59. pokračování korespondenčního kurzu - verše 9.13-19 Moudří usilovně hledají Boha a ukázka mnoha jeho projevů Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 9.13. | | mahátmánastu mám pártha daivím prakrtimášritáh bhadžantjananjamanaso gňátvá bhútádimavjajam
Velké duše však Mou, Pártho, Božskou podobu získají, úctou myslí soustředěnou, znaje tvorů zdroj skutečný. | | Velké duše však Mou Božskou přirozenost nabudou, Synu Prthy, když Mne uctívají soustředěnou myslí, neboť znají skutečný původ bytostí. | Pokud se někdo rozhodne poznat skryté tajemství života, tomu může zabránit dosažení věčného cíle pouze nedostatečné soustředění. Proto je nutno odhodit všechny pochybnosti a s naprostou důvěrou se vydat k nalezení Božské podstaty. Musíme se však vzdát všeho lidského a tedy pomíjivého. | maha | velký | átmánah | mysl; já | tu | ale; však | mám | mne | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | daivím | božské | prakrtim | přírodu; přirozenost | ášritáh | nabýt; přisvojit si | bhadžanti | uctívat | ananja | skrze ne mnohost; pomocí jediné; výlučně | manaso | mysl | gňátvá | znajíce | bhúta | bytost | ádim | zdroj; počátek | avjajam | neměnné; skutečné |
| | Verš : 9.14. | | satatam kírtajanto mám jatantašča drdhavratáh namasjantaščamám bhaktjá nitjajuktá upásate
Velebí Mne neustále, snaží se sliby pevnými a klaní se Mi oddaně, stále zapojeni, Mne ctí. | | Stále Mne velebí a snaží se, dodržují pevně své sliby a oddaně se Mi klaní. Takto stále zapojeni Mne uctívají. | Správná cesta byla popsána již mnohokrát v předchozích kapitolách. Nyní Kršna předkládá cestu, která zvyšuje nadšení a radost ze cvičení, upevňuje snahu a pokorou snižuje vládu Ega. Slib, dané slovo, je v hinduistické tradici považován za zákon. Jen tak je možno překonat svou smrt a dosáhnout nesmrtelnosti. Co nás v tomto životě potkává, to téměř nemůžeme ovlivnit. Ale vždy můžeme ovlivnit vlastní chování a prožívání těchto událostí. Pokud se nás nedotknou ani události nepříjemné, ale ani události příjemné, potom jsme zvítězili nad osudem a dosáhli nesmrtelnosti. | satatam | vždy; stále | kírtajanto | velebit | mám | mne | jatantaš | usilovat | ča | a; také | drdha | houževnatá; pevná | vratáh | slib; závazek | namasjantaš | klanět se | ča | a; také | mám | mne | bhaktjá | oddanost | nitja | věčné | juktá | zapřažen; zapojen | upásate | uctívat |
| | Verš : 9.15. | | gňánajagňena čápjanje jadžanto mámupásate ekatvena prthaktvenabahudhá višvatomukham
Obětí poznání také jinými oběťmi Mne ctí, ten v jednotě, ten v různosti, v mnohosti a všestrannosti. | | Uctívají Mne obětí poznání a také jinými oběťmi, někdo v jednotě, jiný v různosti a další v mnohosti a všestrannosti. | Poznání věčnosti je nejvyšší stav. Jeho dosažení je závislé na schopnostech mysli rozlišovat různé pocity a myšlenky, hledat jejich skutečný zdroj a udržovat je v co nejvyšší čistotě. Karmajóga i bhaktijóga pomáhají vytvořit podobné znalosti a kvality trochu jiným způsobem. Není důležité, jak se poznání vytvoří. Důležitý je samozřejmě pouze cíl sám. Stejně tak je úplně jedno, pokud vidíme mnoho tvarů jediného bytí a nebo jediné bytí v mnohých tvarech. Cíl je jediný. Poznat život z pohledu věčného Já. Vše stvořené se stane filmem běžícím na plátně mysli. Duchovní probuzení neznamená, že skončí sen a objeví se jiná skutečnost. Ne, co by to bylo za věčnost, která by tu předtím nebyla ? Duchovní probuzení znamená poznání, že to co prožívám je sen, ať je ten sen jakýkoli. | gňána | poznání | jagňena | oběti | ča | a; také | api | v; i; zahrnovat | anje | ostatní | jadžanto | obětovat | mám | mne | upásate | uctívat | ekatvena | jednota | prthaktvena | různost | bahudhá | mnohostí | višvato | všemi směry; všude | mukham | ústa; tvář |
| | Verš : 9.16. | | aham kraturaham jagňah svadhá'hamahamaušadham mamtro'hamahamevádžjamahamagniraham hutam
