63. pokračování korespondenčního kurzu - verše 10.1-6 Úvod desáté kapitoly - Majestátnost božské podoby. V desáté kapitole navazuje Kršna na své učení z minulých kapitol. Můžeme si všimnout, jak každou kapitolou vzrůstá radost a nadšení Kršnova projevu. V první kapitole Ardžuna propadl smutku. V druhé kapitole přednáší Kršna logické argumenty proti Ardžunovu smutku a učí ho, jak funguje lidská mysl a které metody se pro výzkum mysli používají. V dalších kapitolách tuto nauku podrobněji rozpracovává do jednotlivých druhů jógy. V sedmé kapitole Kršna pomalu obrací Ardžunovu pozornost od zkoumání svého vlastního vnitřního světa směrem všeprostupujícímu věčnému principu a cestě světla poznání v kapitole osmé. Devátá kapitola emotivně shrnuje předchozí učení v cestu moudré pokory a činorodosti. Na tento nadšený projev navazuje Kršna, který vidí, že ze smutného a nešťastného Ardžuny se stal pozorný posluchač. Proto mu nyní přednese učení o Božské vznešenosti a všeprostupnosti. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 10.1. | | šrí bhagaván uváča bhúja eva mahábáho šrrnu me paramam vačah jatte'ham príjamánája vakšjámi hitakámjajá
Šrí Bhagaván uvádí : Znovu jistě, Mahábáho, poslyš Má slova nejlepší, která ti Já pro Tvé blaho, díky Tvé úctě, vyjevím. | | Blahoslavený Pán pravil: Znovu, Mocný válečníku, pečlivě slyš Má nejlepší slova, která tobě, který je uctíváš, vyjevím pro blaho tvé. | V Ardžunově nitru byl smutek ze smrti svých blízkých vystřídán radostí a nadšením z Kršnovy přízně. Kršna mu vysvětluje odvěkou moudrost o skrytých tajemstvích života. Ardžunovo nadšení a radost jsou velice důležité. Všechny racionální metody a cvičení k poznávání a uklidnění mysli jsou velice užitečné, ale klid meditace bez tiché radosti a nadšení jen s velikými obtížemi překoná hráz nevědomosti. Nejkratší cesta ke svobodě nevede skrze rozum v hlavě, ale skrze čistotu srdce. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | bhúja | znovu | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | mahábáho | Ardžuna - mocně vyzbrojený (v 6.38, 11.23, 18.1 Kršna) | šrrnu | slyš; poslechni si | me | můj; mi | paramam | nejvyšší | vačah | slova | jat | jak | te | Tobě; tito | aham | Já, jsem | príjamánája | poctěn | vakšjámi | vyjevím | hita | blaho | kámjajá | toužící; přející |
| | Verš : 10.2. | | na me viduh suraganáh prabhavam na maharšajah ahamádirhi devánám maharšínám ča sarvašah
Můj původ neznají Bozi, ba ani mudrci velcí. Jsem jistě zdrojem bohů všech a také velkých mudrců. | | Ani bohové v nebi, ani velcí mudrci neznají Můj původ, neboť Já jsem zdrojem všech bohů i velkých mudrců. | Tento verš je odpovědí na otázky, proč je Bůh a svět takový, jaký je, proč Bůh neudělá všechny bytosti šťastnými a podobně. Nikdo o mně nic neví, protože oni jsou pouhým projevem mé přirozenosti. Co vědí bytosti o Bohu? Nic. Podobné nic ví myšlenka o vědomí a třeba i mozku, díky kterému vznikla. Stejné nic ví hmota nebo energie o prostoru, ve kterém se objevuje a pohybuje. Musíme se smířit s tím, že je to takové, jaké to je. Jakékoli filozofování na toto téma nikdy nemůže dát žádnou jasnou a ověřitelnou odpověď a je to pouze konstrukce badatelovy mysli. Můžeme však podrobně poznat, jak svět vnímáme a prožíváme a také můžeme tuto svoji představu světa udělat lepší a radostnější. Navíc můžeme zklidnit svoji mysl natolik, že prakticky poznáme, co to je "božský" stav věčnosti. Ale jaký je univerzální Bůh a proč je svět jaký je nikdy nepoznáme, ale ve stavu věčnosti to už nebude vůbec důležité. | na | Ani; ne- | me | můj; mi | viduh | dozvědět se; znát; vědět | sura | Bůh | ganáh | řady; zástupy | prabhavam | původ; pocházet z | na | Ani; ne- | maha | velký | ršajah | mudrc, zřec | aham | Já, jsem | ádir | počátek; začátek | hi | jistě; také | devánám | bohům | maha | velký | ršínám | mudrc, zřec | ča | a; také | sarvašah | zcela; vše |
| | Verš : 10.3. | | jo mámadžamanádim ča vetti lokamahešvaram asammúdhah sa martješu sarvapápaih pramučjate
