81. pokračování korespondenčního kurzu - verše 12.1-5 Cesta oddanosti Na konci minulé kapitoly jsme vyslechli Kršnovu výzvu k naprosté oddanosti. V této kapitole se Ardžuna zeptá na rozdíl oddanosti k žijícímu Kršnovi a oddanosti k neprojevenému věčnému duchu. Kršna srovná obě metody a vyzve Ardžunu, ať začne pilně cvičit. Nabídne mu několik různých druhů cvičení a duchovní praxe. V poslední třetině kapitoly vyjmenuje Kršna vlastnosti, které si hledající musí osvojit proto, aby se stal skutečně oddaným a tím dobrým žákem. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 12.1. | | ardžuna uváča evam satatajuktá je bhaktástvám parjupásate ječápjakšaramavjaktam tešám ke jogavittamáh
Ardžuna uvádí : Někdo vždy spojen oddaně Tebe tak zcela uctívá a někdo věčné, nezjevné, kdo je znalec jógy větší? | | Ardžuna pravil: Ten, kdo takto stále zapojen Tebe oddaně a zcela uctívá, nebo ten, kdo uctívá neměnné, nepostřehnutelné, který z nich je větší znalec disciplíny? | Ardžuna chce vědět, zda je lepší hledající, který je oddán Kršnovi, nebo hledající, který se soustředil na nalezení neprojevené věčnosti. | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | evam | tak | satata | vždy | juktá | zapřažen; zapojen | je | kdo | bhaktás | oddaný; věřící | tvám | o tobě; tě; tebe | pari | zcela; vždy | upásate | uctívat | je | kdo | ča | a; také | api | v; i; zahrnovat | akšaram | nezničitelný; neměnný | avjaktam | neviditelné; smysly nepostřehnutelné | tešám | jejich; jim; oni | ke | kdo | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | vit | znalý | tamáh | nejvíce |
| | Verš : 12.2. | | šrí bhagaván uváča majjávešja mano je mám nitjajuktá upásate šraddhajá parajopetáste me juktatamá matáh
Šrí Bhagaván uvádí : Ke Mně kdo upnul mysl svou, kdo Mne ctí věčně zapojen, vírou hlubokou prodchnutý, soudím, je spojen nejvíce. | | Blahoslavený Pán pravil: Kdo ke Mně upnul mysl a kdo Mne věčně zapojen uctívá, kdo je vírou hlubokou prodchnut, o tom soudím, že ten je zapojen nejvíce. | Aby byl žák označen za oddaného Kršnovi, musí splnit uvedené podmínky. Jen takový žák má šanci projít svou vlastní nevědomosti a dosáhnout cíle. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | maji | Mně | ávešja | upnout | manah | mysl | je | kdo | mám | mne | nitja | věčné | juktá | zapřažen; zapojen | upásate | uctívat | šraddhajá | víra | paraja | hluboký | upetás | prodchnut | te | Tobě; tito | me | můj; mi | jukta | zapřažen; zapojen | tamá | nejvíce | matáh | soud; názor; hledisko |
| | Verš : 12.3. | | je tvakšaramanirdešjamavjaktam parjupásate sarvatragamačintjam ča kútasthamačalam dhruvam
Kdo však věčné, neurčité, také nezjevné zcela ctí, všude jsoucí, za chápáním, tiché, nehybné, a pevné, | | Kdo však nezničitelné, neumístitelné, nepostřehnutelné zcela uctívají, všudypřítomné a nepochopitelné, tiché, nehybné, pevné, | je | kdo | tu | ale; však | akšaram | nezničitelný; neměnný | anirdešjam | neumístitelné | avjaktam | neviditelné; smysly nepostřehnutelné | pari | zcela; vždy | upásate | uctívat | sarvatragam | všudepřítomné | ačintjam | nepochopitelný | ča | a; také | kúta | klidně; stabilně | stham | sídlit | ačalam | nehybně | dhruvam | pevné; nepochybné |
| | Verš : 12.4. | | samnijamjendrijagrámam sarvatra samabuddhajah te prápnuvanti mámeva sarvabhútahite ratáh
ovládají smysly všechny, vždy stejného rozumu, ti též jistě dosáhnou Mne, tak pro blaho všemu bytí. | | ovládají všechny své smysly, za všech okolností stejného rozumu, ti Mne jistě dosáhnou a všem bytostem prospěch přinesou. | Ani druhá cesta není snadná a na hledajícího klade vysoké nároky. Kdo je splní, ten dokáže projít k cíli druhou cestou. Kršna Ardžunovi odpovídá, že mezi těmito žáky není žádný rozdíl. Pokud žák dosáhne cíle jednou cestou, musí mít stejné poznání, jako žák který šel cestou druhou. | samnijamja | ovládnout | indrija | smyslové | grámam | soubor; souhrn | sarvatra | kdekoli | sama | stejný | buddhajah | rozum; moudrost | te | Tobě; tito | prápnuvanti | dosáhnout | mám | mne | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | sarva | všichni; vše | bhúta | bytost | hite | blaho | ratáh | následovat; plnit |
| | Verš : 12.5. | | klešo'dhikatarastešámavjaktásaktačetasám avjaktá hi gatirduhkham dehavadbhiravápjate
Obtíže mají větší ti, k nezjevnému mysl pnoucí. Strasti pro nezjevný cíl získají v těle zakletí. | | Obtíže mají velmi velké ti, kdo k neprojevenému upnou mysl. Kdo jsou v těle zakletí, získají takový neprojevený cíl jistě cestou plnou strasti. | Kršna vidí rozdíl v jednotlivých cestách. Cesta oddanosti neprojevenému a neměnnému principu klade na žáka mnohem vyšší nároky a žák musí projevit mnohem více soustředění a snahy než žák, který si vydal cestou oddanosti projevenému principu, ztělesněnému Kršnou. V praxi to znamená asi tolik, že pro získání základních návyků a dovedností je mnohem lepší použít cestu oddanosti vznešenému ideálu zosobněnému Kršnou nebo jinou osvobozenou bytostí. Až žák získá potřebné zkušenosti musí postupně opustit iluzorní formu Boha a soustředit se na osvobození věčnosti, která dlí v srdci člověka. Krásný příklad mudrce Papadžího jsem popsal v komentáři k veršům 9.21-22. | klešo | obtíže | adhika | vyšší | taras | větší | tešám | jejich; jim; oni | avjakta | neprojevený (smysly nepostřehnutelný) | ásakta | upnout | četasám | srdce; mysl | avjaktá | neprojevený (smysly nepostřehnutelný) | hi | jistě; také | gatih | cíl | duhkham | strast | deha | tělo | vadbhir | zaklít; chytit | avápjate | získat |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 25.10.2011, zobrazeno : 2511
|