106. pokračování korespondenčního kurzu - verše 17.7-13 Rozdělení jídla a obětí podle tří kvalit přírody Josef Fric Obsah kurzu Český zpěv v MP3 - POZOR! zpívá to má maličkost Sánskrtský zpěv | Verš : 17.7. | | áhárastvapi sarvasja trividho bhavati prijah jagňastapastathá dánam tešám bhedamimam šrrnu
I jídlo však všem bytostem trojího druhu milé je, oběť, dary, odříkání. Toto slyš dělení jejich. | | Také jídlo, oběti, odříkání a dobročinnost, různým bytostem příjemné, je trojího druhu. O jejich rozdělení toto slyš. | Nyní přednese Kršna dělení stravy a základních povinností člověka podle kvalit. Odříkání, dobročinnost a oběti označí Kršna na začátku 18. kapitoly za povinnosti, které by člověk neměl nikdy přestat vykonávat, a to v žádném stadiu života ani v žádném stupni poznání. | áháras | jídlo; životní potřeby | tu | ale; však | api | v; i; zahrnovat | sarvasja | všechna; každé | tri | trojí | vidho | poznat; rozlišit; druh | bhavati | stane se; nastane | prijah | drahý; vzácný; ctěný | jagňah | oběti | tapas | odříkání; pokání | tathá | také; dále | dánam | dary; dobročinnost | tešám | jejich; jim; oni | bhedam | rozdělení; rozložení | imam | tuto | šrrnu | slyš; poslechni si |
| | Verš : 17.8. | | ájuhsattvabalárogjasukhaprítivivardhanáh rasjáh snigdháh sthirá hrdjá áháráh sáttvikaprijáh
Život čistý, silný, zdravý, štěstí, radost zvyšující, šťavnatá, mastná, vydatná, chutná strava, co čistý ctí. | | Čistotu života, sílu, zdraví, štěstí a spokojenost zvyšující, šťavnatá, olejnatá, vydatná a lahodná strava, je lidmi v kvalitě čistoty ctěná. | Čistá strava by měla být vhodná pro výživu těla, která dodá tělu vše potřebné pro zdraví. Měla by být lahodná, aby i mysl po pozření stravy byla spokojená a šťastná. Již ve verši 3.13. bylo uvedeno, že se strava má přijímat jako zbytek po oběti bohům, aby se předešlo budování závislostí na požitku ze stravy. Toto hledisku by mělo být při vaření stravy také dodržováno. | ájuh | život; žití v těle | sattva | kvalita čistoty; jedna z kvalit hmotné přírody (guna) | bala | síla | árogja | zdraví | sukha | štěstí; radost | príti | spokojenost | vivardhanáh | zvyšuje; zlepšuje | rasjáh | chuť; šťáva | snigdháh | olejnatá | sthirá | trvalá; vydatná | hrdjá | lahodný | áháráh | jídlo; životní potřeby | sáttvika | kvalita čistoty; jedna z kvalit hmotné přírody (guna) | prijáh | drahý; vzácný; ctěný |
| | Verš : 17.9. | | katvamlalavanátjušnatíkšnarúkšavidáhinah áhárá rádžasasještá duhkhašokámajapradáh
Hořká, kyselá a slaná, pikantní, suchá, pálivá, strava těm vlivným je milá, strast, smutek, nemoc způsobí. | | Hořká, kyselá, slaná, příliš horká, kořeněná, suchá a pálivá strava je lidem v kvalitě vlivu milá. Tato strava strasti, smutek a nemoci způsobuje. | Pokud strava překypuje různými výraznými chuťovými vjemy, potom je taková strava v kvalitě vášní a požitků. Taková strava nejen strhává pozornost od vnitřního klidu a spokojenosti ducha, ale může přinést i některé nemoci těla. | katu | hořký | amla | kyselý | lavana | slaný | ati | příliš; vše | ušna | horko | tíkšna | kořeněný | rúkša | suchá | vidáhinah | pálivá | áhárá | jídlo; životní potřeby | rádžasasja | kvalita neklidu, ovládání | ištá | předměty vytoužené | duhkha | neštěstí; strast | šoka | smutek | ámaja | nemoc | pradáh | vytvářet; způsobit |
| | Verš : 17.10. | | játajámam gatarasam púti parjušitam ča jat uččhištamapi čámedhjam bhodžanam támasaprijam
Nehotové a nechutné, páchnoucí také zvětralé, zbytky i jídlo nečisté to ctí lid jakostí temných. | | Jídlo nevhodné a nečisté, nedovařené, nechutné, páchnoucí a zvětralé a stejně i zbytky a odpadky, je oblíbené lidmi v kvalitě temnoty. | Strava temná a nečistá je strava lidí, kteří z mnoha důvodů nedodržují ani hygienické návyky, natož nějaké vyšší principy života. Velmi záleží na kvalitě společnosti, pokud společnost nedbá na základní principy čistoty života, potom se nemajetní lidé musí živit tím co seženou. Bohatí lidé zase podléhají požitkářství a tak celá společnost postupně dále upadá. | játajámam | nedovařené | gata | odešli | rasam | chuť | púti | zkažené; páchnoucí | parjušitam | zvětralé | ča | a; také | jat | jak | uččhištam | odhozené; zbytek po někom | api | v; i; zahrnovat | ča | a; také | amedhjam | nečisté | bhodžanam | jídlo | támasa | kvalita temnoty | prijam | drahý; vzácný; ctěný |
