20. pokračování korespondenčního kurzu - verše 3.1-7 Disciplína činů - Karmajóga Druhá kapitola byla shrnutím Kršnova učení. V dalších kapitolách se bude věnovat jednotlivým částem nauky podrobněji. Jako první představí disciplínu činů. Tato nauka je dopodrobna rozpracována snad pouze v indické učenosti. Ostatní náboženství nahlíží Boha odděleně od světa, dlícího v nebi v jakési vzdálené vznešenosti. Indové jsou schopni vidět božskou vznešenost ve všech běžných činnostech a věcech. Bůh není nic vzdáleného. Naopak. Bůh je vždy v každé bytosti přítomen, v každé činnosti, v každém zisku. Oproti očekávání tento přístup Boha nedegraduje na nízkou úroveň, ale umožňuje každému spočinout v božské blaženosti i jen poctivým konáním svých povinností. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 3.1. | | ardžuna uváča džjájasí četkarmanaste matá buddhir džanárdana tatkim karmani ghore mám nijodžajasi kešava
Ardžuna uvádí : Je-li lepší rozum než čin, soudíš-li tak Džánardano, tak proč k činu děsivému mne pobízíš, Ó Kéšavo? | | Ardžuna pravil: Překonává-li rozum činy, dle Tvého názoru, Ó Pane lidí, proč k činu tak hroznému mne pobízíš, Ó Hubiteli Kéšavův? | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | džjájasí | být lepší; překonat | čet | pokud; jestli | karmanah | činy; činnost | te | Tobě; tito | matá | soudit; mít názor | buddhih | moudrost; rozum | džanárdana | Kršna - lidmi vzývaný; ničitel, vládce lidí | tat | to | kim | k čemu; proč;co | karmani | činy; činnost | ghore | strašný; hrozný | mám | mne | nijodžajasi | naléhat; pobízet | kešava | Kršna - Ničitel démona Kéši; Kršna - ka (Brahma) + iša (Rudra) + váti (dávat sílu) |
| | Verš : 3.2. | | vjámišreneva vákjena buddhim mohajasíva me tadekam vada niščitja jena šrejo'hamápnujám
Dvojsmyslná jakoby jsou slova můj rozum matoucí. To jedno řekni mi jasně, čím dokonalost dosáhnu. | | Tvá slova se mi zdají dvojsmyslná a matou můj rozum. Pověz mi jednoznačně a jasně to, čím dokonalosti dosáhnu. | Ve verši 2.49. povyšuje Kršna moudrost nad činy. Ardžuna v tomto verši hledá útěchu, možnost vyhnout se svému poslání. Přehlíží však, že tento verš byl součástí nauky o nutnosti vykonat své povinnosti. Kršna mu v této kapitole znovu detailně připomene tuto nauku. | vjámišrena | dvojsmyslný; rozporný | iva | jakoby | vákjena | slova | buddhim | moudrost; rozum | mohajasi | mást; poplést | iva | jakoby | me | můj; mi | tat | to | ekam | jediný | vada | říci | niščitja | s jistotou; pevně | jena | skrze; pomocí | šrejah | dokonalost; nejlepší | aham | Já, jsem | ápnujám | získat |
| | Verš : 3.3. | | šrí bhagaván uváča loke'smindvividhá ništhá purá proktá majánagha gňánajogena sámkhjánám karmajogena joginám
Šrí Bhagaván uvádí : Svět tento zná dvojí snahu, Mnou již sdělenou Anagho, jógu poznání klidnému a jógu činů činnému. | | Blahoslavený Pán pravil: Na tomto světě jsou dvě různé cesty vytrvalosti, o nichž jsem dříve mluvil, Bezúhonný. Pro člověka hloubavého je cesta poznání a pro člověka činného je cesta konání činů. | Zdánlivě jsou dvě různé cesty. Jak však bude řečeno dále, i člověk hloubavý musí konat činy a samozřejmě člověk činný konáním činů bez moudrosti získá pouze obtíže. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | loke | svět | asmin | v této | dvi | dva | vidhá | poznat; rozlišit | ništhá | vytrvalost; vytrvalá činnost | purá | dříve; předtím | proktá | uvedeno; řečeno | maja | mnou | anagha | Ardžuna - bezúhonný; neposkvrněný | gňána | poznání | jogena | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha | sámkhjánám | člověk uklidněný | karma | čin; činnost | jogena | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha | joginám | Jogín - člověk činný |
| | Verš : 3.4. | | na karmanámanárambhánnaiškarmjam purušo'šnute na ča samnjasanádeva siddhim samadhigaččhati
