66. pokračování korespondenčního kurzu - verše 10.19-24 Kršnovy vznešené projevy v jeho vlastních slovech. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 10.19. | | šrí bhagaván uváča hanta te kathajišjámi divjá hjátmavibhútajah prádhánjatah kurušreštha nástjanto vistarasja me
Šrí Bhagaván uvádí : Dobrá, tobě teď odhalím ty Božského Já projevy. Jen ty hlavní, Kurušreštho, není konce Mých projevům. | | Blahoslavený Pán pravil: Tedy jistě ti teď odhalím projevy Božského Já. Však jen ty důležité, Nejlepší z Kuruů, neboť není konce Mých projevů. | Ardžuna je nyní připraven vyslechnout si Kršnovu nauku. Kršna mu ji samozřejmě přednese. Díky dávným mudrcům si můžeme tento rozhovor poslechnout i my a máme možnost zahlédnout alespoň kousek odvěké moudrosti. Kršna mluvil podobně i v předchozích kapitolách, ale až nyní je jeho žák připraven moudrost přijmout. Stejně tak to bude i s námi. Pokud v nás Bhagavadgíta vzbudí podobné nadšení, pak se naše schopnost přijmout tuto moudrost zvyšuje. Pokud se nadšení neobjevuje, musíme číst Bhagavadgítu znovu a znovu. Musíme meditovat, musíme aktivně upravovat svoje vzorce myšlení, dokud se toto nadšení neobjeví. Naše cesta k dokonalosti a potřebná cvičení se musí stát určitou posedlostí. Čím větší soustředění získáme, tím rychlejší cesta změny bude. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | hanta | Souhlas | te | Tobě; tito | kathajišjámi | sdělím; odhalím | divjá | Božský | hi | jistě; také | átma | pravé Já; mysl | vibhútajah | stvoření; projevy | prádhánjatah | důležité; podstatné | kurušreštha | Ardžuna - nejlepší z Kuruů | na | Ani; ne- | asti | tam (je) | anto | konec | vistarasja | detailů | me | můj; mi |
| | Verš : 10.20. | | ahamátmá gudákeša sarvabhútášajasthitah ahamádišča madhjam ča bhútánámanta eva ča
Jsem věčné Já, Gudakéšo, všem bytostem v srdci dlící. A Jsem počátkem i středem, jistě též koncem bytostí. | | Jsem věčné Já, Přemožiteli spánku, umístěné všem bytostem v srdci. Toto Já je na počátku, ve středu a samozřejmě i na konci bytostí. | Kršna začíná svůj přednes tím nejdůležitějším projevem. Je věčným Já v srdci každé bytosti. Toto Já je svědkem zrodu bytosti, sleduje celý život a to samé Já sleduje i konec bytosti, tedy její smrt. Pak bude chvíli klid a pokud existují důvody pro další zrození, tak se objeví obraz nového těla a nového života. Tento obraz bude sledovat opět stejné, věčné a neměnné Já. Kršna v tomto verši nazývá Ardžunu Gudakéšou, Přemožitelem spánku. Každý člověk, který se trpně nechává unášet životem, je z pohledu věčného Já spící. Kdo se začne zajímat o smysl života, podrobně zkoumat co prožívá a jak život vnímá, tehdy začíná se svým spánkem bojovat. Když se rozhodne, že pozná největší tajemství života, tehdy svůj spánek přemůže. Pouze takový člověk může překonat hradbu nevědomosti a spočinout v čistém poznání. Bhagaván Šrí Ramana Maharši označil tento verš za podstatu svého učení. | aham | Já, jsem | átmá | pravé Já; mysl | gudákeša | Ardžuna - Gudakéša; přemožitel spánku | sarva | všichni; vše | bhúta | bytost | ášaja | srdce | sthitah | umístěn; zůstávat; setrvávat; postaven | aham | Já, jsem | ádiš | počátek; začátek | ča | a; také | madhjam | střed; průběh | ča | a; také | bhútánám | bytosti | anta | konec | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také |
| | Verš : 10.21. | | áditjánámaham višnurdžjotišám raviramšumán maríčirmarutámasmi nakšatránámaham šaší
Jsem Višnu mezi Aditji, světlům jsem Slunce zářící, Mariči mezi Maruty, Měsícem mezi hvězdámi. | | Z bohů Aditjů jsem Višnu, mezi světly jsem zářící Slunce, Mariči jsem větrům Marutům a mezi hvězdami jsem Měsícem. | Následující seznam různých projevů se vztahuje k velice pestré hinduistické tradici. Každý projev má svůj příběh, který Indové velmi často velice podrobně znají. Každý takový příběh je jen jiným způsobem podaná moudrost, kterou Kršna nyní předává Ardžunovi. Tyto projevy mají rozličné podoby a Kršna je vždy ta nejvýznamnější část. Nesmíme však zapomenout, že Kršna je všeprostupující a tak je samozřejmě i podstatou všeho ostatního, zdánlivě ne tolik skvělého nebo významného. Kršna je považován za vtělení boha Višnua, a proto je tento bůh uveden hned na začátku. Višnuovým projevem je Slunce a to se přirovnává k nejvyššímu poznání a moudrosti. Kde je neznalost je tma, kde je poznání je světlo. Měsíc je dominantní objekt na naší noční obloze, který částečně osvětluje noční čas. Marutové symbolizují různé projevy větru a Maríči je syn Brahmy a děd Marutů. | áditjánám | Aditjům - synové Aditi - bohové | aham | Já, jsem | višnur | Višnu | džjotišám | světlům | ravih | Slunce | amšumán | zářící | maríčir | Mariči | marutám | Marutům | asmi | jsem | nakšatránám | hvězdám | aham | Já, jsem | šaší | Měsíc |
