88. pokračování korespondenčního kurzu - verše 13.20-24 Jak rozlišit Přírodu (Prakrti) od Osoby (Puruši). Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 13.20. | | prakrtim purušam čaiva viddhjanádí ubhávapi vikárámšča gunámščaiva viddhi prakrtisambhaván
Přirozenost i Osoba věz bez počátku obě jsou, změny a jistě jakosti, věz, jen přirozenost zrodí. | | Věz, že Příroda a také jistě Prvotní Osoba jsou obě bez počátku. Také věz, že změny a kvality se zrodí z Přirozenosti. | Příroda je schopnost prázdného nekonečného prostoru tvořit hmotné projevy. Osoba je schopnost uvědomění si existence. Obě jsou základní věčnou součástí našeho vesmíru. Příroda vytváří proměnlivé a pomíjející projevy různých kvalit. Jejím dílem je vše, co se proměňuje. Jsou to tedy všechny hmotné projevy, galaxiemi počínaje a buňkami a atomy našeho těla konče. Také to jsou všechny představy, naše bdělé prožitky i sny. Za tím vším je schována schopnost myšlení a vnímání. A to je prvotní neměnná Osoba. | prakrtim | přírodu; přirozenost | purušam | bytost; osoba | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | viddhi | znát; vědět | anádí | bez počátku | ubháu | oba | api | v; i; zahrnovat | vikárámš | změna | ča | a; také | gunámš | kvality; tři kvality hmotné přírody | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | viddhi | znát; vědět | prakrti | příroda; přirozenost | sambhaván | zrodit se |
| | Verš : 13.21. | | kárjakáranakartrtve hetuh prakrtiručjate purušah sukhaduhkhánám bhoktrtve heturučjate
Činy, nástroj a činitel, věz, původ mají v přírodě. Osoba je štěstí, strasti prožití původ, praví se. | | Říká se, že činnosti, nástroje a činitel povstávají z Přírody. Říká se, že prožívání radostí a strastí povstává z Osoby. | Činitel je tělo, za nástroje jsou považovány dříve vyjmenované smyslové orgány. Činy a jejich účinky člověka budují jeho tělesný stav a stav nejbližšího okolí. To vše se odehrává v přírodě. Osoba je schopnost vnímání a následného rozlišování. Pokud někde leží kámen, tak je jeho vnitřní stav stejný i když je zamrznutý v ledu nebo na něj svítí Slunce a rozpaluje ho. Kámen je hmota, která nevnímá změny svého tělesného stavu. Lidské tělo je mnohem složitější kus hmoty, který je obdařen schopností vnímání. Osoba je tato schopnost, která je příčinou duchovního stavu bytosti. Duševní stav bytosti je závislý na tělesném stavu a kvalitě ducha. Takže použijeme-li terminologii začátku této kapitoly, potom Příroda je polem a Osoba je znalcem. Pokud je znalec skutečně znalý, potom může být život v těle dlouhodobě plný spokojenosti. | kárja | povinnosti; činnost | kárana | nástroj; prostředek | kartrtve | činitel; ten, kdo koná | hetuh | příčina | prakrtih | příroda; přirozenost | učjate | říkat; nazývat | purušah | Puruša; osvobozená osoba | sukha | štěstí; radost | duhkhánám | strasti | bhoktrtve | prožití | hetuh | příčina | učjate | říkat; nazývat |
| | Verš : 13.22. | | purušah prakrtistho hi bhunkte prakrtidžángunán káranam gunasango'sja sadasadjonidžanmasu
Osoba v přírodě dlící jakosti zná od přírody. Vazba k jakostem určí zrod z lůna pravdy či nepravdy. | | Osoba, která dlí v přírodě, nutně užívá kvality zrozené z přírody. Závislost na těchto kvalitách je důvodem zrodu z čistého nebo nečistého lůna. | Osoba vtělená do těla vnímá přírodu a rozlišuje její kvality. Pokud je Osoba svobodná, pokud rozlišuje sebe a vnímá přírodu jako představu v mysli, potom jsou její další vtělení také svobodná. Pokud však vznikne stav klamu, Osoba zapomene na svoji neviditelnou věčnost, potom vzniká představa "Já jsem tělo" a "já jsem činitel". Toto