97. pokračování korespondenčního kurzu - verše 15.6-10 Popis vlastností Nejvyšší osoby. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 15.6. | | na tadbhásajate súrjo na šašánko na pávakah jadgatvá na nivartante taddháma paramam mama
Tam nesvítí ani Slunce, ani Měsíc ani oheň. Kdo tam dojde, neopustí příbytek ten můj nejvyšší. | | Tam nesvítí Slunce, ani Měsíc ani oheň. Kdo tam dojde, již nikdy neopustí tento Můj nejvyšší příbytek. | Nyní je popisován nejvyšší stav věčnosti z minulého verše. Musíme si uvědomit, že každý popis, každé podobenství je snahou nastínit vztah mezi stavem Já a představou světa, kterou Já prožívá. Je samozřejmé, že v Já nesvítí žádné zdroje světla, protože ty patří do představy, která Já obklopuje. Dojít do tohoto cíle znamená zcela překonat vazby mezi duchem a představou světa. Tyto vazby popisoval minulý verš. Pokud úspěšně zcela překonáte tyto vazby, pak není nic, co by Vás vrátilo zpět do prožitku světa. Tento prožitek, tato nová zkušenost, je poslední a zcela zásadní část poznání. Když znáte svou pravou podstatu a její stav tiché blaženosti, pak není žádná síla, která by vás znovu zotročila v nevědomosti. | na | Ani; ne- | tat | to | bhásajate | osvětlit | súrjo | Slunce | na | Ani; ne- | šašánkah | Měsíc | na | Ani; ne- | pávakah | oheň | jad | pro; který | gatvá | dojít | na | Ani; ne- | nivartante | nesetrvat; odejít | tat | to | dháma | obydlí; ráj | paramam | nejvyšší | mama | moje |
| | Verš : 15.7. | | mamaivámšo džívaloke džívabhútah sanátanah manahšaštháníndrijáni prakrtistháni karšati
Část Mne je ve světě živých věčným životem bytostí a mysl, ten šestý smysl, vábí v přírodě dlícího. | | Část Mne, která dlí v přírodě a která je ve světě živých věčným životem bytostí, přitahuje mysl a s ní ostatních pět smyslů. | Pravé Já je zdrojem mysli a skrze mysl a skrze smysly prožívá představu světa. Takové Já dlí v každé bytosti, proniká každý kousek nekonečného vesmíru. Já je zdrojem mysli. To znamená, že dává možnost mysli vzniknout a vnímat smyslové vjemy. V mysli se vjemy ostatních smyslů spojí s pamětí a všemi zkušenostmi a vytvoří náš svět, který známe. Pokud se neuvědomujeme tuto posloupnost Já - mysl - smysly - svět, potom žijeme v nevědomosti, v neznalosti Já. Pak je původní Já zakryto myslí a vytvořenou vazbou mezi duchem a tělem, které nazýváme Ego. Indové tento vztah nazývají výstižněji Ahamkara - jsem ten, kdo tvoří. To znamená, že Ego je představa, že tělo a svět jsou skutečné a duch je cosi nepochopitelného. | mama | moje | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | amšo | část | džíva | duše; život | loke | svět | džíva | duše; život | bhútah | bytosti; tvory | sanátanah | odvěký | manah | mysl | šaštháni | šestá | indrijáni | smysly | prakrti | příroda; přirozenost | stháni | stav; dlít; trvat | karšati | trýznit; vábit |
| | Verš : 15.8. | | šaríram jadavápnoti jaččápjutkrámatíšvarah grhítvaitáni samjáti vájurgandhánivášaját
Když tělo získává také opouští Pán Nejvyšší, bere toto odcházeje, jako vítr vůně z květů. | | Když Nejvyšší Pán získává a opouští tělo, bere s sebou život i mysl, jako vítr bere vůně z jejich zdroje. | Jednoduchý příklad, který zná snad každý člověk, je sen. Když jdeme spát, je představa našeho bdělého těla a života nahrazena snovou představou. Bdělé tělo leží v posteli a mysl prožívá neuvěřitelná dobrodružství. Pak náhle sen končí a my se probouzíme, chvilku si pamatujeme poslední okamžiky snu a pak tento sen zmizí a zanechá jen nejasné pocity. Ty