Kdo bez zrodu a počátku zná Mne Pána všeho světa, nezmatený ten smrtelný je všech hříchů svých zbavený. | | Kdo Mne poznají jako velkého Pána světa, nezrozeného a bez počátku, ti, ač smrtelní, nejsou dále oklamáni a jsou od všech hříchů osvobozeni. | Pokud se dostatečně uklidníme a poznáme obraz světa, který se v naší mysli vytváří, můžeme si uvědomit tu skrytou podstatu našeho života. Když si jí všimneme, potom můžeme pomalu přenést své vnímání svého života z hlavy do duchovního srdce. Toto srdce zdánlivě leží asi 5 centimetrů napravo od středu prsou a v něm spočívá pocit pravého Já, zdroje všech představ. Zkoumejte, jak vnímáte svět a jaký máte pocit sebe sama a zkoušejte vnímat, co dříme na pravé straně vašeho hrudníku. Toto je zcela praktická záležitost a nikdo vám v tomto výzkumu nemůže pomoci. | jah | kdo | mám | mne | adžam | nezrozený; nevzniklý | anádim | bez počátku | ča | a; také | vetti | považovat; znát | loka | svět | maha | velký | íšvaram | Bůh; Pán | asammúdhah | neoklamán | sah | on; ten; tak | martješu | mezi smrtelnými | sarva | všichni; vše | pápaih | hřích; zlý čin | pramučjate | zcela (pra) osvobozen (mučjaté) |
| | Verš : 10.4. | | buddhirgňánamasammohah kšamá satjam damah šamah sukham duhkham bhavo'bhávo bhajam čábhajameva ča
Rozum, poznání, jistota, pravda, vláda tělu, mysli, radost, strast, bytí, nebytí, strach, odvaha, shovívavost, | | Rozum, poznání, nepomýlenost, shovívavost, pravdivost, klid těla, klid mysli, radost, strast, bytí, nebytí a strach a také neohroženost, | buddhih | moudrost; rozum | gňánam | poznání | asammohah | nepomýlenost | kšamá | shovívavost | satjam | pravdivost; pravda | damah | sebeovládání | šamah | klid mysli | sukham | štěstí; radost; snadno | duhkham | strast | bhavo | existence; bytí | abhávo | být proměnný; nestálý | bhajam | strach | ča | a; také | abhajam | neohroženost; nebojácnost | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také |
| | Verš : 10.5. | | ahimsá samatá tuštistapo dánam jašo'jašah bhavanti bhává bhútánám matta eva prthagvidháh
nenásilí, stálost, pokoj, strohost, dary, sláva, hana, toto jsou stavy bytostí ze Mne vzešlé, různorodé. | | nenásilí, vyrovnanost, spokojenost, odříkání, dobročinnost, sláva i pohana, toto jsou různorodé stavy bytostí, které ze Mne vycházejí. | Všechny smyslové vjemy zpracovává rozum na základě předchozích zkušeností. Jaké pocity vjemy vyvolají záleží na stavu poznání a různých kvalitách mysli. Pokud převládá v mysli klid a ctnosti, také vnitřní stavy jsou hodně klidné a harmonické. Čím více omylů a neznalostí zůstává v mysli, tím více strachů, hněvu a tužeb různé strasti a urážky vyvolávají. Stav mysli je zcela závislý na její čistotě a úrovni poznání. | ahimsá | nenásilí | samatá | stálost,vyrovnanost | tuštis | spokojenost | tapah | odříkání; pokání | dánam | dary; dobročinnost | jašo | sláva | ajašah | pohana; potupa | bhavanti | stát se | bhává | stav; existence | bhútánám | bytosti | matta | Mne | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | prthak | jednotlivě; odděleně; různé | vidháh | druhy; odlišnosti |
| | Verš : 10.6. | | maharšajah sapta púrve čatváro manavastathá madbhává mánasá džátá ješám loka imáh pradžáh
Sedmero velkých mudrců dávných i čtvero Manuů, se z Mojí mysli zrodilo a svět tento oživilo. | | Sedmero dávných velkých mudrců a také čtvero Manuů, se zrodili ze jsoucnosti Mojí mysli a tento svět oživili. | Tímto veršem se Kršna opět hlásí ke starším dílům, které v jeho době utvářely způsob vnímání světa tehdejších lidí. Mezi sedmi mudrci je ve Védách a Puránách uváděn Brghu, o kterém bude Kršna mluvit v 25. verši. Těchto sedm mudrců má za manželky nebeské víly Karttiky neboli naše Plejády. Čtyři Manuové jsou praotci lidstva v různých epochách, jeden z nich bude Manu, zmíněný na začátku čtvrté kapitoly. Tento verš má podobný význam jako Kristovo prohlášení, kdy tvrdí že nepřišel zákon zrušit, ale naplnit. Ve čtvrté kapitole právě v souvislosti s Manuem Kršna uvádí, že jeho moudrost byla na Zemi už v dávných časech, ale byla postupně nevědomými lidmi nepochopena a špatně předávána. To je důvod, proč se Kršna věk po věku, neboli čas od času, znovu vtěluje na tento svět. Pouze člověk znalý může odstranit nános nečistot a znovu obnovit dávnou moudrost. | maha | velký | ršajah | mudrc, zřec | sapta | sedm | púrve | předchozí | čatváro | čtyři | manavas | Manuové | tathá | také; dále | mat | Mne; mým | bhává | stav; existence | mánasá | mysl | džátá | vznikat; rodit se | ješám | kterým; kteří | loka | svět | imáh | tyto | pradžáh | živé bytosti |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 21.9.2011, zobrazeno : 2410
|