| | Verš : 17.11. | | aphalákánkšibhirjagňo vidhidršto ja idžjate jaštavjameveti manah samádhája sa sáttvikah
Oběť bez touhy po plodech, předpisů znalý kdo činí, na nutnost oběti mysl upřenou pevně čistý má. | | Kdo obětuje bez touhy po plodech, v úctě, je si vědom poučení, má mysl na nutnost oběti soustředěnou, ten obětuje v kvalitě nejvyšší čistoty. | Oběti udržují vysokou kvalitu mysli jednotlivých lidí, rodin i celé společnosti. Oběť má mnoho podob, od jednoduché mantry a položení nalezeného lístku ze stromu, až po propracovaný mnohadenní rituál, prováděný mnoha knězi v chrámech po celé zemi. Správná oběť byla krásně popsána na konci deváté kapitoly. Ať se jedná o jakýkoli druh oběti, vždy musí splňovat uvedené podmínky. Základní pravidlo je nečekat odměnu. Nechtít po bohu splnění nějaké touhy. Kdo obětuje i sám sebe, ten nebude nikdy opuštěn. Hlavní cíl oběti je probudit v sobě ctnostné božské kvality tím, že se bohům zcela oddáváme, počínaje všemi plody našich činností a všemi ostatními svými pocity a myšlenkami konče. | aphala | bez plodů | ákánkšibhir | netoužit | jagňah | oběti | vidhi | poučení | dršto | vidět; být si vědom | jah | kdo | idžjate | uctívat | jaštavjam | nutnost oběti | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | iti | tak; proto | manah | mysl | samádhája | Samadhi - dosažení soustředění mysli | sah | on; ten; tak | sáttvikah | kvalita čistoty; jedna z kvalit hmotné přírody (guna) |
| | Verš : 17.12. | | abhisamdhája tu phalam dambhárthamapi čaiva jat idžjate bharatašreštha tam jagňam viddhi rádžasam
Avšak čekat zisky, plody či okázalost předvádět, kdo tak ctí, Bharatašréštho, v jakosti vlivu oběť znej. | | Ale kdo obětuje pro okázalost nebo také pro nějaký zisk, Dokonalý mezi Bharaty, vždy poznej, že taková oběť je v kvalitě vlivu a vášně. | Oběť která postrádá nezištnost je prováděna ve kvalitě vášní, požitků a neklidu. Oběť je honosná, podle pravidel, ale ten kdo ji činí, nemá na mysli pouze povinnost oběť vykonat, ale i další postranní úmysly. To jsou samozřejmě zisky světské nebo vyžádané od bohů, pověst a sláva. | abhisamdhája | sledovat; mít na zřeteli; toužit | tu | ale; však | phalam | plody; zisky | dambha | okázalost | artham | pro někoho;věc; zisk; potřeba | api | v; i; zahrnovat | ča | a; také | eva | jistě; zajisté; samozřejmě | jat | jak | idžjate | uctívat | bharatašreštha | Ardžuna - Dokonalý Bhárata | tam | k němu; tomu | jagňam | oběť | viddhi | znát; vědět | rádžasam | kvalita neklidu, ovládání |
| | Verš : 17.13. | | vidhihínamasrštánnam mantrahínamadakšinam šraddhávirahitam jagňam támasam paričakšate
Bez předpisů, bez pokrmů, bez zpěvů a bez odměn, víry nemaje je oběť, jakosti temné, praví se. | | Praví se, že oběť, při které se neberou na zřetel předpisy, nevydává se požehnaný pokrm, nepějí se hymny a nevyplácí odměny kněžím, oběť konaná bez víry, je oběť v kvalitě temnoty. | Oběť nečistá je vykonávána většinou za nějakým nečistým úmyslem. Vychází z nečisté víry, kterou jsme probírali ve verši 17.4. Uctívají se zde mocné temné bytosti, vzývají je nečistí kněží, rozdává se poskvrněné jídlo, konají se různé temné rituály. V křesťanské tradici se takto vzývá Satan, který oplývá velikou mocí. I v hinduistické tradici je mnoho démonských bytostí, nicméně samotný hinduistický panteon bohů nabízí různé hrozné formy bohů, zejména bohyni smrti Kálí. Ta má mnoho následovníků a mnohdy docházelo k různým výstřelkům. Nicméně je to stále forma bohyně Párvatí, manželky boha Šivy a zosobněná moc času. Takže při správném výkladu je její hrůza vnímána jako přirozená součást života v hmotném těle. | vidhi | poučení | hínam | nedbat; nebrát ohled | asršta | nevydávat | annam | jídlo | mantra | Mantra | hínam | nedbat; nebrát ohled | adakšinam | bez odměn knězům | šraddhá | víra | virahitam | zanedbat | jagňam | oběť | támasam | kvalita temnoty | paričakšate | ozřejmit |
| | Předchozí lekce Následující lekce |
Zařazeno dne : 14.12.2011, zobrazeno : 2551
|