95. pokračování korespondenčního kurzu - verše 14.21-27 Vlastnosti bytosti, která překonala tři kvality a výzva k oddanosti Kršnovi, která může osvobozovat. Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 14.21. | | ardžuna uváča kairlimgaistríngunánetánatíto bhavati prabho kimáčárah katham čaitámstríngunánativartate
Ardžuna uvádí : Co získá, kdo tři jakosti překonává, Ó Nejvyšší, jak se chová a jak tyto trojí jakosti překonal. | | Ardžuna pravil: Jaké vlastnosti získává ten, kdo tyto trojí kvality překonal, Ó Nejvyšší? Jak se chová a jak tyto trojí kvality překonal? | Ardžuna vyslechl úvod učení o třech kvalitách a o nejvyšším stavu, který se nachází mimo hmotný svět. Ardžunu zajímá,jak taková svobodná bytost vypadá, jak se chová a hlavně jak tohoto stavu lze dosáhnout. | ardžuna | Ardžuna - jeden z pěti Pánduovců; hlavní hrdina Bhagavadgíty, syn boha Indry. K němu Kršna pronáší svůj Zpěv Vznešeného | uváča | pravil | kair | kteří; kdo | limgais | vlastnost | trín | trojí | gunán | kvality | etán | tyto | atíto | překonat | bhavati | stane se; nastane | prabho | Kršna - Nejvyšší Pán | kim | k čemu; proč;co | áčárah | způsoby; chování; správné chování | katham | jak | ča | a; také | etáms | tuto | trín | trojí | gunán | kvality | ativartate | překonat |
| | Verš : 14.22. | | šrí bhagaván uváča prakášam ča pravrttim ča mohameva ča pándava na dvešti sampravrttáni na nivrttáni kánkšati
Šrí Bhagaván uvádí : Ke blahu ani k činnostem, a klamu jistě, Pándavo, nemá zášť když se objeví, ani touhu když odejdou. | | Blahoslavený Pán pravil: K blaženosti, činům a jistě klamu, Synu Pándua, nechová zášť, pokud se objeví a ani po nich netouží, pokud odejdou. | I když bytost prožije nějaké stavy díky působení kvalit hmotné přírody, přesto nesmí vzniknout k ani touha a ani odpor k těmto prožitkům. Jedná se o nejdokonalejší formu odpoutání, naprosté zničení vazeb mezi duchem a hmotným světem. | šrí | požehnaný; blahoslavený | bhagaván | Kršna - Pán; osvícená bytost, která má nejvyšší poznání; Bhag je patrně základ našeho Bůh | uváča | pravil | prakášam | zjevený; odhalený; osvícení | ča | a; také | pravrttim | činit | ča | a; také | moham | zmatení; klam | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | ča | a; také | pándava | Ardžuna - syn Pándua | na | Ani; ne- | dvešti | nenávidět; závidět | sampravrttáni | činí; objeví se | na | Ani; ne- | nivrttáni | nečiní; zmizí | kánkšati | toužit |
| | Verš : 14.23. | | udásínavadásíno gunairjo na vičáljate guná vartanta itjeva jo'vatišthati nengate
Jako lhostejně spočívá jakostmi nevyrušený, jakosti jistě jednají, on setrvává nehnutě. | | Jakoby nezúčastněně setrvává nerozrušen kvalitami, jistě kvality takto působí, ale on setrvává bez hnutí. | Celý život je jen proměnlivý film na promítacím plátně mysli. Nevědomý divák se nechá unášet dějem a prožívá různé protichůdné emoce. Divák znalý ví, že se dívá na film a že obraz není skutečný. Může vnímat jak je film mistrně poskládán, jak je skvostně vytvořen děj z jednotlivých střihů - prožitků. Přesto všechno je neustále sám sebou, divákem sedícím v sále a hledícím na pohyblivé obrázky. | udásína | nezúčastněný | vad | jako | ásíno | dlít | gunaih | kvality; tři kvality hmotné přírody | jah | kdo | na | Ani; ne- | vičáljate | rozrušit | guná | kvality | vartanta | setrvávat; působit | iti | tak; proto | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | jah | kdo | avatišthati | umístěn | na | Ani; ne- | ingate | chvět se |
| | Verš : 14.24. | | samaduhkhasukhah svasthah samaloštášmakáňčanah tuljaprijáprijo dhírastuljanindátmasamstutih
