45. pokračování korespondenčního kurzu - verše 6.37-42 Co se stane s těmi, kdo nedosáhnou cíle jógy Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 6.37. | | ardžuna uváča ajatih šraddhajopeto jogáččalitamánasah aprápja jogasamsiddhim kám gatim kršna gaččhati
Ardžuna uvádí : Nezkrocená, však věřící, mysl jógy nedosáhla, neznající jógy úspěch, jaký cíl, Ó Kršno, dojde? | | Ardžuna pravil: Kam přijde ten, Ó Kršno, kdo neovládl svou mysl, necvičil se v disciplíně a nedosáhl jejího cíle, ale pevně věřil? | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | ajatih | neovládl | šraddhajá | víra | upeto | dojít | jogát | Jógou; jóga | čalita | odchýlit se | mánasah | mysl | aprápja | nezískat; nedosáhnout | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | samsiddhim | úspěch; dosažení dokonalosti | kám | jaký | gatim | cíl | kršna | Kršna | gaččhati | získat |
| | Verš : 6.38. | | kaččinnobhajavibhraštaščhinnábhramiva našjati apratištho mahábáho vimúdho brahmanah pathi
Zda dvakráte vychýlená, jak mrak ztrhaný nezhyne, nepevná, Ó Mahábáho, na cestě k Brahma zmatená? | | Zda tato mysl, bez opory, vychýlená z běžného života i zmatená na cestě k Brahma, nezahyne jako rozervaný mrak, Ó Mocný válečníku? | kaččin | zdali; jestli | na | Ani; ne- | ubhaja | oba | vibhraštaš | odchýlit se | čhinna | tít; říznout | abhram | mrak; oblak | iva | jakoby | našjati | zmařit; zaniknout | apratištho | bez opory; neupevněný | mahábáho | Ardžuna - mocně vyzbrojený (v 6.38, 11.23, 18.1 Kršna) | vimúdho | zmatený | brahmanah | Brahma; Védy | pathi | cesta |
| | Verš : 6.39. | | etanme samšajam kršna čhettumarhasjašešatah tvadanjah samšajasjásja čhettá na hjupapadjate
Tuto mou obavu, Kršno, rozetni vhodně, úplně. Nikdo jiný obavu tu rozetnout jistě nemůže. | | Rozbij správně a zcela tuto mou pochybnost, Ó Kršno. Kromě Tebe nikomu jinému jistě nepřísluší odstranit tuto pochybnost. | Ardžuna nyní vyjadřuje zcela běžnou pochybnost. Má cenu se snažit, i když v tomto životě nedosáhnu věčné dokonalosti? Co bude se mnou a s mou snahou? Odpověď už slyšel ve verši 2.40. kde Kršna zpívá : "Žádná snaha se nezmaří ani zásluha neztratí." Duch je věčný a neměnný, vše ostatní jednou pomine. Každá duše jednou dojde do stavu věčnosti. Každé vtělení je pouze další zkušenost, a ty všechny jednou vyvrcholí v osvobození ducha. Ačkoli Kršna v šesté kapitole zpíval o jednotě a schopnosti vidět věčnost ve všem, přesto Ardžuna je stále zcela pohlcen mnohostí a vidí Kršnu a sebe odděleně. | etan | tuto | me | můj; mi | samšajam | pochybnosti | kršna | Kršna | čhettum | rozetnout | arhasi | hodit se; být vhodný | ašešatah | zcela; úplně | tvat | tobě; tebou | anjah | jiný; další; ostatní | samšajasja | pochybnost | asja | této; tohoto | čhettá | rozseknout | na | Ani; ne- | hi | jistě; také | upapadjate | příslušet; patřit |
| | Verš : 6.40. | | šrí bhagavánuváča pártha naiveha námutra vinášastasja vidjate nahi kaljánakrtkaščiddurgatim táta gaččhati