Jsem obřadem, jsem obětí, jsem jídlem a jsem rostlinou, mantrou jsem, jsem obětina, jsem oheň i akt obětní. | | Jsem kratur, obětí z Véd, jsem obětí dle Šrůti, jsem obětí jídla, jsem rostlinou, jsem mantrou, jsem i obětinou, jsem ohněm i obětním aktem. | V následujících čtyřech verších Kršna popisuje své projevy. Desátá kapitola bude celá věnována Kršnově mnohostrannosti v jeho vlastních slovech a v kapitole jedenácté umožní Kršna Ardžunovi tuto podobu uvidět. Podobný verš je 4.24. I zde je oběť, obětující, obětina i příjemce oběti jedno jediné bytí. I v oběti platí, že vše je jen jedno jediné. Oběť je určena k tomu, aby se člověk odnaučil nenasytnosti a naučil se dělit s ostatními o své nadbytečné bohatství. Tímto se pomalu rozbíjí hradba mezi hledajícím a jeho cílem. | aham | Já, jsem | kratur | védská oběť | aham | Já, jsem | jagňah | oběti | svadhá | oběť jídla | aham | Já, jsem | aham | Já, jsem | aušadham | rostlinné jídlo nebo medicína | mamtro | mantra | aham | Já, jsem | aham | Já, jsem | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ádžjam | obětina; ghí - přepuštěné máslo | aham | Já, jsem | agnih | oheň | aham | Já, jsem | hutam | obětování (akt lití obětiny) |
| | Verš : 9.17. | | pitá'hamasja džagato mátá dhátá pitámahah vedjam pavitramomkára rk sáma jadžureva ča
Jsem otec tohoto světa, matka, ochránce, praotec. Moudrost, očista, mantra Óm, Rg a Sáma, Jadžur také. | | Jsem otcem tohoto světa, jeho matka, udržovatel i praotec. Jsem vše, co je možno poznat, jsem očistou. Jsem mantrou Óm, jsem zpěvy z Rg, Sáma a Jadžur Véd. | pitá | otec | aham | Já, jsem | asja | této; tohoto | džagato | svět | mátá | matka | dhátá | ustanovitel; udržovatel | pitámahah | praotec | vedjam | poznatelné | pavitram | očistné | omkára | mantra - slabika Om | rk | mantra, s upraveným rytmem | sáma | mantra s upraveným rytmem a melodií | jadžur | mantra, bez upraveného rytmu | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také |
| | Verš : 9.18. | | gatirbhartá prabhuh sákší nivásah šaranam suhrt prabhavah pralajahsthánam nidhánam bídžamavjajam
Cíl, živitel, Pán a svědek, příbytek, útulek, přítel, původ, zánik i trvání, spočinutí, sémě věčné. | | Jsem cílem, živitelem, Bohem, svědkem, příbytkem i útočištěm. Jsem přítelem, zrodem, zánikem i trváním, místem spočinutí a sémě nepomíjivé. | gatih | cíl | bhartá | živitel | prabhuh | Nejvyšší bytost; duch; pravé Já | sákší | svědek; pozorovatel | nivásah | příbytek | šaranam | útočiště | suhrt | příznivec; přítel | prabhavah | původ | pralajah | zánik | sthánam | stav; trvání | nidhánam | spočinutí; hrob | bídžam | semeno; zdroj | avjajam | neměnné; skutečné |
| | Verš : 9.19. | | tapámjahamaham varšam nigrhnámjutsrdžámi ča amrtam čaivamrtjušča sadasaččáhamardžuna
Teplem jsem a jsem vodou, Já dávám je i držím je, Já jsem věčnost a také smrt, bytí nebytí, Ardžuno. | | Jsem teplem i vodou, potlačuji a dávám je, jsem nesmrtelnost a také smrt, jsem skutečno i neskutečno, Ardžuno. | Kršna uvádí své božské projevy. Tyto verše slouží k tomu, aby člověk získal odhodlání k poznání božské vznešenosti. Moudrý se snaží poznat podstatu života v době, kdy je život příjemný a vše dobře funguje. Tehdy si nachází chvíle, aby poznal skryté tajemství života. Ostatní se k Bohu obrací ve chvílích utrpení a touží být utrpení zbaveni. Jejich cíl není poznat podstatu, ale zbavit se utrpení. I když se jim podaří jedno utrpení odstranit, stejně přijde časem další a nakonec stejně umřou. Každá Kršnova podoba je zároveň námětem na cvičení vlastní mysli. Nabízí meditaci nad nepomíjivou formou života, zpívání mantry Óm a recitování veršů dalších náboženských knih. Nabízí meditaci nad základními podmínkami života, nad vlastní smrtí a hledání vlastní nesmrtelnosti. Vše, co je označeno za Božské, je zároveň poznatelné. Jen musíme věřit a chtít. | tapámi | teplo | aham | Já, jsem | aham | Já, jsem | varšam | vlhkost | nigrhnámi | potlačovat | utsrdžámi | spouštět | ča | a; také | amrtam | nektar; nesmrtelnost | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | mrtjuh | zaniknout; zemřít | ča | a; také | sad | skutečnost | asat | neskutečno | ča | a; také | aham | Já, jsem | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 20.9.2011, zobrazeno : 2516
|