V sobě dlí, stejně slast i bol, hlínu, kámen, zlato bere, stejný k dobru, zlu, moudrý, stejný v haně i pochvale, | | Stejný je v radosti i ve strasti, v sobě stále spočívá, je stejný k hlíně, kamenu i zlatu, je stejný k blahému i neblahému, je moudrý a stejný v haně i vlastní chvále, | Jednotlivé protichůdné emoce jsou jen různými stranami jedné nesvobody nebo posedlosti. Každá radost skončí strastí, každá strast novou radostí. Blahodárné prožitky skončí a nahradí je neblahé události. Hlína, kámen a zlato v symbolickém významu mohou poskytnou prostředky pro zaopatření těla a není mezi nimi žádný rozdíl. Zlato nebo peníze jsou u většiny lidí základním předmětem touhy. Za ně si lze koupit skoro všechno. Bohužel tato koncentrovaná touha okrádá slabé povahy o jejich klid a štěstí a dělá z nich své otroky. Stejnost v pochvalách i pomluvách je založená na splnění vlastních povinností. Pokud mám povinnosti splněny, tak se mne nemůže žádná pomluva dotknout Stejně tak ani pochvala nemůže ovlivnit člověka, který má svůj ideál pro který žije a kterému obětuje veškeré své činnosti a bohatství. | sama | stejný | duhkha | neštěstí; strast | sukhah | štěstí; radost; šťastný | sva | své; vlastní | sthah | umístěn; setrvávat | sama | stejný | lošta | hrouda | ašma | kámen | káňčanah | zlato | tulja | rovný; stejný | prija | dobrý; vzácný; blahý | aprijo | nedobrého; nepříjemného | dhíras | moudrý; znalý | tulja | rovný; stejný | ninda | špinit; očerňovat; hanit | átma | pravé Já; mysl | samstutih | oslavovat; chválit |
| | Verš : 14.25. | | mánápamánajostuljastuljo mitráripakšajoh sarvárambhaparitjágí gunátítah sa učjate
V úctě i neúctě stejný, je rovný k druhu i soku, všech činností se odříká, praví, ten zdolal jakosti. | | Je stejný v poctě a opovržení, stejně nestranný k přátelům i nepřátelům, všech činností se vzdává. Praví se, že ten kvality překonal. | Kršna ukázal svou nestrannost v komentáři k verši 1.21. Vzdání se činností není nabádání k lenosti nýbrž k aktivnímu konání povinností a vzdávání všech plodů, které činnosti přinášejí. Vzdání se plodů také neznamená to, že svůj majetek rozdám chudým. Vzdání se se odehrává v mysli člověka, kdy se ničí vztahy k předmětům a majetku. Dobročinnost je jedna z povinností člověka, ale nesmí být dělána bez rozmyslu, aby neohrozila možnost správně plnit své povinnosti. | mána | pocta; pýcha | apamánajos | opovržení | tuljas | rovný; stejný | tuljo | rovný; stejný | mitra | přátelé | ari | nepřátelé | pakšajoh | nestranný | sarva | všichni; vše | árambha | činy; činnosti | paritjágí | zříci se | guna | kvality | atítah | překonat | sah | on; ten; tak | učjate | říkat; nazývat |
| | Verš : 14.26. | | mám ča jo'vjabhičárena bhaktijogena sevate sa gunánsamatítjaitán brahmabhújája kalpate
A pro Mne kdo neochvějnou jógou oddanosti slouží, tyto jakosti překoná, do Brahma hoden vejít je. | | A kdo slouží jen Mně neochvějnou disciplínou oddanosti, ten tyto kvality překonává a je způsobilý vejít do Brahma. | Člověk si musí osvojit všechny vyjmenované ctnosti. Nejjednodušší a nejkrásnější cesta je cesta oddanosti Kršnovi, která vede celkem snadno k cíli, kterým je Brahma. | mám | mne | ča | a; také | jah | kdo | avjabhičárena | nezlomný; neochvějný | bhakti | oddanost | jogena | Jóga - učení o ukázněném chování vedoucím k osvobození bytosti; disiplína; snaha | sevate | sloužit | sah | on; ten; tak | gunán | kvality | samatítja | překoná; nechá za sebou | etán | tyto | brahma | Brahma; Védy | bhújája | vejít; dojít | kalpate | být hoden; připraven; být způsobilý |
| | Verš : 14.27. | | brahmano hi pratišthá'hamamrtasjávjajasja ča šášvatasja ča dharmasja sukhasjaikántikasja ča
Jistě jsem základem Brahma, nesmrtelný a neměnný a také odvěkým řádem a jistě štěstím nezměrným. | | Já jsem jistě podstata Brahma, nesmrtelného a neměnného i odvěkého řádu a také štěstí nezměrného. | Kršna je základem Brahma. Jeho přízeň může pomoci překonat neznalost a vstoupit do vznešeného Brahma. Ani cesta oddanosti není však snadná. I tato cesta musí být procházena s nejvyšším odhodláním, s pevností vycházející z věčného Já, s odpoutaností, která umožní vznešený nadhled a s rozmyslem, který udržuje bytost na cestě stále v pohybu. Vstup do Brahma přináší nezměrné štěstí a hluboký klid založený na kosmickém řádu. | brahmanah | Brahma; Védy | hi | jistě; také | pratišthá | základ; podstata | aham | Já, jsem | amrtasja | nektar; nesmrtelnost | avjajasja | neměnný; věčné; neomezená skutečnost | ča | a; také | šášvatasja | věčné | ča | a; také | dharmasja | moudrost; řád | sukhasja | štěstí; radost | aikántikasja | nezměrné | ča | a; také |
| |
Předchozí lekce
Následující lekce |
Zařazeno dne : 14.11.2011, zobrazeno : 2408
|