Šrí Bhagaván uvádí : Pártho, jistě zde ani pak zkáza na něho nečeká. Kdo ctnostně jedná zajisté obtíže, synu, nezíská. | | Blahoslavený Pán pravil: Synu Prthy, takového člověka jistě ani nyní zde, ani potom žádná zkáza nečeká. Kdo jedná ctnostně, synu, ten bídný cíl nezíská. | Kršna se tímto veršem vrací na Ardžunovu úroveň poznání a ubezpečuje ho, že nikdo nebude mít horší osud, pokud začne pěstovat jógu, ale nepodaří se mu získat její cíl. Jakékoli cvičení vždy přináší změnu k lepšímu, a to i tehdy, kdy má hledající pocit, že je vše jen horší. Je samozřejmě důležité, aby byly splněny všechny podmínky správné snahy, zejména konání svěřených povinností. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | na | Ani; ne- | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | iha | zde | na | Ani; ne- | amutra | potom | vinášas | zkáza | tasja | jeho | vidjate | tam je; existuje | na | Ani; ne- | hi | jistě; také | kaljána | cnostný; správný | krt | činit | kaščit | někdo | durgatim | obtížný cíl | táta | synu | gaččhati | získat |
| | Verš : 6.41. | | prápja punjakrtám lokánušitvá šášvatíh samáh šučínám šrímatám gehe jogabhrašto'bhidžájate
Dojde světa spravedlivých, v jednotě spočine věčně, do domu zbožných a ctnostných přijde z jógy vychýlený. | | Do světa spravedlivých vstoupí a po věky spočine v jednotě. Potom se odchýlený od disciplíny zrodí do domu zbožných a požehnaných mudrců. | prápja | získat; dosáhnout | punja | spravedlivé; správné | krtám | dělat; způsobit; úděl | lokán | světy | ušitvá | spočine | šášvatíh | věčné | samáh | vyrovnanost | šučínám | ctnostný; zbožný | šrí | požehnaný; blahoslavený | matám | učení; moudrost | gehe | dům | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | bhrašto | odchýlený | abhidžájate | vyvstane |
| | Verš : 6.42. | | athavá joginámeva kule bhavati dhímatám etaddhi durlabhataram loke džanma jadídršam
Nebo jistě též v rodině jogínů zrodí se moudré. Těžko je získat ve světě vezdejším zrození lepší. | | Nebo se jistě zrodí v rodině moudrých lidí znalých disciplíny. Je jistě velice obtížné v tomto světě získat lepší zrození. | Duch je věčný. Jednotlivé životy jsou pro něj jen něco jako sny. Převtělení musíme porozumět z hlediska věčného ducha. Pokud nahlížíme na převtělení z pohledu těla, nemůžeme ničemu rozumět. Kde je duch v těle? V podstatě nikde. Co mají dvě následující těla společného? Z pohledu těchto těl zase nic. Vše dává smysl, přijmeme-li myšlenku věčného ducha, který zdánlivě dlí v těle. Krásný příklad, který zažívá skoro každý člověk každou noc, je sen. To je nejčastější převtělení. Říkáme, že jsme měli sen. Myslíme tím tělo. Co ale má bdělé tělo společného se snem? Nic. To jen duch, který v bdělém stavu dlí v bdělém těle, nyní sní a v tomto snu má jiné tělo snové. Ve snu má duch všechny kvality, které získal v bdělém stavu. Pouze v bdělém stavu je možno cvičit a růst pomocí pěstování jógy. Každý zisk v bdělém stavu zároveň ovlivňuje i stav ve snech. Stejně tak, až toto vtělení skončí a začne vtělení následující, potom duch bude mít všechny kvality, které získal v předchozím vtělení. A způsob jeho vtělení bude samozřejmě odpovídat kvalitám které duch nabyl. | atha | Když; ale; také | vá | buď-nebo; i | joginám | Jogín - člověk činný | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | kule | rodina | bhavati | stane se; nastane | dhímatám | moudrý | etat | toto; tento | hi | jistě; také | durlabha | těžko získat | taram | větší | loke | svět | džanma | zrození; vznik | jad | pro; který | ídršam | takovýto |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 18.8.2011, zobrazeno : 2482
|