83. pokračování korespondenčního kurzu - verše 12.11-15 Srovnání duchovních cvičení a popis vlastností hledajícího, který je Kršnovi milý a drahý. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 12.11. | | athaitadapjašakto'si kartum madjogamášritah sarvakarmaphalatjágam tatah kuru jatátmaván
Když ani toto nemůžeš konat, přijmi Moji jógu. Všech činů plody obětuj, pak vytvoř vládu ve svém Já. | | Když ani toto nejsi schopen konat, Mou disciplínu si osvoj. Všech činů plody obětuj, přitom ovládnutí své mysli vykonej. | Pokud je pro tebe i oddaná činnost problém, potom konej své činnosti, ale alespoň jejich činnosti obětuj Mně. Tímto odevzdáváním pomalu vytvářej pevný základ pro meditace vycházející z pravého Já. Nebo naopak můžeš svou meditací a rozjímáním nad svými skutky a pocity zdokonalovat své odevzdávání plodů činů.Tak můžeš postupně vytvářet podmínky pro čistou a oddanou činnost. | atha | Když; ale; také | etat | toto; tento | api | v; i; zahrnovat | ašakto | neschopen | asi | jsi | kartum | vykonat; udělat | mat | Mne; mým | jogam | jógu; jóga | ášritah | nabýt; přisvojit si | sarva | všichni; vše | karma | čin; činnost | phala | plody; zisky | tjágam | zříkat se; obětovat | tatah | potom | kuru | Kuruovský; vykonávat | jata | ovládnout | átmaván | ve svém pravém Já |
| | Verš : 12.12. | | šrejo hi gňánamabhjásádžgňánáddhjánam višišjate dhjánátkarmaphalatjágastjágáččhántiranantaram
Nad cvičení je poznání, nad poznání meditace, nad ní jistě plodů vzdání. Vzdáním mír je bez prodlení. | | Lepší je jistě poznání než duchovní cvičení, poznání překonává meditace a meditaci plodů činů odevzdání. Po odevzdání nastává mír bez prodlení. | Stejně jako každá jiná činnost má i duchovní cvičení svůj důvod. Tím důvodem je získání mnoha nových poznatků o sobě, své mysli, okolním světě a vůbec všem, co vytváří náš život. Toto poznání se stane základem hlubokého zklidnění a odevzdání. Pouze v takovém klidu může přijít božská milost. | šrejah | dokonalost; nejlepší | hi | jistě; také | gňánam | poznání | abhjásádž | duchovní cvičení | gňánád | poznání | dhjánam | meditace; rozjímání | višišjate | nejlepší | dhjánát | meditace; rozjímání | karma | čin; činnost | phala | plody; zisky | tjágas | zříkat se; obětovat | tjágát | zříkat se; obětovat | šántir | mír; klid | anantaram | ihned; bez prodlení |
| | Verš : 12.13. | | adveštá sarvabhútánám maitrah karuna eva ča nirmamo nirahankárah samaduhkhasukhah kšamí
Bez zloby ke všem bytostem, tak přátelský a soucitný, bez svého, bez činitele, týž ve smutku, štěstí, klidný, | | Prost nenávisti ke všem bytostem, přátelský a jistě soucitný, bez představy vlastnění majetku a bez pocitu toho, kdo koná, stejný ve smutku i radosti, shovívavý, | Nyní začíná Kršna popisovat vnitřní stav hledajícího, který otvírá brány poznání nejvyšší věčnosti. První tři vlastnosti jsou různými pohledy na stav vnitřní spokojenosti a odpoutanosti. Taková bytost nechová žádnou nenávist k žádnému z tvorů, ke každému je přátelský a ke všem tvorům trpícím nevědomostí je soucitný. Zcela praktickým důsledkem je již dříve zmiňované nenásilí uplatňované nejen v jídle, ale i ve všech ostatních životních situacích. Druhé dvě vlastnosti jsou popisem zničení nebo alespoň významného oslabení ega. Ego je v sanskrtu označeno jako "jsem ten kdo koná", což velice dobře vyjadřuje spojení vnímajícího ducha s hmotným tělem. Pokud se duch spojuje s tělem, potom zákonitě vzniká pocit vlastnictví. Vlastnictví cítí duch ke svému tělu a skrze tělo ke mnoha dalším věcem a lidem. Odstraňování pocitu vlastnictví je základem cesty oddanosti, kdy se zříkáme svých vazeb a předáváme je svému ideálu. Po dosažení dostatečného pokroku pocit moje zcela mizí a s ním mizí i pocit "já jsem tělo". Boj proti pocitu konatele je praktickým cvičením cesty moudrosti. I zde po dostatečném pokroku mizí pocit výjimečnosti konatele a s ním samozřejmě mizí i pocit vlastnictví. Je samozřejmě vhodné obě metody kombinovat tak, aby bylo dosaženo cíle co nejrychleji. Štěstí i neštěstí jsou vždy závislé na vazbě ducha na tělo. Čím slabší