ve shodě s Brahma | čaranti | provádět | tat | to | te | Tobě; tito | padam | stav | samgrahena | stručně | pravakšje | objasním |
| | Verš : 8.12. | | sarvadváráni samjamja mano hrdi nirudhja ča múrdhnjádhájátmanah pránamásthito jogadháranám
Všechny brány on ovládá a mysl v srdci zadrží, hlavě nechá svůj dech žití, v józe soustředěn spočívá. | | Ovládá všechny brány těla a mysl drží v tichu srdce, hlavě přenechá dech svého života, spočívá soustředěn disciplínou. | sarva | všichni; vše | dváráni | brány | samjamja | ovládat | manah | mysl | hrdi | srdce | nirudhja | zadržet; spoutat | ča | a; také | múrdhni | v hlavě | ádhája | odevzdá; přenechá | átmanah | mysl; pravé Já; svoje | pránam | životní síla výdechu | ásthitah | umístěn | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | dháranám | soustředění |
| | Verš : 8.13. | | omitjekákšaram brahma vjáharanmámanusmaran jah prajáti tjadžandeham sa játi paramám gatim
Óm to jednoslovné Brahma pěje, na Mne mysl upne, kdo odchází, vzdá se těla, ten dosáhne cíl nejvyšší. | | Kdo odchází, vzdává se těla, pronáší Óm, toto jednoslabičné Brahma a na Mne mysl upíná, ten dosáhne nejvyšší cíl. | Zde se opět jedná o popis stavu nejvyššího. Zároveň je však naznačeno, čemu je nutno věnovat pozornost. Je to zvládnutí smyslových vjemů a schopnost vtáhnout pozornost do svého srdce. Starost o tělesné pochody, včetně dýchání nechá mozku bez toho, aby se tomu věnovala jakákoli pozornost. K soustředění je možno použít mantry a jako výborné cvičení je představovat si svoji smrt. Když se s ní smíříme, potom bude náš odchod mnohem jednodušší a naše další bytí bude také příznivější. Musíme si uvědomit, že bez dlouhodobé přípravy na tento okamžik nelze dosáhnout ani důvěry v Boha ani správného uvolnění a meditačního soustředění. | om | Óm - jednoslabičné Brahma | iti | tak; proto | eka | jeden | akšaram | nezničitelný; neměnný | brahma | Brahma; Védy | vjáharan | pronášet; zpívat | mám | mne | anusmaran | myslet; upnout mysl | jah | kdo | prajáti | odcházet | tjadžan | zříkat se; zanechat | deham | tělo | sah | on; ten; tak | játi | dosahuje; jde | paramám | nejvyšší; věčný | gatim | cíl |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 6.9.2011, zobrazeno : 2551
|