jsou však brzo překryty zážitky běžného všedního dne. -Přirovnání k vůním květů je moc hezké, ani si nevšimneme a náhle jsme někdo jiný a žijeme úplně jiný, v té chvíli však dobře známý život. A pak sen zmizí stejně nečekaně, jako se objevil. | šaríram | tělo | jad | pro; který | avápnoti | získat | jač | co | ča | a; také | api | v; i; zahrnovat | utkrámati | opustit | íšvarah | Bůh; Pán | grhítva | brát; držet | etáni | tito | samjáti | odcházet; spojit se | vájuh | vítr; vzduch | gandhán | vůně | iva | jakoby | ášaját | srdce; zdroj |
| | Verš : 15.9. | | šrotram čakšuh sparšanam ča rasanam ghránameva ča adhišthája manaščájam višajánupasevate
Ve sluchu, zraku a hmatu i chuti a jistě čichu spočívá pomocí mysli To co, předměty užívá. | | Ve sluchu, zraku, hmatu a chuti a také čichu To sídlí a pomocí mysli předměty užívá. | Vidění je velice složitý a jistě velice úžasný mechanizmus. Světlo odražené z předmětů prochází čočkou a sklivcem oka na sítnici, kde jsou zachyceny zrakovými buňkami. Vůbec celé oko je poskládáno z průsvitných a světlocitlivých buněk. Otázku, jak zrak bytostí vůbec vznikl a co tento vznik způsobilo ponecháme stranou. Budeme sledovat jak světelný vjem zachycený buňkou je předán zrakovému nervu a veden do zrakového centra mozku. Ten vjemy všech buněk poskládá do jednoho celku a zobrazí v trojrozměrném prostoru, který vytváří mysl. Předměty jsou rozumem rychle rozpoznávány a díky paměti se jim přisuzují vlastnosti. Nad tento proces vstupuje Ego a vytváří touhu nebo odpor k některým vjemům a snaží se převzít kontrolu nad celou touto složitou soustavou a donutit ji jednat podle svých přání. Ptáte se kde je Já? Já je za každou dílčí myšlenkou, za každým vjemem a pocitem. Je to základ možnosti, že všechno ostatní existuje. To, že svět a naše tělo existuje, bereme jako fakt. Bohužel pro ducha, který žije v těle je celé tělo jako představa. Když se oči zavřou, tak svět i obraz částí těla mizí, když se oči otevřou, zase se objevuje. Duch žádný důkaz o existenci těla nemá, jen smyslové vjemy. Pokud jsou falešné, jako v případě spánku, pak je existence těla, světa i vesmíru velice nejistá. Protože Duch vnímá vjemy, sídlí tedy v každém jednotlivém vjemu, myšlence i pocitu. | šrotram | sluch; slyšení | čakšuh | zrak | sparšanam | dotek; styk | ča | a; také | rasanam | chuť | ghránam | čich | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také | adhišthája | sídlit | manah | mysl | ča | a; také | ajam | toto | višaján | předměty | upasevate | užívá |
| | Verš : 15.10. | | utkrámantam sthitam vápi bhuňdžánam vá gunánvitam vimúdhá nánupašjanti pašjanti gňánačakšušah
Odchází-li, zůstává-li, či prožívá-li jakosti, zmatení ho však nevidí, vidět jde zrakem poznání. | | Zmatení však To nevidí, když odchází nebo setrvává, či prožívá obdařeno kvalitami život. Viděn je pouze zrakem poznání. | Pokud pečlivě neprozkoumáte uvedené skutečnosti z minulých veršů, potom žijete v neznalosti toho, jak fungují věci, které denně používáte. Běžným lidem to nevadí, ale pokud začnete hledat podstatu a tím i smysl života, musíte tyto skutečnosti uvážit a podrobně prozkoumat. | utkrámantam | opustit | sthitam | umístěn; postaven | va | i | api | v; i; zahrnovat | bhuňdžánam | užít si; vychutnat | vá | buď-nebo; i | guna | kvality | anvitam | obdařen | vimúdhá | zmatený | na | Ani; ne- | anupašjanti | uvidí | pašjanti | vidět | gňána | poznání | čakšušah | zrak |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 1.12.2011, zobrazeno : 2413
|