je vazba, tím menší je ovlivnění mysli okolními událostmi. Shovívavost je schopnost přehlížet chyby a odpouštět je. Tato vlastnost také vzrůstá pokud vazby s hmotným světem klesají, pokud mizí pocit vlastnictví i konatele. To znamená, že je nutno rozpustit onen pocit výjimečnosti naší vlastní existence a uvědomovat si, že na jedné straně jsem jen jeden z mnoha miliard, a na straně druhé, že celá moje existence je jen představa, pouhý sen. Tyto ctnosti jsou cílem snahy hledajícího a zároveň jejich procvičování je prostředkem, který k cíli vede. | adveštá | bez nenávisti | sarva | všichni; vše | bhútánám | bytosti | maitrah | přátelský | karuna | soucitný | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také | nirmamah | bez myšlenky "moje"; bez představy majetku | nir | bez | ahankárah | ego; sobectví; falešné já; doslova "já způsobuji" | sama | stejný | duhkha | neštěstí; strast | sukhah | štěstí; radost; šťastný | kšamí | shovívavost |
| | Verš : 12.14. | | santuštah satatam jogí jatátmá drdhaniščajah majjarpitamanobuddhirjo madbhaktah sa me prijah
stále spokojený Jogín, svému Já vládnoucí pevně, Mně zasvětil mysl, rozum, Mně oddaný, je Mně drahý. | | vždy spokojený, Jogín sebeovládnutý, houževnatě pevný, který Mně zasvětil svoji mysl a rozum a je Můj oddaný, ten je Mi drahý. | Věčná spokojenost může plynout pouze z vnitřního klidu. Dokud je spokojenost závislá na vnějším světě, pak je neustále ohrožována změnami. Jogín je ten, kdo ovládá svou mysl a svůj rozum, kdo je schopen pevných rozhodnutí. I toto jsou vznešené ctnosti a zároveň nástroje dosažení té věčné spokojenosti. Soustředění mysli na vznešený ideál spolu se zasvěcením svých činností, očišťování a pěstění čisté mysli a soucitného rozumu - to jsou vlastnosti, které se dají jednoduše získat oddaností k vznešenému ideálu, který zosobňuje Kršna. Taková oddanost je v Kršnových očích velice vzácná a on ji umí ocenit darem své božské milosti. | santuštah | spokojený | satatam | vždy; stále | jogí | Jogín - člověk spřažený s jógou | jata | ovládnout | átmá | pravé Já; mysl | drdha | houževnatá; pevná | niščajah | s jistotou; pevně; neochvějně | maji | Mně | arpita | zasvětit | manah | mysl | buddhih | moudrost; rozum | jah | kdo | mat | Mne; mým | bhaktah | oddaný; věřící | sah | on; ten; tak | me | můj; mi | prijah | drahý; vzácný; ctěný |
| | Verš : 12.15. | | jasmánnodvidžate loko lokánnodvidžate ča jah haršámaršabhajodvegairmukto jah sa ča me prijah
Ten kdo svět nevyrušuje a koho svět nevyruší, radost, závist, strach, obavy kdo nezná, ten je Mně drahý. | | Kdo neruší svět a svět neruší jeho, kdo je od radosti, žárlivosti, strachu a obav osvobozený, ten je Mi drahý. | Jak nerušit svět nás učí karmajóga. Dělej co je tvá povinnost, nic méně, nic víc. Přitom poznej iluzornost světa a nenechej se jím více rušit. Zároveň však nepropadej lenosti a neustále konej své povinnosti. Následuje výčet čtyř stavů mysli, které by neměly vznikat v čisté mysli. Radost z příjemných věcí spojených s tělem je samozřejmě rušivá a neměla by být zdrojem dalších zotročujících tužeb. Žárlivost je nepěkná směs závisti, touhy a nenávisti. Všechny tyto neřesti musí být ve chvíli, kdy se objeví, postřehnuty a odmítnuty. Strach je okamžitý pocit hrůzy vznikající při ohrožení. Obava je další složitá emoce vznikající z pocitu vlastnictví a konatele, kdy se ego nechce vzdát svých vazeb k příjemným potěšením. S obavami a strachem je možno pracovat, můžete zkoumat reakce své mysli na různé představy a tak poznávat mechanizmy vzniku těchto emocí. A takové poznání samozřejmě vede k většímu klidu a spokojenosti. | jasmán | pro koho | na | Ani; ne- | udvidžate | rozrušit; zneklidnit | loko | svět | lokán | světy | na | Ani; ne- | udvidžate | rozrušit; zneklidnit | ča | a; také | jah | kdo | harša | radost | amarša | žárlivost | bhaja | strach; nebezpečí | udvegair | obavy | muktah | svobodný | jah | kdo | sah | on; ten; tak | ča | a; také | me | můj; mi | prijah | drahý; vzácný; ctěný |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 1.11.2011, zobrazeno : 2531
|