Od činů jen nečinností, svobodu bytost nepřijme, ani světa zřeknutím se, úspěšně svůj klid nezíská. | | Bytost se nemůže osvobodit od činů tak, že nebude konat činnosti a nezíská úspěšně soustředění mysli tím, že se pouze vzdá života ve světě. | Tato myšlenka je jedním ze základních poselství karmajógy a také Bhagavadgíty. Svobodu nelze získat nečinností a klid nelze získat útěkem od povinností. Každý má v tomto světě nějaké místo a na tom místě nějakou úlohu. Tělo vzniklo díky oceánu předchozích příčin a jeho zrod vyvolá oceán následků. Věčný duch, cíl snažení, je stále stejný po celý život bytosti a může být odhalen kdykoli a kdekoli. Naše povinnosti však musíme vykonat my na svém místě. Pouť na posvátné místo je velice prospěšná, ale návrat musí vždy vést opět zpátky, k plnění povinností. | na | Ani; ne- | karmanám | činy | anárambhán | nečinnost | naiškarmjam | osvobození od činů | purušo | bytost | ašnute | získat | na | Ani; ne- | ča | a; také | samnjasanád | vzdání se | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | siddhim | naplnění; úspěch | samadhi | Samadhi - dosažení soustředění mysli | gaččhati | získat |
| | Verš : 3.5. | | na hi kaščitkšanamapi džátu tišthatjakarmakrt kárjate hjavašah karma sarvah prakrtidžairgunaih
Nikdo, nikdy ani chvilku, bez činnosti být nemůže, přinucen všechno vykoná, podle jakostí přírody. | | Jistě nikdo, nikdy, ani na okamžik, nesetrvává bez činnosti a je nucen konat všechny činnosti podle kvality přirozenosti jeho zrodu. | Aktivita odlišuje život od neživé přírody. Hmotu oživuje duch, bez ducha je hmota mrtvá. Ačkoli tento duch dává hmotě život, přesto duch není tím, kdo koná nebo k čínům vybízí. Duch dává možnost života, činnosti však vycházejí z přírody a z jejích kvalit. Tělo, jeho druh a kvalita je dána nekonečým oceánem předchozích příčin, aktivit předků těla a jejich okolí. A tyto předchozí události vymezují většinu aktivit současných a vytvářejí oceán příčin pro aktivity budoucí. | na | Ani; ne- | hi | jistě; také | kaščit | někdo | kšanam | chvilka; okamžik | api | v; i; zahrnovat | džátu | kdykoli; vždy | tišthati | setrvat; zůstat | akarma | nečinnost | krt | činit | kárjate | povinnost; nutnost | hi | jistě; také | avašah | pod nátlakem; nuceně | karma | čin; činnost | sarvah | všechny | prakrti | příroda; přirozenost | džair | zrod | gunaih | kvality; tři kvality hmotné přírody |
| | Verš : 3.6. | | karmendrijáni samjamja ja áste manasá smaran indrijárthánvimúdhátmá mithjáčárah sa učjate
Činnost smyslů ovládaje, kdo s myslí zaměstnanou dlí, věcmi smyslů oklamaný, ten pokrytec je, praví se. | | Kdo ústrojí svého těla ovládá, ale jeho mysl přemítá o smyslových vjemech, praví se, že má oklamanou mysl a přetvařuje se. | Člověk vykonává činy třemi způsoby: tělem, řečí a myslí. Pokud někdo ovládl své tělo a ovládá svou řeč, a přesto v jeho mysli zůstaly nečisté myšlenky, potom tento stále nevědomý člověk pouze předstírá navenek ostatním svou dokonalost a nadřazenost. | karma | čin; činnost | indrijáni | smysly | samjamja | ovládat | jah | kdo | áste | být ve stavu; zůstat | manasá | mysl | smaran | přemítat o; myslet na | indrija | smyslové | arthán | věc | vimúdha | klamný | átmá | pravé Já; mysl | mithjá | falešný; marné | áčárah | způsoby; chování; správné chování | sah | on; ten; tak | učjate | říkat; nazývat |
| | Verš : 3.7. | | jastvindrijáni manasá nijamjárabhate'rdžuna karmendrijaih karmajogamasaktah sa višišjate
Kdo ale smysly ovládá i mysl, koná Ardžuno, činy smyslů jógou činů, nespoután je a vyniká. | | Kdo však smysly a mysl ovládl, kdo setrvává, Ardžuno, v činnosti smyslů pomocí disciplíny činů a je nepřipoutaný, ten je nejlepší žák. | Skutečná moudrost spočívá v přijetí okolního světa, nalezení svého místa a konáním povinností z něj vyplývajících. K tomu je potřeba víra, pevnost, sebevláda a vnitřní klid. Jen takový člověk, který ví co má dělat, je opravdu svobodný. Jeho tělo je zapojeno skrze konání povinností, ale jeho duch je pevný a klidný, což znamená opravdu svobodný. | jah | kdo | tu | ale; však | indrijáni | smysly | manasá | mysl | nijamja | ovládnout; zkrotit | árabhate | setrvávat | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | karma | čin; činnost | indrijaih | orgány; smysly | karma | čin; činnost | jogam | jógu; jóga | asaktah | nepřipoutaný | sah | on; ten; tak | višišjate | nejlepší |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 30.6.2011, zobrazeno : 2579
|