spojení vnímajícího ducha a hmoty je zváno Ego a je to základní omyl existence člověka. Čím je duch pevnější a klidnější, tím je blíže svému prvotnímu stavu. Čím je duch slabší a méně soustředěný, tím je od své podstaty dále. Pokud tělo zemře dříve než duch dosáhl své svobody, potom další existence ve své kvalitě navazuje na předchozí vtělení. Věčný Duch se musí zklidnit, stát se pevným a poznat svou podstatu. Potom jeho (zdánlivé) utrpení skončí. | purušah | Puruša; osvobozená osoba | prakrti | příroda; přirozenost | sthah | umístěn; setrvávat | hi | jistě; také | bhunkte | užívá | prakrti | příroda; přirozenost | džán | zrození | gunán | kvality | káranam | nástroj; prostředek | guna | kvality | sango | připoutanost | asja | této; tohoto | sad | skutečnost | asat | neskutečno | joni | zdroj; lůno | džanmasu | zrození; vznik |
| | Verš : 13.23. | | upadraštá'numantá ča bhartá bhoktá mahešvarah paramátmeti čápjukto dehe'sminpurušah parah
Svědkem, vládcem, živitelem, příjemcem a Velkým Pánem, i Nejvyšším Já v těle zvou tomto Osobu nejvyšší. | | Pozorovatel a schvalovatel, živitel, uživatel, Velký Pán a Nejvyšší Já, tak se hovoří o nejvyšší Osobě v tomto těle. | Duch je schopnost vnímání, proto je zde označen jako pozorovatel. Tento pozorovatel pozoruje a zpracovává smyslové vjemy. Všechny vjemy vytváří představu existence a kvalita této existence je pozorována a prožívána. Druhá vlastnost, schvalovatel, je založena na tom, že duch vnímá a skrze tělesné orgány řídí činnost těla. Na kvalitě ducha záleží, jaké činy budou tělu dovoleny. Duch udržuje celé tělo při životě. Díky nespočetným činnostem tělo dobře funguje, proto je považován za udržovatele nebo živitele. Mahéšvara - Velký pán - je přízvisko Boha Bohů Šivy. Osoba je tímto velikým bohem vtěleným do těla. Paramátma je Nejvyšší Já a to také symbolizuje v tomto těle Osoba. Tento verš vysvětluje, že naše podstata, náš duchovní cíl, může být vyjádřen jako Bůh, pravé Já, prvotní Osoba nebo personifikován jako Kršna. Vždy bude mít stejné potřebné Božské vlastnosti. | upadraštá | pozorovatel; svědek | anumantá | schvalovatel; ten kdo povoluje | ča | a; také | bhartá | živitel | bhoktá | příjemce | mahá | obrovský; velký | íšvarah | Bůh; Pán | param | nejvyšší; dávné; věčné | átma | pravé Já; mysl | iti | tak; proto | ča | a; také | api | v; i; zahrnovat | ukto | osloven; pravit | dehe | tělo | asmin | v této | purušah | Puruša; osvobozená osoba | parah | nejvyšší |
| | Verš : 13.24. | | ja evam vetti purušam prakrtim ča gunaihsaha sarvathá vartamáno'pi na sa bhújo'bhidžájate
Kdo takto pozná Osobu, Přírodu spolu s jakostmi, v čemkoli tak setrvává, ten znovu se již nezrodí. | | Kdo takto pozná Osobu a Přírodu spolu s kvalitami, ten se již znovu nezrodí, i když v setrvává v jakékoli podobě. | Poznání stejné prvotní Osoby v různých vyjádřeních je završením cíle cesty. Můžete jít cestou oddanosti Kršnovi a nebo cestou poznání. Až dosáhnete cíle musíte vidět svůj cíl ve všech různých formách, které zde byly uvedeny. Pokud nejste schopni vidět tyto různé formy jako projev jediného, potom ještě musíte svoje poznávání dokončit a svoji zaslepenost odstranit. | jah | kdo | evam | tak | vetti | považovat; znát | purušam | bytost; osoba | prakrtim | přírodu; přirozenost | ča | a; také | gunaih | kvality; tři kvality hmotné přírody | saha | s; spolu | sarvathá | kdekoli; všude | vartamáno | setrvává | api | v; i; zahrnovat | na | Ani; ne- | sah | on; ten; tak | bhújah | znovu; dále | abhidžájate | vyvstane |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 7.11.2011, zobrazeno : 2494
|