94. pokračování korespondenčního kurzu - verše 14.16-20 Důsledky činů v jednotlivých kvalitách a hledání podstaty, která dlí nad kvalitami. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 14.16. | | karmanah sukrtasjáhuh sáttvikam nirmalam phalam radžasastu phalam duhkhamagňánam tamasah phalam
Činy ctnostné, praví se, čistota má ryzí plody, vliv má však vždy plody strasti, nepoznání temné plody. | | Činy ctnostné, praví se, v čistotě nesou ryzí plody, kvalitě vlivu však přísluší plody strasti a nevědomost je plodem temnoty. | Většina lidí jedná v různých situacích v různých kvalitách. Někdy zvítězí čistota, jindy touhy a někdy lenost a záludnost. Když si uvědomíme jak v nás kvality jednají, potom máme velice dobrý a pevný základ pro změnu naší osobnosti, našeho jednání, naší mluvy i naší mysli. | karmanah | činy; činnost | sukrtasja | ctnostný; | áhuh | praví se | sáttvikam | kvalita čistoty; jedna z kvalit hmotné přírody (guna) | nirmalam | bez nečistot; čisté | phalam | plody; zisky | radžasah | kvalita neklidu, ovládání | tu | ale; však | phalam | plody; zisky | duhkham | strast | agňánam | nevědomost | tamasah | kvalita temnoty | phalam | plody; zisky |
| | Verš : 14.17. | | sattvátsaňdžájate gňánam radžaso lobha eva ča pramádamohau tamaso bhavato'gňánameva ča
Čistota plodí poznání a jistě vliv plodí lačnost, temnota nedbalost a klam, také jistě hloupost zrodí. | | Čistota rodí poznání a vliv jistě nenasytnost, temnota zrodí nepozornost, klam a také jistě nevědomost. | Základem všeho nepěkného v životě je nevědomost, neznalost vznešenosti našeho skutečného Já. Protože nevíme, že jsme věčně tiší a šťastní, tak prožíváme různé iluzorní situace pomíjivých radostí a smutků. Také se dá říci to, že protože prožíváme pomíjivá štěstí a smutky, tak nevíme že jsme věčně svobodní a šťastní. Nevědomost je temnota zahalující světlo poznání. Činorodost a ovlivňování okolí pro trochu pomíjivého štěstíčka je projevem druhé kvality. Ta umožňuje aktivní změnu myšlení a dosažení nejen stavu čistoty, ale i stavu nade všemi kvalitami ve věčné svobodě. | sattvát | z kvality čistoty; ze sattvy | saňdžájate | rodit; plodit | gňánam | poznání | radžaso | z kvality neklidu, ovládání | lobha | chtivost; nenasytnost | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také | pramáda | nepozornost | mohau | klam | tamasah | kvalita temnoty | bhavato | Tvé (vznešené); nastat | agňánam | nevědomost | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také |
| | Verš : 14.18. | | úrdhvam gaččhanti sattvasthá madhje tišthanti rádžasáh džaghanjagunavrttisthá adho gaččhanti támasáh
Vzhůru jdou v čistotě dlící, uprostřed dlí vlivem jatí, ubohou jakostí činů padají chycení ve tmě. | | Nahoru směřují ti, kdo dlí v čistotě, uprostřed setrvávají ti, kdo jsou zajatí vlivem, nízkou kvalitou činů dolů směřují ti, kdo jsou v temnotě. | Kdo se snaží žít více v čistotě ten samozřejmě stoupá do lepšího života. Kdo podléhá touhám a činorodosti, ten také získává zkušenosti. každý promarněný život je další informace, další střípek do mozaiky, ze která potom může velice rychle nastat úplná změna k čistotě. Kdo má mysl prostoupenou temnotou, nenasytností a leností, ten také získává cenné informace o tom, že takový styl života není správný a odplata bude jistě velice nepříjemná. Každý okamžik každého života je cenný. Setkání se žebrákem je poučení o tom, jak sami jsme dobře zaopatřeni. Můžeme si myslet, že naše bohatství je naše vlastní dílo a rychle budeme poučeni jeho ztrátou. | úrdhvam | nahoru | gaččhanti | získat | sattva | kvalita čistoty; jedna z kvalit hmotné přírody (guna) | sthá | sídlit | madhje | mezi | tišthanti | trvalý | rádžasáh | kvalita neklidu, ovládání | džaghanja | nízký | guna | kvality | vrttisthá | konat | adho | dolů | gaččhanti | získat | támasáh | kvalita temnoty |
| | Verš : 14.19. | | nánjam gunebhjah kartáram jadá draštánupašjati gunebhjašča param vetti madbhávam so'dhigaččhati
Pouze jakosti tvořící jestli zřec jasně uvidí, jakostem Vyššího když zná, Mého stavu on dosáhne. | | Když vidící uzří, že není jiný stvořitel než kvality a pozná to, co je vyšší než jsou kvality, ten dosáhne Mého stavu. | Důležitější než všechny kvality je však podstata. Tento základ života je nepostřehnutelný, protože je s námi v každém našem oka mžiku. Je to věčné Já dlící v našem srdci. Je to věčný svědek všech činností, který nemá kvality. Ty vznikají až v naší mysli, která také vzniká z našeho Já. Ve verši 3.28. je uvedeno, že jednají pouze kvality v kvalitách. Věčný duch je vždy neměnný. | na | Ani; ne- | anjam | jiná | gunebhjah | kvality | kartáram | stvořitel | jadá | jestli | draštá | vidějící; zřec | anupašjati | uvidí | gunebhjah | kvality | ča | a; také | param | nejvyšší; dávné; věčné | vetti | považovat; znát | mat | Mne; mým | bhávam | stav; existence | sah | on; ten; tak | adhigaččhati | získat; dosáhnout |
| | Verš : 14.20. | | gunánetánatítja tríndehí dehasamudbhaván džanmamrtjudžaráduhkhairvimukto'mrtamašnute
Jakosti trojí překoná vtělený, tělo rodící, zrodů, smrtí, stáří, strastí zbavený věčnost ochutná. | | Překoná-li vtělený tyto trojí kvality, které se z těla rodí a tělo tvoří, potom získává nesmrtelnost a je zbaven utrpení ze zrození, smrti, stáří a strastí. | Překonání kvalit je to samé, jako rozpoznání pole a jeho znalce. V poli jednají kvality, znalec je však nehmotný a nepostřehnutelný. Toto poznání založené na odpoutanosti a sebekontrole vrcholí uvědoměním si této věčnosti. Rozpojí-li se pouto mezi duchem a tělem, potom samozřejmě zaniká i utrpení ze zrození a smrti, stáří stejně tak i strádání. Ne že by dále smrt neexistovala. Smrt existuje, ale týká se pouze hmotného těla. Věčný duch je nekonečný a nesmrtelný a smrt je pro něj jen další myšlenka. | gunán | kvality | etán | tyto | atítja | překonat | trín | trojí | dehí | vtělený | deha | tělo | samudbhaván | zrodit | džanma | zrození; vznik | mrtju | zaniknout; zemřít | džará | stáří | duhkhair | neštěstí; strast | vimuktah | vysvobozen | amrtam | nektar; nesmrtelnost | ašnute | získat |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 14.11.2011, zobrazeno : 2495
|