70. pokračování korespondenčního kurzu - verše 11.1-4 Odhalení vesmírné podoby Ardžuna si v minulé kapitole od Kršny vyslechne jakým rozličným způsobem se Bůh, zosobněný Krišnou, projevuje. Tato kapitola začíná Ardžunovou touhou alespoň částečně uvidět tyto podoby. Kršna svému oddanému samozřejmě vyhoví, ale vysvětlí mu, že tuto velikost nelze vidět lidským zrakem. Jednou za Šrí Ramanou Maharšim přišel bohatý člověk a nabízel Šrí Ramanovi všechny své peníze, když mu umožní vidět Boha. Šrí Ramana mu odpověděl, že vidět Boha není možné. Nabídl mu však, že z něj může Boha udělat. Toto tvrzení je zcela v souladu s učením Advaity i Bhagavadgíty. Cokoli vidíme je vize, pomíjivost, která se objevila a zmizí. My hledáme to, co tu je pořád, co je věčné a neměnné a pokud se nám podaří rozhrnout závoj pomíjivé iluze, pak jsme, alespoň na okamžik, svou podstatou. Tento prožitek není vize. Je to jen pohled na iluzorní svět z věčnosti podstaty. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 11.1. | | ardžuna uváča madanugrahája paramam guhjamadhjátmasamgňitam jattvajoktam vačastena moho'jam vigato mama
Ardžuna uvádí : Tak jsi mi z přízně nejvyšší tajemství zdroje Já zvané slovy Tvými takto řekl a odstranil jsi ten klam můj. | | Ardžuna pravil: Ty jsi přednesl z náklonnosti ke Mně nejvyšší tajemství o původu Já a tato Tvá slova můj klam ten odstranila. | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | mat | Mne; mým | anugrahája | náklonost | paramam | nejvyšší | guhjam | tajemství; záhada; zázrak | adhjátma | prostoupený Já; celé Já | samgňitam | nazývat; označovat | jat | jak | tvaja | Tvá | uktam | pravit | vačas | slova | tena | tento | mohah | zmatení; klam | ajam | toto | vigato | zbavit; odstranit | mama | moje |
| | Verš : 11.2. | | bhavápjajau hi bhútánám šrutau vistarašo majá tvattah kamalapatrákša máhátmjamapi čávjajam
O vzniku, zániku tvorů poslouchal jsem Tě pozorně, Ó Lotosolistooký, i bytí vznešeném pravém. | | O vzniku a zániku bytostí a také o vznešeném pravém bytí jsem Tě poslouchal pozorně, Ó příteli s očima podobnýma listům lotosů. | Hledající naslouchá svému učiteli, hledá v knihách a všechny poznatky sám ve vlastním praktickém cvičení zkouší na sobě a své mysli. Recept na štěstí není složitý. Obtížná část je přemoci své neřesti a pochyby. To však nemůže udělat nikdo jiný než hledající člověk. Je nutno najít rovnováhu mezi požitkem a odříkáním, oddaností k Bohu a závislostí na Bohu nebo na světě. I oddanost je metoda výcviku mysli a i tato metoda musí být správně použita, aby nepřinesla stejnou nesvobodu, jaké se hledající snaží zbavit. Cílem snažení je zcela samostatná bytost nezávislá na i svém současném těle, která však plní všechny potřebné úkoly, které život v těle, rodině a společnosti přináší. | bhava | buď; staň se | apjajau | zánik | hi | jistě; také | bhútánám | bytosti | šrutau | slyšet | vistarašah | podrobně; detailně | majá | mnou | tvattah | od Tebe | kamala | lotos | patra | lístek | akša | oči | máhátmjam | vznešené bytí | api | v; i; zahrnovat | ča | a; také | avjajam | neměnné; skutečné |
| | Verš : 11.3. | | evametadjatháttha tvamátmánam paramešvara draštumiččhámi te rúpamaišvaram purušottama
To co jsi nyní uvedl o Tvém Já, Pane Nejvyšší, vidět chci v podobě Tvojí, Božské, Ó Purušotamo. | | Tak jak jsi mluvil o Tvém Já, Ó Nejvyšší Pane, tak chci vidět Tvou Božskou podobu, Ó Nejvyšší Osobo. | evam | tak | etat | toto; tento | jatha | jako | áttha | řečeno | tvam | tě; tebe; ty | átmánam | mysl; pravé Já | parama | nejvyšší; věčný | íšvara | Bůh; Pán | draštum | vidět | iččhámi | chtít | te | Tobě; tito | rúpam | podoba; forma | aišvaram | Božský | purušottama | Kršna - Nejvyšší bytost |
| | Verš : 11.4. | | manjase jadi taččhakjam majá draštumiti prabho jogešvara tato me tvam daršajá'tmánamavjajam
Jestli myslíš, že Já mohu spatřiti to, Ó Nejvyšší, Jógy Pane, potom mi Tvé odhal, pravé Já skutečné. | | Myslíš-li, že je možné, abych ho Já takto uviděl, Ó Nejvyšší, potom mi odhal Tvé skutečné Já, Ó Vládče Disciplíny. | Když víra přemůže pochyby, když je hledající připraven a když je jeho vlastní snahou jeho pouto k tělu nalomeno, tehdy může dostat dar Božské milosti. Je to první krátký prožitek věčnosti. Jde o rozpojení vazeb mezi věčným duchem a tělem i okolním světem. Představa těla a světa se nezmění, změní se ten, kdo vnímá. Toto rozpojení pouta se strastí, jak je popisováno ve verši 6.23. přináší intenzivní uvolnění duchovní i tělesné a tím i zatím nikdy nepoznanou blaženost. Tento dar zcela změní rozložení sil uvnitř hledajícího ve prospěch ducha, i když ego na tomto stavu umí také velice vydělat. Problémem ega však je, že neumí tento stav vyvolat. Ego tento stav svobody celou dobu potlačuje a zakrývá. Aby se stav svobody znovu objevil, musí ego opět na tuto chvíli zmizet. | manjase | myslet | jadi | jestli | tat | to | šakjam | možné | majá | mnou | draštum | vidět | iti | tak; proto | prabho | Kršna - Nejvyšší Pán | joga | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha; vůle | íšvara | Bůh; Pán | tatah | potom | me | můj; mi | tvam | tě; tebe; ty | daršajá | odhal; ukaž | átmánam | mysl; pravé Já | avjajam | neměnné; skutečné |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 6.10.2011, zobrazeno : 2470
|