| | Verš : 10.22. | | vedánám sámavedo'smi devánámasmi vásavah indrijánám manaščásmi bhútánámasmi četaná
Mezi Védy jsem Sáma Véd, bohům jsem Indra Vásava, mysl jsem smyslům vládnoucí, inteligencí bytostí. | | Ze čtyř Védů jsem Sama Véd, z bohů jejich vládce Indra, jsem myslí, která vládne smyslům a v bytostech jsem vědomím. | Čtyři nejstarší hinduistické knihy jsou Védy. Tyto knihy se předávají z pokolení na pokolení ústní tradicí, i když již poměrně dlouhou dobu jsou i v písemné podobě. Vybraní brahmínští chlapci se přibližně 12 let učí tyto knihy zpaměti, slovo od slova, včetně tónu a intonace. Nejstarší knihou je Rgvéd, který obsahuje mystické učení a přednáší se monotónním rytmickým přednesem. Další knihou je Jadžurvéd, obsahující nauku o přírodních vědách a přednáší se v několika tónech. Sámavéd obsahuje nauku o zvuku, o veškerých vibracích. Je přenášen zvláštním druhem zpěvu a je mnohem libozvučnější. Brahmínů, kteří patří do skupiny Sáma Védu, je jen asi desetina z celkového počtu a tak je možnost poslechu Sáma Védu mnohem vzácnější. Indra je vládce bohů a otec Ardžuny. Mysl je považována za vládkyní smyslových vjemů a schopnost vnímání je podstatou života všech bytostí. | vedánám | Védům | sámavedo | Sáma Véd | asmi | jsem | devánám | bohům | asmi | jsem | vásavah | Vásava - bůh Indra, vládce bohů | indrijánám | smysly | manah | mysl | ča | a; také | asmi | jsem | bhútánám | bytosti | asmi | jsem | četaná | mysl; vnímání; inteligence |
| | Verš : 10.23. | | rudránám šankaraščásmi vittešo jakšarakšasám vasúnám pávakaščásmi meruh šikharinámaham
Rudrům jsem Šivou Šankarou, Kubérou skřítkům strážícím, mezi Vasuy jsem oheň a Méru mezi horami. | | Z Rudrů jsem Šivou Šankarou, pro skřítky jsem bůh bohatství Kubéra, z Vasuů jsem ohněm a mýtická hora Méru mezi horami. | Šankara je forma boha Šivy, který je ve Védách označován za Rudru, doslova Křiklouna. Později se Šivův kult mění a nyní zastává mimořádné postavení Boha bohů. Šiva je v hinduistické tradici označen za Ničitele, což se nyní obecně chápe jako Ničitel nevědomosti. Šiva je spojen s filozofií nedvojnosti. Zatímco Stvořitel Brahma vytváří mnohost a rozdílnost, Udržovatel Višnu mnohost dále udržuje, Šiva tuto mnohost ukončuje. Většinou to bývá na konci života a tak je chápán jako Bůh smrti, ale pokud je mnohost odstraněna již za života bytosti, tak je to označováno za duchovní osvobození, takže v této souvislosti je Ničitelem nevědomosti. Princip nedvojnosti je zmíněn například ve verši 10.20, ale jeho výskyt naleznete v různých verších v celé Bhagavadgítě. Kubéra je Bůh bohatství a pokladů a jeho lid Jakšové jsou různí trpaslíci a elfové, kteří žijí v podzemí. Oheň je nejznámější projev energie a špičatá hora Méru může být brána jako centrum naší galaxie. Na duchovní úrovni je Méru středem ve všech různých podobách. V té nejdokonalejší podobě je to cíl našeho duchovního snažení. | rudránám | Rudrům | šankaraš | Šankara - Šiva | ča | a; také | asmi | jsem | vittešo | Pán (iša) bohatství (vitta) - Kubéra | jakša | Jakšové - skřítci | rakšasám | Rakšasové - démoni | vasúnám | Vasuům | pávakah | oheň | ča | a; také | asmi | jsem | meruh | mýtická hora Méru, střed vesmíru | šikharinám | horám | aham | Já, jsem |
| | Verš : 10.24. | | purodhasám ča mukhjam mám viddhi pártha brhaspatim senánínámaham skandah sarasámasmi ságarah
Mezi kněžími předními Mne znej, Pártho, Brhaspatim, Skandou z velitelů armád a vodám těm jsem oceán. | | Mezi předním kněžím věz, Synu Prthy, že jsem Brhaspati, kněz boha Indry, z velitelů armád jsem Šivův syn Skanda a vodstvům jsem nesmírným oceánem. | Nejvýznamnější kněz v hinduismu je kněz Vládce bohů Indry. Vojevůdce bohů Skanda se narodil za sémě boha Šivy a ten jako malý chlapec zabije velice mocného démona Táraku. Nesmírný oceán je koncem putování většiny zemského vodstva a zároveň začátkem dalšího cyklu, kdy se voda vypařuje a vrací zpět do atmosféry, odkud se později vrací ve formě deště zpět. Některé kapky se vrátí do oceánu přímo, jiné čeká dlouhá cesta, než se znovu spojí s oceánem. Na odpaření je možno nahlížet jako na očistný proces, kdy voda dole zanechává všechny nečistoty, které při svém pozemském putování nasbírala. | purodhasám | kněžím | ča | a; také | mukhjam | čelní; přední | mám | mne | viddhi | znát; vědět | pártha | Ardžuna - syn Prthy (Kuntí) | brhaspatim | Brhaspati - kněz vládce bohů Indry | senánínám | velitelé armád | aham | Já, jsem | skandah | Skanda - syn boha Šivy a Paravatí | sarasám | vodním nádržím | asmi | jsem | ságarah | oceán |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 2.10.2011, zobrazeno : 3814
|